Hellingzweef meeting Nederland?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Helaas heb ik het filmpje niet meer van de Salto H 101. Een bak van 10 kg die we met een 7bf van de duin in zoutelande gooien. Op dat filmpje stonden ook beelden van de achterkant en de bovenkant van de duin. Tja, hebben we nu niks aan natuurlijk... :? Ik ben zelf ook geen expert, maar ik heb al een aantal jaartjes ervaring op hellingen. Ik denk zowat alle Belgische hellingen gehad te hebben ( terrils voornamelijk, ook Henri Chapelle ), een aantal in Frankrijk, Alpen inclusief en een aantal in Nederland ( Zoutelanden, Domburg zie ASH filmpje op de site biggs )
Wat de duin betreft wil ik enkel naar voor brengen wat ik weet uit eigen ervaringen. De eerste maal dat ik daar vloog heb ik een nare tocht gehad tussen de duindoorns. De smalle richel verraste me in draagkracht. In tegenstelling tot andere hellingen is er door de smalle bovenkant al snel een rollende windlaag waar je moeilijk doorkomt eens je op landingsnelheid bent. Een vriend van me is er wel in geslaagd zijn bakske op de top te zetten, maar dat was moeilijk een landing te noemen...schade tot gevolg. EPP combats zijn ideaal om zulks te proberen. Ik heb er zelf ook één en die zijn idd niet stuk te krijgen. Uiterst geschikt om die dingen uit te halen. Nadeel is dan weer dat ze niet voldoende massa hebben om bij een beetje forse wind uit de turbulente laag te komen. Het hangt er natuurlijk vanaf met wat je vliegt en wat je wil riskeren met je toestel...

Hoi Martin!

Ik heb meerdere EPP modellen, waaronder de Bluto, die is echt erg snel (zeer dun profiel en hoge vleugelbelasting) kijk maar eens bij http://www.northcountyflyingmachines.com/bluto.htm daar komt hij vandaan (onder videos kun je eventueel al wat beeld materiaal halen). Alleen heeft ie wel wat wind nodig, maar ik zal hem in ieder geval meenemen!

Groetjes,

Bob

Een zeer ervaren clubgenoot van mij, tevens lid van dit forum (hstruyk), heeft erg vaak op het duin bij Zoutelanden gevlogen.
Hij geeft aan dat het getij zeeer belangrijk ik. Landen op het duin kan alleen met hele kleine/lichte (EPP ;)) kistjes.
12okt is het getij dan dus verkeerd :(

wat denken jullie van

19 Oktober, dan is het om 14:25 laag water :)

eventuele uitwijkdatum:

2 November (2 weken later) dan is het om 14:25 nog lager water

edit: zie net dat het 19 Okt ook Indoor Alphen is.... ben bang dat er eventueel dan een paar mensen minder komen :roll:

wat nu? :nosmile:

Als het weer goed is, ben ik er zondag de 12de te vinden...

Groetjes,

Bob

PS 19de moet ik nog even kijken of me dat lukt...

:( Helaas is de 12de niet voor mij weggelegd, Vrouwtje moet werken en er is geen kinder opvang. De kinderen een koude middag op het strand zetten (zoals Niek al opperde) is helaas ook geen optie. Dan maar weer wachten op een volgende mogelijkheid.

Het mag de twaalfde wel mooi weer worden....
Het vliegen aan de duinen wordt niet veel in verband met springtij!!

Henk

ik vrees dat ik me ook moet terugtrekken naar de (belgisch) limburgse mijnterrils en aldaar eens een poging ga wagen op de helling... Alleen hopen dat de wind goed gaat staan en niet te hard zal zijn voor m'n GP Spirit. Ik wil geen 200km rijden om dan te constateren dat er niet gevlogen kan worden...

Is de 18e ook een mogelijkheid?
Kunen we de 19e gewoon naar indoor... Weer opwarmen.

wat mij betreft wel, m'n ma is dan wel jarig... :roll: (op zich geen probleem, maar kan wat vervelend met vervoer worden voor mij)

de kans dat het weer goed is is vrij klein, de zaterdag erbij pakken vergroot die kans natuurlijk.

Laat maar horen wat jullie daar van denken :)

zo zag het er vandaag uit in zolder (B, limburg) op de mijnterril:

zolder1.jpg

zolder2.jpg

GRR :offtopic: :wink: :wink:
nee hoor, ziet er mooi uit daarzo :D oefenen voor volgende week :wink:

handig dat bankje, staat alleen wel in de weg bij het landen zeker?

@ MZander, zijn dat die oude kolenbergen die ik van op de bruggen over het Julianakanaal kan zien?

@ Joost als het die bergen zijn dan zijn ze volgens mij van alle kanten te bevliegen.

@joost: ja ik weet het, maar ik vond het een beetje lullig om een nieuwe draad te beginnen om twee fotootjes te laten zien... Dat bankje is inderdaad zeer handig, het staat zelfs een beetje in de windschaduw zodat het minder koud is. Voor het landen vormt dit geen probleem: waar dat bankje staat wil je niet landen (veel stenen op de grond)... De landingszone was aan de kant van de bult waar er wat minder lift is.

@theo: nee, dit is een andere berg. Die wat je van op de brug kan zien is waarschijnlijk die van Eisden (bij Maasmechelen). Daar is het ook goed te vliegen, mits enkele bomen. Het nadeel is dat je er niet op mag... en er komen regelmatig parkwachters langs, dat heb ik al ondervonden :(
Deze berg ligt in het midden van limburg (E314, afrit houthalen en dan nog 10km) en is bij mijn weten de enige in zijn soort die toegankelijk is voor het publiek. Helaas is deze niet voor alle windrichtingen geschikt. "Oost & west, op de terril het best" was nog een uitspraak vandaag. Voor de andere richtingen zal er wel een stukje lift te vinden zijn maar deze is verre van ideaal...

Lijkt mij heeeel vreemd, om een model ONDER mij te vliegen..
Normaal zijn ze dan erg definitief onbewegelijk...

Exact Niek,

Dat is één van zowel de uitdagingen als de problemen van het hangvliegen. Het is bvb in de bergen héél moeilijk hoogte te schatten, dus "hoogte" ónder je en hoogte die dan nog resteert boven de bodem.
Er zijn gevallen bekend van vliegers die hun grote zwever middels een maatje met een verrekijker succescol in een weiland hónderden meters lager geland hebben..
Of er rijdt iemand naar beneden en staat in contact met de vlieger met een mobieltje en samen proberen het model zo te landen.
Gaat lang niet altijd goed...

Maar met een relatief goedkoop hangflitsertje boeit het allemaal niet zo, die parkeer je gewoon in de hellingwand!

Ik denk dat het hangvliegen, zoals in de duinen en tegen dijkjes in Nederland nog sterk kan groeien, het is vooral mooi in het voor-en najaar als de gemiddelde windsnelheden wat hoger liggen en de recreatieplekken nog niet bemand (beduitst 8) ?) zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back