Helling Vliegen Zoutelande

Hier voor vliegen we bij Zuiderduin

fotoEnFilm_3297.jpg

Deze jongens hadden ook een fijne middag.

Henk

Henk,

Snap de eerste opmerking niet helemaal.

Ik ben beginnend Paraglider (of Schermvlieger op z'n Nederlands), schiet alleen nu even niet op, al de instructeurs hangen voor de duin ipv dat ze op een lierveld staan. Het zgn. Soaren laat ik met de paraglider nog voor wat het is, vooral in nederland moet je behoorlijk geoefend zijn om voor de duin te kunnen hangen.

Maar wil wel met het model-helling-zweven/vliegen beginnen omdat het mij de ideale combi lijkt met Paragliden. Met wat veel wind kun je met zo'n gigantische matras niet meer voor de berg blijven en met een wat sneller rc-kistje begint het dan pas leuk te worden (denk ik?).

Rick

Henk bedoelt enkel dat het relaxer vliegen is als je de twee sporten wat kan scheiden. Dan hoef je niet zo op elkaar te letten. Een paraglider heb je sneller mee dan dat je een mid-air hebt met een ander modelvliegtuig.
Het was m'n eerste keer aan deze kant van Zoutelande en het gaat er perfect!

Ik heb op de helling plezier van 2Bft tot 6Bft, met verschillende kisten welliswaar... Voor mij is het 'eindeloos' gevoel het belangrijkste, ook al stop je om de zoveel minuten eens :-)

Henk bedoelt enkel dat het relaxer vliegen is als je de twee sporten wat kan scheiden. Dan hoef je niet zo op elkaar te letten. Een paraglider heb je sneller mee dan dat je een mid-air hebt met een ander modelvliegtuig.

Rick,

We zijn indertijd naar Zuiderduin uitgeweken om de sporten idd fysiek te scheiden. Afgelopen zondag was het erg druk met paragliders. Wij stonden heerlijk te vliegen iets verderop bij Zuiderduin. Doel bereikt dus.

Henk

Puur nieuwgierigheid.... trokken die paragliders zich iets aan van hoogtij?
Ik vraag het omdat de (oorspronkelijke) toestemming om er met zeilvliegers (deltavliegers) te vliegen, een vliegverbod inhield van twee uur vóór, tot twee uur na hoogwater. De paragliders opereren bij mijn weten binnen de oude toestemming, maar hebben minder landingsruimte nodig; bovendien zou er inmiddels een dusdanig grote zandbank zijn gevormd dat er veel langer bij hoogwater gevlogen zou kunnen worden, zodat eigenlijk de oude regeling aanpassing zou behoeven...

Rond 13.00 waren wij bij Zuiderduin.
Er waren toen al enkele paragliders en hanggliders aan het vliegen op de plaats bij Zoutelande.
Het water stond redelijk hoog nog, maar het was afgaand .
Tegen een uur of 4 was het water al zo laag dat het landen voor de paragliders geen enkel probleem zou moeten zijn.
Ik heb in totaal 11 paragliders geteld waarbij een enkele hangglider.
Zoveel had ik er daar nog nooit gezien. Heel mooi gezicht van een afstand.

Groet: Adrie

Laatst bewerkt:
Heren,

Bedankt voor de uitleg. De namen van de helling-locaties zijn niet voor iedereen bekent, volgens mij ook een beetje met opzet.
Zuiderduin is dus de officiele KNVvL/Delta locatie voor model-helling zweven gelegen in de buurt van Zoutelande, dat weet ik dus nu wel.

Adrie, op Paraglide forum's kom ik foto's en verhalen tegen van Paragliders die net na zonopkomst al in de lucht waren en om 13:00 alweer in de auto op weg naar huis zaten. Volgens mij wel een andere locatie dan Zoutelande. Ook zijn er verhalen van gevorderde parapenters die ff een tochtje langs de kust maken van ettelijke kilometers (en dan soms noodgedwongen met het openbaar-vervoer terug naar de startplaats moeten).
Iets om rekening mee te houden, ook al sta je dus op een behoorlijke afstand van een startplaats.

Verder zijn er zover mij duidelijk is geen officiele startplaatsen voor Paragliders (is relatief ook een jonge sport). Wel zijn er enkele officiele startplaatsen voor Zeilvliegers, maar daar weet Bart zo te horen wel het fijne van, en daar wordt ook wel door Paragliders gebruik van gemaakt, in overleg met / toestemming van de Zeilvliegers.

Het voordeel van Paragliders is dat, wanneer genoeg ervaring aanwezig is, ze gewoon vanaf het strand kunnen starten en dan toch in de lift-band terecht kunnen komen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je dus overal Paragliders kunt tegen komen, maar als we allemaal met elkaar een beetje rekening houden en elkaar respecteren dan kan iedereen van z'n stukje luchtsport genieten.
Nu maar hopen dat de rest van Nederland ook zo tolerant wordt.

Rick

Rick.

De locatie bij Zoutelande is een officieele Knvvl startplaats voor hanggliders. Paragliders kunnen gewoon gebruik maken van die locatie. Of dit officieel of onofficieel is weet ik niet.
Het zou best wel eens kunnen dat sommige paragliders wel eens verder vliegen langs de kust, maar bij Zuiderduin heb ik er nog geen enkele in de buurt gezien.

Laatst bewerkt:
De locatie bij Zoutelande is een officieele Knvvl startplaats voor hanggliders. Paragliders kunnen kunnen gewoon gebruik maken van die locatie. Of dit officieel of onofficieel is weet ik niet.
Ja, dat is officieel - zolang ook de parapenters zich een beetje aan de gestelde voorwaarden houden tenminste. Vorig jaar was daar met name op Langevelderslag nog wel eens wat gedonder over.

Zag zondagmiddag toen ik om ca. 13.00 naar mijn werk reed ook een stuk of vier paragliders vliegen boven het duin uit op de kop van Schouwen bij Westerschouwen (rotonde)
Afgaand tij en veel wandelaars op het strand...........het was mooi weer.

Jan.

Daar kun je ook heel goed helling zweven. Net zoals bij De Punt en vanaf de rotonde het fietspad volgen en dan bij de laatste strandovergang.........................

Komende zaterdag ziet het er weer goed uit. 4-5 bft. ZW en mooi weer. Lijkt me weer een mooi dagje hellingzweven te worden. De combinatie mooi weer rustige wind zal wel veel parapenters opleveren, als we parapenters zien hangen dan gaan wij naar de Zuiderduin.

gr.

Eric

Haamstede?

De voorspellingen voor zaterdag spreken elkaar momenteel een beetje tegen. De weersvoorspellingen zijn goed maar de windvoorspellingen lopen uiteen van ZW tot NW. Misschien gaan wij zelfs richting Haamstede, daar kan je met W-NW goed vliegen.

gr.

Eric

Let wel, volgens mij is modelvliegen rond Haamstede niet echt toegestaan, tenminste dat is wat mij al enkele keren in de oren gefluisterd is...................

Vanmiddag heb ik weer goed kunnen hellingzweven in Zoutelande. Geen last gehad van parapenters, die kwamen pas toen ik weer inpakte om naar huis te gaan. Helaas moet de floh een wingtip missen als gevolg van een boomstam op de duin...
Hoe het zit met het wel of niet mogen vliegen in de duinen van Haamstede weet ik niet, ik weet wél dat ik er een keer goed gevlogen heb toen de wind niet goed stond voor Zoutelande.

't was stil aan de overkant (op het duin)...

Waar was iedereen trouwens, afgelopen weekend? Zuidwest 7 op zeeniveau. Bovenop het duin was de wind zo hard dat je er tegenaan kon leunen. En maar drie echte bikkels die het aandurfden om te vliegen. Twee Floh's en een Swift hebben het overleefd. Op het forum lees ik zoveel sterke verhalen maar als het écht van de planeten waait, zie je niemand op de bult! Zaten zeker allemaal bij mammie thuis achter de sim of sterke verhalen te posten op het forum??? Hahaha!!

Nu ff serieus en weer on topic: voorlopig is het vooruitzicht van de KNMI ZW5 voor a.s. zaterdag. Rond 11:00 laag water. Als dat zo blijft ga ik 's ochtends zeker even kijken.

Back