Hellingvliegen maasvlakte

Zo, dat was er weer 1 om te onthouden, 5 uurtjes in de auto, 500 km meer op de teller, 2,5 uur vliegen, en oneindig veel plezier gehad.

@Raymond, prachtige foto's, ben ik zeer content mee
@Justus, mooie opnames, zeker van de kleppen van de Salto, ben toch blij dat ik die er in gefabriekt heb.

Ik heb beide kisten nog eens bekeken want ze hebben allebei in de lucht een ander geraakt. De Countryman heeft de Salto van Hendrik geraakt, ik kan geen spoortje vinden, Hendrik moest helaas stoppen vanwege een kapotte rolroerservo na de aanvaring.

De Salto en de Hai van Arjan hebben elkaar volgens mij ook net geraakt, maar ook hier geen sporen. Mazzeldagje.

Iedereen bedankt voor de gezelligheid en graag tot een volgende keer.

Jacob

Het was bijna een jaar geleden maar vandaag was het wel erg mooi weer om hier weer eens te vliegen. Vandaag de scandera ingevlogen. Wel even wennen zo'n vliegende vleugel maar na enige afstelling vloog het perfect. Super dagje.

Countryman

Nou snap ik eindelijk waarom die Countryman van Jacob zo goed vliegt.

full

Jacob gebruikt stiekum een Kite;)

Terence

Laatst bewerkt door een moderator:
Heren zwevers,

Ook ik wil me een keer gaan wagen aan een ritje maasvlakte voor een zweefdagje. Echter is dit voor de eerste keer aan de Zee.
Zijn er dingen die je moet weten, bijvoorbeeld met welke wind richting je vooral wel maar zeker ook niet moet gaan?

Verder wil ik gebruik gaan maken van mijn E-hawk 1500, is deze geschikt voor de maasvlakte?

Alvast dank voor de tips!

Eventuele reactie`s mogen indien gewenst ook via PB

Met vriendelijke groet,

Stephan.

Impressie

De GoPro op een stokkie heb ik vandaag ook nog even in het rond geslingerd en de bruikbare beelden op een rij gezet. Geeft toch weer een impressie van ons lekkere tijdverdrijf:

JB

De GoPro op een stokkie heb ik vandaag ook nog even in het rond geslingerd en de bruikbare beelden op een rij gezet. Geeft toch weer een impressie van ons lekkere tijdverdrijf:

JB
:confused: Had je die GoPro tegen de muur geslingerd ... ?
Dat is inderdaad niet goed voor filmpjes ...

Ik zit nog lekker na te genieten met de Fotor productions fotoverzameling!

Ik vond deze keer de grote diversiteit aan modellen opvallend. Van pure hellingragbakkies tot grote schaalzwevers en van vol-gfk tot verzwaarde Alula's en iedereen met een dikke glimlach in de dunne wind.

De toeschouwers hadden het ook door want er hebben weer heel veel mensen mee staan kijken naar wat we aan het doen waren. Wat een heerlijk tijdverdrijf!

Nu nagenieten en hopelijk lukt het om veel aan de Habicht te werken want dit waren de omstandigheden waar hij voor bedoeld is!

Oooooh, hoe vreselijk fraai is hier de down-compensatie op het hoogteroer te zien vanwege de butterfly-op de vleugel.Een foto voor in de studieboeken!

Dirk.

Goh, heb nooit bevroed dat de Countryman nog eens als voorbeeld kan dienen :rolling:

Dit is inderdaad in de landing omdat de kap in de vlucht er af getikt is. Wat je ook ziet is dat ik naar links rol op dit moment en dat de grote deur links daaraan meewerkt. Met alleen rolroer heb ik te weinig autoriteit en daarom sturen de flaps mee.

En dat ie lekker vliegt is gisteren ook weer bewezen, 5 Bft, neusje in de wind, flaps er bijna helemaal uit en heel stabiel blijven hangen, er waren momenten dat ik letterlijk meer dan 30 seconden de handen op de rug kon houden (beetje stoer doen...) Zo stabiel is ie dan. Flap en rol een beetje omhoog en dan zit de gang er ook wel in, houdt ie niet vast maar daar is ie ook niet voor.

Heerlijke kist.

JB

Wat je ook ziet is dat ik naar links rol op dit moment en dat de grote deur links daaraan meewerkt. Met alleen rolroer heb ik te weinig autoriteit en daarom sturen de flaps mee.
Dat was mij ook al opgevallen in de foto. Maar werkt die uitslag op de flaps echt mee voor extra rol autoriteit? Ik zou zeggen dat de flaps voorbij een bepaalde uitslag nauwelijks meer extra lift geven, alleen meer weerstand. De uitslagvermindering van de linker flap in de foto zou dus voor mijn gevoel hooguit voor wat minder weerstand zorgen, en zo een bocht helpen, maar ik zou niet veel verschil in lift verwachten. Stuurt het echt merkbaar beter als de flaps meesturen?

Ik heb ook genoten van je Countryman, ik vind het een bijzonder mooi vliegtuig dat prachtig statig vliegt.

Dat was mij ook al opgevallen in de foto. Maar werkt die uitslag op de flaps echt mee voor extra rol autoriteit? Ik zou zeggen dat de flaps voorbij een bepaalde uitslag nauwelijks meer extra lift geven, alleen meer weerstand. De uitslagvermindering van de linker flap in de foto zou dus voor mijn gevoel hooguit voor wat minder weerstand zorgen, en zo een bocht helpen, maar ik zou niet veel verschil in lift verwachten. Stuurt het echt merkbaar beter als de flaps meesturen?

Antwoord is ja, en het is relatief. Het was bij deze kist best wel een puzzel om het goed te krijgen. In normale vlucht vond ik al dat de rolroeren niet bijster effectief waren. De oplossing toen was om de flaps voor 50% mee te laten doen. Nu rolt hij lekker. In de landing was het helemaal een drama, ik had bijna geen rolmogelijkheid, als ik in % spreek zeg ik 10% van wat normaal is.

Nu ik de flaps in de landingsfase ook mee laat doen is het goed hanteerbaar. Ik schat 50% van wat normaal is. Dan nog geeft dat spannende momenten in turbulente omstandigheden, die waren er gisteren niet of nauwlijks. Dus je opmerking brengt me wel op een idee om nog eens de mogelijkheden op de zender door te lopen en te checken of ik in de landingsfase de flaps nog extremer mee kan laten bewegen. Daar wordt het zeker beter van. Vraag is dan wat het extra verlies aan weerstand op 1 vleugelhelft teweeg brengt.

Ik heb ook genoten van je Countryman, ik vind het een bijzonder mooi vliegtuig dat prachtig statig vliegt.

Dank je, fijn om te horen, en ik beaam het volledig, zeker omdat dit mijn eerste kist was in volledig houtbouw in deze maat die volledig vanaf tekening en een bos hout gemaakt is. Binnenkort wil ik hem toch maar eens ´overhaulen´, de eerste gebruikssporen wegpoetsen.

JB

ja, een fijn dagje....en mooie plaatjes, zowel de foto's als de filmpjes!

Nu ik zo zit te kijken en de mid-air's overdenk denk ik dat het misschien wel handig kan zijn wat vliegafspraken te maken als het zo druk is op de Maasvlakte. Het luchtruim is wel erg beperkt als je daar met z'n alle kriskras heen en weer boendert.

Bijvoorbeeld:
- als je hard heen en weer wilt kan dat aan de rechterzijde; aan de zeekant wegvliegen, langs de helling weer terug.
- als je wilt darren (bijvoorbeeld met de kleintjes) dan aan de linkerkant blijven.

Op die manier zie je steeds wat er vóór je zit, de crashes ontstaan makkelijk als je van links naar rechts of andersom gaat. Waarbij er dan halverwege van alles vóór de helling hangt.

Of een bepaalde tijd afspreken. Bijvoorbeeld om de 20 minuten een andere groep/type vliegtuig. Zo hebben we dat eens op een duitse helling gedaan. Daar was toen een hele groep jongelui met schuimvleugels aan het darren. Super gezellig natuurlijk, voor hun, maar als je een keer van achter tegen je kop gevlogen bent neemt je geduld snel, heel snel, af... Toen spraken we af om om het half uur te wisselen. Iedereen lol, iedereen blij, en toen was het voor IEDEREEN gezellig.

Deze dag laat wel zien dat afspraken maken noodzakelijk wordt. Maar nu hier zeggen waar je wel en niet moet vliegen is niet handig. Dat is toch erg afhankelijk van de heersende omstandigheden.

Ik zal een volgende keer iets eerder een afspraak maken want nu was het maar een goedkoop kistje (alleen voor mijzelf gesproken) maar een volgende keer kan het veel meer geld, bloed, zweet en tranen kosten.

Inderdaad ook een goede. Of niet meer dan 5 of 6 kisten tegelijk ofzo......ik heb bij vlagen 9 kisten in de lucht geteld en dat is echt druk!

Op de terugweg hadden Terence en ondergetekende het er ook nog over. Wij hadden het idee dat een soort van circuit vliegen wel handig was geweest. Met de omstandigheden van gisteren zou je dan rechtsvoor goed hoogte kunnen pakken om hard en laag langs de helling te kunnen raggen. Dan links uitvliegen richting de zee en rustig terug dobberen om opnieuw je rondje te maken. Hoe dan ook, basisidee is dat je allemaal in gelijke richting vliegt en er iets van separatie plaatsvind. Kans op brokken is dan een heel stuk kleiner. Als je dat dan ook nog combineert met een half uur op en half uur af dan heeft iedereen een leuke dag en hoef je niet naar je ontvanger te zoeken of zo...

JB

Maar nu hier zeggen waar je wel en niet moet vliegen is niet handig. Dat is toch erg afhankelijk van de heersende omstandigheden.
Uiteraard, maar er kan wel een soort logica zijn in hoe je vliegt. Afhankelijk van de weersomstandigheden kun je dat aanpassen.

Ik merk zelf dat ik de meeste schrikmomenten heb als ik van opzij voor me langs vlieg, dus van links naar rechts of andersom. Je kijkt dan eerst naar je naderende vliegtuig (en dan zie je wel of er iemand tussen jou en je vliegtuig zit) maar je kunt niet goed áchter je kijken. En als je dan voor je langs komt blijkt daar toch ineens iemand precies de andere kant op te vliegen....die met zijn rug naar jou toe staat en op hetzelfde moment voorlangs komt. Als je steeds links of rechts van jezelf blijft vliegen heb je dat probleem niet. En iedereen die datzelfde doet kijkt dezelfde kant op.
Zo ook de logica van richting de zee van je af vliegen en langs het duin naar je toe. Maar dat gaat dus mis als je voor jezelf langs gaat.

Een andere optie die de MV bied is een andere plek uitkiezen.
Tegen 14:00 hadden Robert Hermans en ik afgesproken wat noordelijker te gaan vliegen, kisten gedemonteerd, maar toen dat klaar was gingen de meesten naar huis.
We zijn daarop maar op de plek gebleven.

Stefan Bernardy heeft ook op de MV gevlogen, meer noordelijk en daar was verder niemand, toch goede wind richting.

Maar ik ben het ermee eens er moeten wat afspraken gemaakt worden.

Rick

Back