hellingzweef ervaringen België

Tijdens een vakantie heb ik in bretagne gevlogen vanaf de menez hom. Geweldig. Ik heb ook het internet afgestruind om plekken in belgie te zoeken, maar tot op heden niks gevonden. Wat zijn jullie hellingzweef ervaringen in belgie?

Edit Joost: ff nieuw draadje opgestart, dit heeft niets te maken met de hellingzweef meeting, en zo houden we de boel lekker :ontopic: :wink:

Nico, ik had de 1e avond dat ik je berichtje al had gelezen al willen reageren, maar ik kon mij de site niet meer herinneren.
Totdat ik dus vanavond de inhoud van mappen in mijn Favorieten weer eens na ging lopen. En zie ! Daar is die site weer ! Dus hier ook voor jou ( en anderen ). Volgend jaar wil ik daar ook eens een keer naar toe.

http://belgium-soaring.modelisme.com/index2.html

;) Maar CAP BLANC-NEZ is Frankrijk! De kaap ligt bij Calais.

Groetjes,

Bob

Oeps ! My mistake.
Ik dacht uit mijn herinnering dat het België was.
Zie je: toch zonde die lagere school !!

Tja, ik weet niet of ik hier met goed nieuws op kan antwoorden. In België zijn ze niet zo vliegtuig " gezind " als in de ons omringende landen. Vroeger hadden we in het Limburgse terrils waar je prachtig op kan hellingen in bijna elke windrichting. Vandaag zijn die allemaal verboden terrein geworden...Uit eigen ervaring ben ik ook eens wandelen gestuurd door autoriteiten. Die waren van oordeel dat we met onze zweeftoestellen de vogels bang maakten en het gras teveel schade toebrachten. Ik laat mijn visie op dit alles maar achterwegen, dat is een discussie op zich.
In Luik, Henri Chapelle kan je als toerist wel eens terrecht. Je vraagd of ze het toestaan en meestal doen ze dat wel. Het is natuurlijk begrijpelijk dat ze teveel toerisme op de duur niet tolereren. Mijn ervaringen zijn goed met deze mensen. Verder heb ik geen weet van plaatsen die legaal zijn om te vliegen. Ikzelf wijk nu uit naar Zoutelanden, waar bij ZW goed te vliegen is, indien men rekening houd met de delta en parapenters die daar ook gebruik maken van de uitstekende duin.
Heb je weet van een goede legale helling in België hoor ik dat ook graag...
Groeten
Martin

Horrorverhalen voor bij een herfstig haardvuur.

Er is een paar jaar geleden in Groot-Brittannië een hangglidervlieger omgekomen in een ongeval met een RB zwever. Het vleugelvlakstaal van de RB zwever sneedt door de stalen tui-kabels van de hangglider.

Verder, al veel langer geleden, een jaar of 25-30, op zweefvliegveld Terlet bij Arnhem. Een tweezits zweefvliegtuig werd aangevlogen door een RB motortoestel (Wayfairer van Svenson, 6.5cc). Eén van de inzittenden mist daardoor het licht in een oog.

Dat geval in Engeland is al heel lang bekend. Maar hoeft niet alleen bij helling te gebeuren. Bij Almere ligt vlakbij een laagvliegzone. En die sukkels van Lelystad kunnen niet navigeren, waardoor er regelmatig een kist veel te laag overkomt. Bovendien is er nog een boer in de buurt die zich nergens van aantrekt en gaat vliegen waar hij wil, heeft niet eens een registratie op zijn vliegtuig staan. Kun je nagaan hoe onveilig de lucht soms is.

terug even :ontopic:
ik ben net begonnen met hellingzweven, mijn ervaringen:
- Henri-Chapelle - VDP3F: dit jaar naar de meeting geweest: héél leuke mensen daar!! Lidmaatschap kost slechts €18,50 per jaar als je al bij een andere club bent aangesloten (VML/AAM). Dit ga ik voor het volgende jaar waarschijnlijk doen. Ze hebben voor zo goed als iedere windrichting een geschikte helling in de buurt. Website: http://users.skynet.be/vdp3f/
- Mijnterrils: zoals reeds aangehaald hebben de 'groenen' het niet zo graag dat we de terrils bevliegen. Op nog geen 10km heb ik een heerlijke bult liggen die perfect is voor Z en N maar helaas hebben ze mij al eens vriendelijk gevraagd ergens anders te gaan. In Zolder is het wèl toegelaten (of getolereerd?) bij mijn weten. Daar wordt vooral gevlogen bij oosten- en westenwind. Andere richtingen zijn volgens mij ook mogelijk mits enige ervaring. Enkele foto's (reeds gepost in de andere draad):
http://www.student.groept.be/th/1999/9910019/zolder1.jpg
http://www.student.groept.be/th/1999/9910019/zolder2.jpg
Heel fijn vliegen ginds!! Voor mij iets minder geschikt wegens de afstand...
- cap blanc nez: reeds aangehaald... Heb ikzelf alleen maar gekeken, ik was er met de fiets dus jah...

verder probeer ik een beetje te hellingen op de dijken hier aan de maas, iets minder interessant maar je leert wel te 'overleven' met weinig lift

M'n vader heeft onlangs nog een leuke plaats gezien: de zandgroeves langs de E314, in de buurt van maasmechelen. Dit is de rand van het kempisch plateau aan de maasvallei (ongeveer 50m hoogteverschil). Zelf ben ik er nog niet gaan kijken maar ik vrees dat er geen plaats is voor het landen... :( bij de volgende oostenwind ga ik daar eens kijken

Laat die andere ervaringen maar komen, ik ben er zeker van dat er nog plaatsen zijn!! Ik ben nu op zoek naar hellingen in de buurt van Leuven. Iemand?

Groetjes,
Maarten

En Maarten,

Ben je lid geworden in Henri Chapelle? Wat is jouw ervaring daar?

grtz,
Rudi

Rudi,
nee, ik ben geen lid geworden. Ik hou het bij de jaarlijkse meeting die ze daar organiseren. Gezien mijn nieuwe locatie (Gent) is dat niet meer zo vanzelfsprekend. De Caps liggen nu dichterbij... evenals de nederlandse/belgische kust natuurlijk...

ik ben er dus nog maar één keertje geraakt maar toen was de wind er niet... wel leuke mensen daar!!

Inderdaad: aardige mensen. Ik ben deze zomer 1 keer in Henri Chapelle geweest, maar toen woei het te hard. De helling is ook niet zo geweldig vind ik. Cap blanc nez heeft veel meer mogelijkheden. (maar natuurlijk minder thermiek) Volgend jaar ga ik toch maar weer naar bretagne op vakantie denk ik.

het ligt er een beetje aan welke wind er staat en dus welke helling dat ze gebruiken. Sommigen zijn inderdaad echt 'knuppelen' om je kist boven te houden... Bij de anderen kan je dan weer heel gemakkelijk wat hoogte nemen om dan uit te vliegen op zoek naar thermiek.

Maarten.
Kan jij met zekerheid bevestigen dat de terril in Heusden Zolder nog toegankelijk is?
Dat is namelijk de terril waar ik enkele jaren geleden al ben wandelen gestuurd. Het is naast één van de mooiste ook de beste om te hellingen omdat het er bulkt van de thermiek. Schaalbakken kan je er probleemloos vliegen en landen. Echt de moeite en ik zou er maar wat graag opnieuw gaan hellingen.

Ha die Eric.
Dat zou nogal iets zijn hé.
Een BIGGS meet op de helling.
Ik droom van vele grote initiatieven voor BIGGS, maar of ze ooit haalbaar zullen zijn moet de tijd uitmaken.
Ik blijf me er alvast 100% voor inzetten.
Sorry voor het off- topic :oops:

Martin,

ik ben dit jaar een vijftal keer op de terril in Zolder geweest zonder enig probleem. Er wordt nog gevlogen en ik heb van niemand gehoord dat er problemen zouden zijn...

en inderdaad, die thermiek ginder is heerlijk... grote zwevers heb ik er nog niet gezien en ik ben nog niet direct van plan mijn Solution (2m70) daar te gaan vliegen wegens toch wel riskante aanvliegroutes (en relatief beperkte ervaring met dit toestel)

@Maarten

Ik merkte op de foto's dat je op het eerste plateau vliegt. Het is daar idd lastig landen, want dat is een erg smalle richel met achter je opnieuw een flinke verhoging. Wij gingen vroeger altijd bovenop de top vliegen. Meteen meer wind, want je zit al snel enkele 10tal meters hoger en de top is vrij plat met hoog gras bedekt. Uitstekend om te landen. Het enige grote nadeel aan de terril is de lange klim naar boven. Achter het hoekje heb je uitgestrekte grasvlaktes, waar hele krachtige thermiek loskomt.

Gingen jullie op zaterdag of zondag vliegen dit jaar? En met hoeveel man vloog je daar gemiddeld?

ik ging er vliegen als ik er langs kwam op weg van/naar mijn ouders.. het wisselde af zaterdag of zondag
veel anderen heb ik er niet gezien (ok, zo veel ben ik er ook niet geweest). 2 keer waren we met 3 ofzo, en al de andere keren was ik alleen

die foto's zijn inderdaad op de smalle richel genomen, maar het hangt een beetje van de windrichting af waar je gaat vliegen daar he...

heel misschien dat ik dit weekend nog eens ga. Ze voorspellen alleszins mooi weer...

Route beschrijving graag?????
vanaf de snelweg is al genoeg.

hmm.. dat weet ik eigenlijk niet zo goed; ik rij er een beetje op het gevoel af als ik ga
(deze middag ga ik ook weer..)

hoe je alleszins al goed in de buurt komt:
afrit ZOLDER (niet de afrit met het circuit)
dan moet je richting "berkenbos": dat is een klein gehuchtje ofzo tussen Zolder, Heusden en Houthalen in. Daar ligt ook de mijnterril. Vanop de "koolmijnlaan" staan er ook bordjes.
Parkeren kan op de parking van de wandelaars. Daarna is het 20 minuutjes stappen naar een van de toppen (afhankelijk welke wind er is natuurlijk).

Back