Hellingzweefspots Belgische Ardennen of Nederlands Limburg

Aloha allemaal,

binnen 2/3 weken trek ik er nog eens op uit met de tent. Een 3 tal dagen de natuur in.

Nu zou ik graag richting de Ardennen gaan en niets anders doen dan de hele dag hellingzweven. Heeft er iemand wat mooie plaatsen .... waar bij vele windrichtingen te vliegen is.

als er nog andere vliegeniers zijn die ook zin hebben. Just let me know ...

Ik zal er maar direkt bij vertellen dat ik een newbie ben op hellingzweef gebied ...

Wat neem ik van modellen mee.
Een zagi 1m20 en een kleiner broertje ....
Een thunder Hawk 1400.
En waarschijnlijk tegen dan nog wel een zwevertje erbij.

En die fameuze Cap in Frankrijk hoe ver is dat ? waar is deze juist gelegen ... vind het niet zo direkt.

Greetz

Is dit gewoon op de krijtrotsen gaan staan en je model naar beneden werpen of wat ...

Wikipedia:
Cap Blanc-Nez is een kaap aan het kanaal bij de Franse gemeente Escalles in het departement Nauw van Calais. Haar top ligt 134 m boven de zeespiegel.

Cap Blanc-Nez ligt 6 km ten noord-oosten van Cap Gris-Nez. De kaap is te voet en per auto te bereiken. Er is een wandelpad van de top van de kaap tot aan het strand.

Plaatsnamen in deze streek verwijzen vaak naar het Oudnederlands. De verfransing gebeurde eerst tussen de 15de en de 17de eeuw. Blackenest is een benaming van de kaap die in geschriften uit de 16de eeuw wordt teruggevonden waarbij black verwijst naar het oudnederlandse woord blanka wat zoveel als helder of blank betekent. Nest verwijst naar nessa wat vooruitstekend stuk land in water betekent.

Cales Cliff is een andere benaming van de kaap die stamt uit de tijd toen het gebied nog aan de Engelsen toebehoorde.

Een uitzondering hierop vormt de naam van de gemeente Escalles die vlakbij de kaap ligt. Deze benaming is van Saksische of Oudnoorse oorsprong. In het Oudnoors betekent skali hut en zou de plaatsnaam verwijzen naar een toevluchtsoord voor Noormannen tijdens hun strooptochten. Indien Saksisch van oorsprong (scale is een tijdelijke verblijfplaats) verwijst de plaatsnaam naar de migratie van de Saksen vanuit Engeland tijdens de 5de en de 6de eeuw.

Yep yep dat moet het zijn.

De krijtrotsen.

Dat is dus ook maar 253 km van Herentals verwijdert. Denk dat de bestemming aan het wijzigen is.
Of is dit af te raden voor een beginner.

Zal maar zorgen dat de Batterijen opgeladen zijn ... als het mis dreigt te gaan kwestie van toch iets als redmiddel bij de hand te hebben.

Greetz

Volgens mijn geheugen ligt CAP BLAN NEZ nog altijd in frankrijk, de enige plek die ik ken in de ardennen is HENRY CHAPELLE , waar nu een 3 daags treffen is voor hellingzweven ( een aanrader )

Mijn enige Frans is:

voelefoekoesjeavekmwa

Wat ik daarvan heb onthouden is dat het met hellingvliegen weinig te maken heeft.....

Ik houdt het maar bij Duitse hellingen.

kris_geusens zei:
nabij het drielandenpunt

Hebben ze dat dan in die tussentijd zover verplaatst?

Snelweg naar Maastricht, en dan richting Margraten en daar ergens de grens over richting Henry Chappelle. Er zijn daar verschillende hellingen voor de verschillende windrichtingen, de bekendste is die bij het oorlogskerkhof.

Theo Coenen zei:
kris_geusens zei:
nabij het drielandenpunt

Theo, wil je dat punt zsam terugbrengen ? je kan het niet gebruiken als zwaartepunt op één van je modellen :lol:

van de site van de club:

Le VDP3F , c'est le Vol De Pente 3 Frontières.

3 is nog steeds drie, ook in het frans
frontières zijn nog steeds grenzen, daaruit maak ik op dat het nabij het drielandenpunt is.

Kris

ligt nog een eindje van het 3 landenpunt ( VALKENBURG) het ligt dicht tegen WELKENRAEDT, en je moet geen Frans kunnen spreken, ze zijn daar normaal allen 3 talig

kris_geusens zei:
Theo Coenen zei:
kris_geusens zei:
nabij het drielandenpunt

Theo, wil je dat punt zsam terugbrengen ?
Graag, maar dan wel allenbei Bob meenemen zodat we dat onder het genot van een goede pint kunnen doen. En we een chauffeur hebben om veilig thuis te komen.

kris_geusens zei:
je kan het niet gebruiken als zwaartepunt op één van je modellen :lol:
Jammer, maar aan de andere klant geeft dat ook weer niets want dat zwaartepunt is toch bijna altijd te zwaar.

kris_geusens zei:
van de site van de club:

Le VDP3F , c'est le Vol De Pente 3 Frontières.

3 is nog steeds drie, ook in het frans
frontières zijn nog steeds grenzen, daaruit maak ik op dat het nabij het drielandenpunt is.

Kris
Dat 3 landenpunt is wel in de buurt als ze een kilometertje of 10 bedoelen.

Theo ik ben afgelopen zondag in Henry-Chapelle geweest om te helling vliegen
bij zeer harde wind (kreeg bijna geen adem) heb ik mijn asw naar beneden gegooit
en het was super om daar te vliegen.
Ik heb maar 1 vlucht kunnen maken omdat het opeens begon te regenen

ik heb er een aantal foto's gemaakt en een video filmpje
de foto's kunnen bekeken worden via

http://www.pe1mvs.nl/Henry_chapel_Helling_zweven/index.html

groetjes Wil

Back