Hellingvliegen Langevelderslag

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Fotor, 12 dec 2008.

  1. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.088
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik wil ook grrrrr moet werken tot 15.00... volgende x beter
     
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.788
    Locatie:
    Rijnsburg
    hmmm...in de hoek geven ze de hele dag zuidwest op.....ik zal voor jullie duimen!
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.803
    Locatie:
    Hilversum
    Volgens mij blijft-ie op LVS ook de hele dag zuidelijk van west. Ik weet niet welke meteosites jullie gebruiken...?
     
  4. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Ik ben er rond 1200 uur, misschien iets eerder. Ik neem de Booby en de Xeno mee.
     
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.741
    Locatie:
    Hillegom
    Ik zie west, na 14 uur duidelijk krimpend naar zw. Ach, voor mij is het niet ver weg, dus ik ga gewoon kijken. En als het niets is rij ik weer naar huis. Heerlijk, zo'n thuishelling.
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.120
    Locatie:
    Utrecht
    De nauwkeurigste die ik tot nu toe ken staat in de eerste post van dit draadje ....

    Enne ... volgens mij kun je nog wel tot 15 uur vliegen, alhoewel de wind vanaf 14 uur langzaam aan steeds schuiner op het duin komt te staan en de stijging dus afneemt.

    Dirk.
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2011
  7. zwevert

    zwevert

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Utrecht
    Gaan er nog mensen vliegen? Er zal wel een buitje over kunnnen trekken, maar de wind is super.
    Ik ben er om 11 uur.

    Grt, Jacco
     
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.741
    Locatie:
    Hillegom
    Jacco, Langevelderslag is voor ons even gesloten, lees hier. Er is een proces in gang om ons officieel medegebruikers te maken op LVS, maar tot dat officieel rond is kunnen we er beter even wegblijven. Ik wil je dan ook verzoeken om vandaag niet te gaan vliegen, zodat een eventuele controle het 'ambtelijke proces' niet kan verstoren.

    Heel jammer voor vandaag, maar als het ons (in de persoon van MaartenX) lukt om dingen goed te regelen krijgen we officieel startrecht. Er zou op korte termijn progressie moeten zijn.
     
  9. zwevert

    zwevert

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Utrecht
    Ik begrijp het, dat draadje is helemaal langs me heen gegaan. Geen LVS dus vandaag. Veel succes aan Maarten!
    Jacco
     
  10. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.741
    Locatie:
    Hillegom
    Thanks :thumbsup:
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.803
    Locatie:
    Hilversum
    Op de zeilvlieg-mailing list las ik vandaag wat posts over vliegen op Langevelderslag gisteren, met daarbij de volgende opmerking:
    (Dit in tegenstelling met sommige parapenters die, ondanks het nieuwe infobord, de korte weg omhoog namen...)

    Ik dacht, ik wil die waardering hier toch even doorgeven.
     
  12. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    LVS is toch gesloten voor modelvliegers?? of heb ik iets gemist.....
     
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.741
    Locatie:
    Hillegom
    De situatie op Langevelderslag is min of meer terug naar hoe het in het verleden was. De officiele aanvraag voor een vergunning voor gebruik door de modelvliegers is stilgelegd door de betreffende instantie. We hebben en krijgen dus geen rechten op Langevelderslag, in tegenstelling tot de zeilvliegers. Er is overleg geweest met de KNVvL en die hebben geen bezwaar tegen 'beperkt medegebruik' door de modelvliegers. Daarbij hebben wij als modelvliegers afgesproken ons aan een aantal regels te houden:
    • Mandragend verkeer gaat onder alle omstandigheden voor. Ga ruim om ze heen. Hiervoor zijn meerdere mogelijkheden: verder noord- of zuidwaarts vliegen, richting zee vliegen (onze bruikbare liftband is veel breder dan voor de zeilvliegers) of ruim boven- of onderlangs.
    • Als er mandragend verkeer actief is op Langevelderslag (startend, landend of vliegend) staan de modelvliegers helemaal links op de startplaats.
    • Niet landen als er mandragend verkeer in de landing zit.
    • Wij leggen onze modellen aan de achterkant van het veld net voor het prikkeldraad.
    • Starten en landen gebeurt altijd binnen de hekken, niet in het helmgras buiten het hek.
    • We begeven ons niet in het helmgras buiten de hekken of onder de startplaats (hooguit om een 'niet gepland' geland vliegtuig te halen).
    • Als een vliegtuig op het strand landt loop je om het restaurant heen richting het strand, dus via de officiele opgang. Niet over het duin naar beneden/boven lopen.
    Maarten, vul mij aub aan als er zaken missen in deze lijst.

    Het is niet de bedoeling dat wij met grote groepen mensen komen vliegen. Dus in principe geen openbare oproepen meer in dit draadje om massaal te gaan vliegen.

    Laten we ons met zijn allen aan deze regels houden. Uit Barts post blijkt dat dat zeker wordt gewaardeerd door de officiele gebruikers. Een beetje small talk voor je gaat vliegen helpt enorm. Hoeft maar een minuutje te zijn over het weer oid. Niets zeggen kan worden uitgelegd als hufterigheid. Als wij bovenstaande regels niet respecteren brengen wij het gedogen door de KNVvL/zeilvliegers in gevaar, en bij lopen buiten de hekken brengen we ook nog eens de positie van de zeilvliegers in gevaar. De beherende instantie is panisch over mensen die op het duin gaan lopen.

    Bij deze alvast veel vliegplezier, en hou hem heel!
     
  14. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Officieel hebben de modelvliegers geen vergunning voor LVS. Momenteel geldt de "gedoogstatus" zoals die bestond vóór het verbod. Dit houdt in dat er sprake is van "beperkt medegebruik". Er moet dus voorkomen worden dat er -grote- groepen gaan afspreken. Dat zou -te veel- aandacht trekken, bijvoorbeeld van beherende instanties en dat willen we immers niet.

    [FONT=Calibri, sans-serif][FONT=Arial, sans-serif]Op Langevelderslag is slechts één startplek beschikbaar. Deze wordt gebruikt door de zeilvliegers, schermvliegers en modelvliegers. Het is mogelijk verder noordwaarts te lopen over het duin, maar dat gebied is aangeduid als zeereep en daarmee verboden toegang. [/FONT][FONT=Verdana, sans-serif]
    [/FONT]
    [FONT=Arial, sans-serif]De startplaats wordt voor de schermvliegers voornamelijk als startplaats gebruikt, zij landen (vaak) op het strand. De zeilvliegers starten en landen op de vliegplek. Buiten het starten en landen vliegen zij vaak lange rakken, dus ze zijn relatief veel tijd weg van de directe omgeving van de startplaats. De modelvliegers blijven over het algemeen dichtbij de startplaats. [/FONT][FONT=Verdana, sans-serif]
    [/FONT]
    [FONT=Arial, sans-serif]In de praktijk krijgen de scherm -, en zeilvliegers al goed voorrang van de modelvliegers. Het is voor modelvliegers makkelijk om een stuk richting zee te vliegen om zo mandragend verkeer voor te laten gaan, en vaak zitten de modelvliegtuigen beduidend hoger dan de mandragende toestellen. Het verlenen van voorrang willen we vastleggen in de regels. Ook willen we voorkomen dat modelvliegers gaan landen als er een landing van een mandragend toestel bezig is. [/FONT]
    [/FONT]




    [FONT=Arial, sans-serif]Wij stellen de volgend regels voor de modelvliegers voor:[/FONT]


    • [FONT=Calibri, sans-serif][FONT=Arial, sans-serif]Het stallen van modelvliegtuigen aan de oostzijde van het veld, twee meter binnen het hek. De zeilvliegers blijven dan minstens 3 meter vóór het hek;[/FONT][/FONT]
    • [FONT=Calibri, sans-serif][FONT=Arial, sans-serif]Mandragende luchtvaart (zeil- en schermvliegers) heeft altijd voorrang;[/FONT][/FONT]
    • [FONT=Calibri, sans-serif][FONT=Arial, sans-serif]Modelvliegtuigenwijken uit richting zee of naar[/FONT][FONT=Arial, sans-serif] [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]boven;[/FONT][/FONT]
    • [FONT=Arial, sans-serif]Modelvliegtuigen landen niet als er een landing van een mandragend luchtvaartuig aan de gang is;[/FONT]
    • [FONT=Calibri, sans-serif][FONT=Arial, sans-serif]Modelvliegtuigen landen alleen binnen de hekken, Na de landing moet het modelvliegtuig zo snel mogelijk worden opgehaald; Er mag niet buiten het startvak in de duinen gelopen worden. [/FONT][/FONT]
    • [FONT=Calibri, sans-serif][FONT=Arial, sans-serif]Bij rondlopen op de helling bij ophalen van ‘noodlandingen’, riskeer je een boete;[/FONT][FONT=Verdana, sans-serif]
      [/FONT]
      [FONT=Arial, sans-serif]Ophalen van model bij strandlanding via de officiële route (om het restaurant heen) niet rechtstreeks het duin op en af;[/FONT]
      [/FONT]
    • [FONT=Arial, sans-serif]Wanneer er scherm -, of zeilvliegers van de startplek gebruik maken staan de modelvliegers links of rechts van de “box” zodat mandragend altijd een duidelijk beeld van de box heeft en een doorstart altijd mogelijk is[/FONT]
    Graag wil ik benadrukken dat er ALLEEN gestart en geland mag worden binnen de hekken. Door te lopen buiten de hekken zet je de mogelijkheden voor alle gebruikers op het spel.

    Groeten, Maarten
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.741
    Locatie:
    Hillegom
    Volgens mij hebben zojuist 2 mensen druk ongeveer hetzelfde zitten typen......
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.126
    Locatie:
    away
    en jullie zijn het helemaal met elkaar eens :)
     
  17. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.616
    Locatie:
    Rijswijk
    Geeft wat beperkingen voor de modellen die gevlogen kunnen worden. De Focus met spoilers komt vrij hard binnen. Ik kan mij voorstellen dat dit zeer lastig landen is en uiterste precisie vraagt. Als er ook maar enkele spullen liggen van zijlvliegers, dan is landen zeer tricky met een dergelijke 3m zwever :). En ja, ik weet inmiddels wel hoe ik moet landen met dergelijke modellen.

    Moet eens kijken wat ik dan weer eens kan vliegen aldaar.
     
  18. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.741
    Locatie:
    Hillegom
    Landen zonder remmogelijkheden is inderdaad moeilijk als het veld vol ligt met zeilvliegers (daar is er maar één voor nodig ;)). Dan wordt het dus wachten tot de zeilvliegers gestart zijn of doordeweeks komen (dan zijn er minder vaak zeilvliegers aanwezig).
     
  19. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.420
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    kort gezegd we mogen er niet meer vliegen.
    Tenminste daar komt het wel op neer.
    Jammer.
     
  20. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.741
    Locatie:
    Hillegom
    Bertus, dat is niet helemaal juist.
    Het slechte nieuws is dat nergens officieel staat dat wij mogen vliegen op Langevelderslag, het goede nieuws is dat ook nergens staat dat wij er niet mogen vliegen. De KNVvL heeft geen bezwaar als wij er staan, mits we niet met hordes tegelijk komen. De regels die we onszelf opgelegd hebben werden door de meeste mensen toch al grotendeels nageleefd, ze zijn voor een groot deel gebaseerd op gezond verstand.
    Dus: we kunnen er voorlopig vliegen, en zolang we niemand tegen ons in het harnas jagen kunnen we dat hopelijk lang volhouden.
     

Deel Deze Pagina