Voor het eerst gevlogen bij Berwang Oostenrijk
Na de mooie zeer geslaagde ervaringen met Gert Mulder onze gids van Landhaus Kitzblick en mede gasten Raymond en Theo zit ik nu op mijn volgende vakantieadres, Hotel Edelweiss in Berwang Oostenrijk. Waarschijnlijk wel bekend bij ieder vanwege de vele advertenties in verschillende modelvakbladen.
Gisteren heb ik voor het eerst gevlogen bij Berwang op de daar aanwezige zogenaamde Hotel Edelweiss Hang.
Deze is gelegen boven de parkeerplaats bij het veld voor electro aangedreven vliegtuigen en helikopters achter de kerk. De beheerder is hotel Edelweiss Jacob Sprenger.
Als je gast bent bij hem en je bent verzekerd mag je daar gewoon vliegen. Ben je gast elders dan moet je bij hem € 10,- daggeld betalen.
De helling is niet hoog en ligt tussen de bergen. Met windrichtingen tussen west over noord naar oost kun je prima hellingvliegen en er is bijna altijd wel wat thermiek. Met op de achtergrond de Zugspitze.
Ik heb daar dus gevlogen met mijn Alula en mijn Parkzone KA-8. De eerste vloog perfect met vluchten tot wel 30 minuten. Maar dat ding vliegt bijna altijd wel maar hier zonder moeite.
Maar het allermooiste vloog mijn KA-8 met vluchten van 10 tot zeker 30 minuten.
En hij vliegt nog mooi schaal ook nog. Lekker langzaam en korte langzame rondjes in een thermiekbel is geen probleem. Alsof hij met de lift omhoog gaat.
De dag was geslaagd. Al was ik al die tijd de enige op de berg terwijl onder mij de electrozwevertjes ploeterden op het veldje om in de lucht te blijven.
Hotel Edelweiss heeft trouwens een heel mooi "vliegerscafé". Bijna een museum.
De gastheer en zijn zoon vliegen ook model maar tevens ook in een 1/1 Stampe uit 1947 en een eigenbouw gemodificeerde "One Design" die tot 20g kan trekken. Het zijn ware vliegtuigfreaks en alles draait om vliegtuigen.
Mooie bouw, repareer, stalling en oplaadkelder.
Deze week ga ik zeker weer vliegen zodra het vakantieschema en het weer dat toelaat. Al moet ik wel eerst de vleugelbevestiging repareren van de KA-8 want die is ondanks mijn redelijke goede landingen aan een lijmreparatie toe. Zwak punt by the way. Morgen zijn de weersverwachtingen slecht dus dat doe ik morgen maar.