M
Martin
Guest
Helaas heb ik het filmpje niet meer van de Salto H 101. Een bak van 10 kg die we met een 7bf van de duin in zoutelande gooien. Op dat filmpje stonden ook beelden van de achterkant en de bovenkant van de duin. Tja, hebben we nu niks aan natuurlijk... :? Ik ben zelf ook geen expert, maar ik heb al een aantal jaartjes ervaring op hellingen. Ik denk zowat alle Belgische hellingen gehad te hebben ( terrils voornamelijk, ook Henri Chapelle ), een aantal in Frankrijk, Alpen inclusief en een aantal in Nederland ( Zoutelanden, Domburg zie ASH filmpje op de site biggs )
Wat de duin betreft wil ik enkel naar voor brengen wat ik weet uit eigen ervaringen. De eerste maal dat ik daar vloog heb ik een nare tocht gehad tussen de duindoorns. De smalle richel verraste me in draagkracht. In tegenstelling tot andere hellingen is er door de smalle bovenkant al snel een rollende windlaag waar je moeilijk doorkomt eens je op landingsnelheid bent. Een vriend van me is er wel in geslaagd zijn bakske op de top te zetten, maar dat was moeilijk een landing te noemen...schade tot gevolg. EPP combats zijn ideaal om zulks te proberen. Ik heb er zelf ook één en die zijn idd niet stuk te krijgen. Uiterst geschikt om die dingen uit te halen. Nadeel is dan weer dat ze niet voldoende massa hebben om bij een beetje forse wind uit de turbulente laag te komen. Het hangt er natuurlijk vanaf met wat je vliegt en wat je wil riskeren met je toestel...
Wat de duin betreft wil ik enkel naar voor brengen wat ik weet uit eigen ervaringen. De eerste maal dat ik daar vloog heb ik een nare tocht gehad tussen de duindoorns. De smalle richel verraste me in draagkracht. In tegenstelling tot andere hellingen is er door de smalle bovenkant al snel een rollende windlaag waar je moeilijk doorkomt eens je op landingsnelheid bent. Een vriend van me is er wel in geslaagd zijn bakske op de top te zetten, maar dat was moeilijk een landing te noemen...schade tot gevolg. EPP combats zijn ideaal om zulks te proberen. Ik heb er zelf ook één en die zijn idd niet stuk te krijgen. Uiterst geschikt om die dingen uit te halen. Nadeel is dan weer dat ze niet voldoende massa hebben om bij een beetje forse wind uit de turbulente laag te komen. Het hangt er natuurlijk vanaf met wat je vliegt en wat je wil riskeren met je toestel...