Helling zweven met Zack1 vleugel

Heb vandaag voor het eerst mijn Zack1 vleugel uitgeprobeerd!
Het was nog niet wat ik er van verwachtte maar dat had volgens mij een paar redenen: volgens mij stond de wind niet optimaal, de wind waaide schuin de dijk op waardoor naar mijn idee niet een goede hangwind ontstond. Ten tweede de wind was niet hard genoeg of mijn vleugel was te zwaar(800 gram) ligt er aan hoe je er naar kijkt. Ten derde hij reageerde niet echt fel op de roeren ook niet toen ik de uitslagen vergroot had dit heeft misschien met het zwaartepunt te maken. Ik heb als eerste instelling de vleugel neuslastig gemaakt maar ik heb ergens gelezen dat als je het zwaartepunt verder naar achteren zet hij wendbaarder wordt moet dit verder dus gaan testen. Ik heb hem besteld in duitsland bij http://www.bolamoba.de/ . Ben benieuw als er nog mensen die deze of zo iets hebben en wat hun ervaringen zijn.
Ook als er mensen zijn die tips hebben om zo een vleugel zo licht mogelijk te maken hoor ik dit graag.
Hierbij nog een paar foto van mijzelf in actie.
afb11734.jpg

afb11735.jpg

afb11736.jpg

afb11737.jpg

afb11738.jpg

Dit wordt weer een verslaving ben ik bang!!!

Daniel,

Waar heb je gevlogen? Lijkt me ook best leuk om een keer te doen. Geen wind dan met de Blade naar buiten en wel wind dan de dijk op!

Da`s echt wel geinig.

Ik heb met mijn Swift ook wel eens op de helling gehangen bij Muiderberg.

Normale vliegtijd met de akku`s ligt rond de 4 min., op de helling met een lekker briesje kwam ik uit op 20min, echt fun.

De lokatie waar Daniel vliegt lijkt mij op de dijk naar lelystad vanaf het almeerderstrand, oftewel de Oostvaardersdijk bij Pampushaven

Heb ik het goed of niet :P (ik kom daar wel eens om te windsurfen op Pampushaven en het lijkt er verrekt veel op)

Greetingz,
Berto.
BosModelAir

De locatie is de Eemshaven in het uiterste noorden van Groningen het is inderdaad een mooie locatie en voor mij ongeveer 45 minuten rijden.
@theo misschien kunnen we eens wat afpreken om daar te gaan vliegen dat geld natuurlijk ook voor Berto en Maarten maar ik denk dat het voor jullie net even iets te ver rijden is!!!!
afb11753.jpg

Nog een foto van de andere kant van de dijk!
afb11755.jpg

Ik zag net 1.24m ;) Vind ik 800g wat zwaar zonder motor :( Mijn 1m tsagi weegt 500g met accu en motor! Te light is ook weer niet goed met wind....

Je hebt gelijk Tadango ik vind hem ook te zwaar.
Ik ben dus ook op zoek naar tips om hem lichter te maken!

Nasnijden uit een blok piepschuim ;)

Tja, 9 gram servo's, lipo ontvanger accu, light ontvanger. Carbon stuurstangen enz... Verder kan je weinig lichter maken ben ik bang.

Hmmm, hoe kom je dan met je zwaartepunt uit, volgens mij heb je dan weer lood nodig om goed uit te komen aangezien het meeste gewicht achter het zwaartepunt ligt.
Gebruik jij dan 1 of 2 lipo's als ontvanger accu volgens mij is 1 lipo te weinig en 2 te veel.
Heb je ook foto's van die vleugel van jouw.

ik heb een bec, motor en accus enz.. Accu moest inderdaad in de neus :( Maar als je nu 2s lipo neemt met een spannings regelaar en de ontvanger voorin en servo's ook maximaal naar voren. Moet je alleen een blok piepschuim hebben om het te testen. Als hij dan nogmeer voor nodig heeft dan kan je inderdaad netzogoed normale ontvanger accu gebruiken.

Een vliegende vleugel met voorlijk zwaartepunt vliegt matigjes. Komt op millimeters aan.

Hoe haakser de wind op de helling staat, hoe beter de lift. Als deze onder 45 graden op de helling waait, draagt het nog zeer weinig.

Afgelopen zondag droeg het hier (noord-holland) prima. Wind mooi haaks op de duinen. Vloog met vliegend vleugeltje, HS130 profiel, 1.20mtr. Weegt normaal 550gram, met 150gram ballast vliegt het model beter.

Groeten,
Gerben

@Gerben

Voor mijn idee dacht ik ook aan het zwaartepunt alleen had ik de fout gemaakt dat ik het lood al helemaal mooi in het model had weggewerkt,
en zodoende heb ik dat niet zo snel kunnen veranderen ik ga dit aanpassen!
Vlieg jij met een ontvangeraccu met 4 of 5 cellen ik heb 4 cellen maar volgens kun je beter 5 cellen gebruiken omdat dan de servo's sneller
gaan.

Heb je ook foto's van jouw vleugel, is het zelbouw of een uit de winkel.

Helaas geen foto's.
Balsa ingedekt vleugeltje.
Wortelkoorde 21 cm naar 17 cm aan de tippen.

Rechte voorlijst (geen pijlstelling zoals een zagi)
Setup een beetje zoals een dsíng ding van bolamoba of een moth van north country.

Theoretisch werken 5 cellen prima. Aantal ontvangers en servos hebben er wat moeite mee, zeker op langere termijn. Ben er weer vanaf gestapt. Bij een zagi lijkt het me ook niet echt nodig.

Groeten,
Gerben

Wij vliegen met de in Duitsland gekochte K10, altijd op de helling, en dit op CAP BLAN NEZ( Frankrijk) daar kan men urenlang zweven, de beste richting daar is WEST - ZUIDWEST 3 a 4 bf. inderdaad met het zwaartepunt verder naar achter te leggen is de vleugel wendbaarder.
Ook vliegen we in HOOFDPLAAT , (Zeeuws Vlaanderen ) en dit met Noorderwind, 4 a 5 Bf.

@simendewulf

Heb je ook actie foto's altijd leuk om te zien!
Voor volgend jaar hebben wij nog een weekend Zeeland in gedachten dus als we gaan dan neem ik mijn vleugel zeker ook mee!!!

Zo, ik heb mijn tweede vlucht gehad en ik ben weer naar de Eemshaven geweest. De wind was zo hard dat ik zelf bijna van de dijk geblazen werd dus dat zat wel goed.
Ik heb het zwaartepunt verder afgesteld tot dat hij goed vloog.
Ik heb er maar liefst 70 gram lood uit de neus gehaald waardoor hij nu 730 gram weegt.
Ik heb vluchten gemaakt van 15 minuten tot ik wel moest landen omdat mijn vingers zo koud waren dat ik er haast geen gevoel meer in had.
Zijn er eigenlijk meer mensen in de provincie Groningen die dit ook leuk vinden om te doen en zo misschien een keer af te spreken om samen te vliegen!

Lijkt me erg leuk :) Zonder motor ern regelaar zijn de kosten ook niet zo hoog ;) Helaas heb ik geen vervoer :( Trein naar delfzijl is ook een optie ;) Moet ik alleen een goede vleugel vinden voor niet te veel eurie's ;) Zou je voor 30 een leuke kunnen vinden?

@Tadango!

Ik heb hem in duitsland besteld en ik heb er 36 euro voor betaald plus nog de verzendkosten natuurlijk.
Moet je maar eens op die site kijken http://www.bolamoba.de/
Daar staat ook op wat je er nog meer voor nodig hebt.

Back