Hellingzweven “light”

Ik woon in Rotterdam en ik vlieg graag aan de kust met mijn Ahi en Trek van DreamFlight. Slufter is helaas tot oktober gesloten of je moet een flink eind lopen. Maar Rockanje 1e Slag aan de linkerkant heb ik al vaak erg fijn gevlogen. Windhoek is 238 graden daar.
Ook Ouddorp heeft goede locaties. Mooiste is ten zuiden van de vuurtoren

Ik heb gisteren contact opgenomen met Café Belle-Vue Orsbach-Aachen en je mag er niet vliegen.
Waar wel kon ze me niet vertellen.
Ik woon in Schinveld, Limburg, en ben eveneens op zoek naar een helling.

"Ik heb gisteren contact opgenomen met Café Belle-Vue Orsbach-Aachen en je mag er niet vliegen."

:rolleyes: Dat moet je ook nodig aan eigenaar Café Belle-Vue Orsbach-Aachen vragen. Je hebt toch m'n video gezien? Je kunt ook op het gras voor het terras gaan staan en er dan vliegen. Of, zoals ook te zien in de video, op de helling aan de andere zijde van de weg. Natuurlijk moet je het op een manier doen die veilig is en niet aanwezigen op het terras in gevaar kan brengen (lijkt me logisch). Het topic heet ook niet voor niets hellingzweven "light". Dat sluit zware/ grote hellingkisten al bij voorbaat uit.

Met wat voor zwever wil je gaan hellingzweven?

wij gaan elk jaar met een clubje van 10 man hellingvliegen in Oostenrijk , en hebben de meeste lol met onze omgebousde Lidl zwevertjes aan de helling , en bijna niet stuk te krijgen , lijkt me ook uitstekend geschikt voor een kleine helling en qua kosten is het helemaal makkelijk , hier een filmpje met de Lidl zwevertjes uit 2024 :

Ik heb gisteren contact opgenomen met Café Belle-Vue Orsbach-Aachen en je mag er niet vliegen.
Waar wel kon ze me niet vertellen.
Ik woon in Schinveld, Limburg, en ben eveneens op zoek naar een helling.

Goed om je heen kijken, er zijn hellingen genoeg in Zuid Limburg, maar houd er wel rekening mee dat die vrijwel allemaal in de CTR van MAA liggen. met klein spul ne laag blijven moet dat geen probleem zijn. en natuurlijk niet te lang (hele dag) op diezelfde plek blijven.

Op de Sint Pietersberg nabij de Duivelsgrot zijn enkele heel mooie hellingen. Ook op de Jezuitenberg nabij chateau Neerkanne zijn leuke plekken. Maar ook de kleine dijken van het Julianakanaal en langs de Maas zijn soms te gebruiken met kleine zwevers. Mits de voorgrond (eerste 100 tot 200 meter) vrij is van bomen en struiken.

Ik vlieg nog wel eens op de Knardijk, als ik het goed heb kan dat alleen aan de kant van Harderwijk. Mooie grazige helling waar je bij minder goede landingen niet meteen afgestraft wordt, met een goede wind kan ook een Easy Glider er goed terecht

Volgens mij kun je er nu nog maar vanaf 1 kant komen.
Via de N302 (Ganzenweg) afslaan naar de Sternweg (richting Zeewolde)
Bij de T-splitsing naar rechts (is al de Knardijk) en bij de afslag naar links (is Ossenkampweg) parkeer ik.
Moet wel lukken zo

Volgens mij kun je er nu nog maar vanaf 1 kant komen.
Via de N302 (Ganzenweg) afslaan naar de Sternweg (richting Zeewolde)
Bij de T-splitsing naar rechts (is al de Knardijk) en bij de afslag naar links (is Ossenkampweg) parkeer ik.
Moet wel lukken zo
Ik probeer het te volgen op Google Maps... vlieg je dan bij OZO of Z wind, bij het Buitenkunstwerk Biezenburcht?

Hier een soortgelijk draadje maar het schijnt niet mee te vallen om iets te vinden.
Hoe kan je tegenwoordig een draadje linken ipv alleen het eerste bericht?

Goed draadje, dank.

Ik heb inmiddels wat ruimte in de vloot gemaakt en er komt een klein zwevertje binnen de “Mini Wanderer”. Ik hoop dat die het goed doet in lichte lift en op de kleinere hellinkjes. Harderwijk of Nieuwegein zijn betrekkelijk goede opties in mijn geval

Laatst bewerkt:
Aankomende maandag en dinsdag (23 & 24 februari) gunstige wind voor Nieuwegein/Nedereindse plas. Wie??

Vanmiddag in de buurt geweest, je kan er nu ook vanaf Harderwijk makkelijk komen via de Zeewolderdijk
De knardijk mag niet bereden worden van ma t/m vrijdag 06-09 u en 15-19u.
Coordinaten zijn 52.372576,5.555259
NNO is het meest ideaal, vlakke polder en grazige dijk....wat wil je nog meer ;-)

Wij vliegen regelmatig bij bij de dijk rond de noordoostpolder. En op de oude vuilnisbeld (tegenwoordig golfbaan) in emmeloord.

20260222_135138.jpg

Lopen alleen tegen het probleem aan van weinig wind of zweef eigenschappen

Wat is een mooi model van ca 1meter max 250/300 gram

Back