Hellingvliegen en met vliegtuig weer thuis komen

nice :) ja ik bedoelde, zelfs op een Zagi achtige, is de effectieve V-stelling door de pijlstelling, significant. (dat zou men mss niet verwachten, of weten)
 
naja voor mij is aerodynamica een dagelijkse obsessie, en erover lezen en zo (daardoor gelezen). maar, in de nurflugel "stroming" of "scene" is dit wel bekend, vele modellen hebben wat negatieve V ingebouwd, omdat ze anders met rolroeren in de thermiek (of langzaam vliegend) slechts aarzelend sturen.
nu heb ik weleens met een Zagi (Zack) mogen sturen, en mij leek me al een beetje op te vallen dat ik iets door moest duwen voor die "om" ging, maar ik weet niet of het mss ook expo was. ik zie er naar uit ermee te klooien op een mooie dag op een helling.
 
Afgelopen week een paar keer met de Lidl zwever gevlogen. Ameland westkust met w4-5 was schitterend, midden tussen de meeuwen. Eergisteren lauwersoog aan de dijk, beetje schuin maar toch leuk. Vergt wel wat vertrouwen om aan te duiken en te vertrouwen dat hij weer terug omhoog komt!

Laminaire wind van zee maakt ongelooflijk veel uit. Hij vliegt als vanzelf, zelfs met 5 bft waar hij nauwelijks meer tegenin komt. Geweldige ervaring. Landen of zelfs vangen is geen enkel probleem met zo'n wind.
 
Na een kleine reparatie (missende roer-servo stangetje, geïmproviseerd met wat rvs van een lokale visser) doet "Lidl John" het weer. Met zonsondergang aan de dijk bij Baltrum, geweldig mooi. Niet hoog (15m?) maar heel sereen met 4 bft.

Als vakantievliegtuigje voor op de boot zeer geslaagd. Nu met Rick praten over zijn nieuwe project... Verslavend!
 
Back
Top