Hellingvliegen en met vliegtuig weer thuis komen

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Hein.z, 29 mrt 2020.

  1. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    nice :) ja ik bedoelde, zelfs op een Zagi achtige, is de effectieve V-stelling door de pijlstelling, significant. (dat zou men mss niet verwachten, of weten)
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    En wat mij dan weer fascineert, is hoe jij dat dan weer wèl weet!
     
    Peter Den en Justus vinden dit leuk.
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Theorie én praktijk ondersteunen de bewering.
    Hoe @lecraM het weet hou ik me even buiten...
     
    Justus vindt dit leuk.
  4. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    naja voor mij is aerodynamica een dagelijkse obsessie, en erover lezen en zo (daardoor gelezen). maar, in de nurflugel "stroming" of "scene" is dit wel bekend, vele modellen hebben wat negatieve V ingebouwd, omdat ze anders met rolroeren in de thermiek (of langzaam vliegend) slechts aarzelend sturen.
    nu heb ik weleens met een Zagi (Zack) mogen sturen, en mij leek me al een beetje op te vallen dat ik iets door moest duwen voor die "om" ging, maar ik weet niet of het mss ook expo was. ik zie er naar uit ermee te klooien op een mooie dag op een helling.
     
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Weer wat geleerd. Ik zal de volgende keer 'ns wat negatieve V-stelling proberen. Thx!
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Moet je niet op de rug vliegen, dan heb je dubbel-op: positieve V-stelling én effectieve V-stelling tgv de pijlstelling.
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  7. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Afgelopen week een paar keer met de Lidl zwever gevlogen. Ameland westkust met w4-5 was schitterend, midden tussen de meeuwen. Eergisteren lauwersoog aan de dijk, beetje schuin maar toch leuk. Vergt wel wat vertrouwen om aan te duiken en te vertrouwen dat hij weer terug omhoog komt!

    Laminaire wind van zee maakt ongelooflijk veel uit. Hij vliegt als vanzelf, zelfs met 5 bft waar hij nauwelijks meer tegenin komt. Geweldige ervaring. Landen of zelfs vangen is geen enkel probleem met zo'n wind.
     
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Na een kleine reparatie (missende roer-servo stangetje, geïmproviseerd met wat rvs van een lokale visser) doet "Lidl John" het weer. Met zonsondergang aan de dijk bij Baltrum, geweldig mooi. Niet hoog (15m?) maar heel sereen met 4 bft.

    Als vakantievliegtuigje voor op de boot zeer geslaagd. Nu met Rick praten over zijn nieuwe project... Verslavend!
     
    Berrie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina