Hellingzweven foto's Katwijk 10-11-2007

Hier wat foto's van het hellingzweven in katwijk afgelopen weekend.

10112007katwijk01dz2.jpg

10112007katwijk02ob6.jpg

10112007katwijk03zs8.jpg

10112007katwijk04bx2.jpg

10112007katwijk05ja6.jpg

10112007katwijk06fk1.jpg

10112007katwijk07mg6.jpg

10112007katwijk08bp4.jpg

10112007katwijk09vz0.jpg

Let op het kielvlak wat net door een midair van Joris zijn model af is gevlogen :D

10112007katwijk10xw3.jpg

En hier her resultaat :wink:

10112007katwijk11py9.jpg

10112007katwijk12mg0.jpg

10112007katwijk13wp6.jpg

10112007katwijk14td1.jpg

10112007katwijk15ni3.jpg

10112007katwijk16wx3.jpg

10112007katwijk17bu3.jpg

Ook de politie kwam even een kijkje nemen vanuit de lucht :roll:

10112007katwijk18db7.jpg

Soms heeft Joris wat moeite met landen..... maar wel netjes voor zijn voeten 8)

10112007katwijk19zc6.jpg

Martijn

Leuk man. Ik heb met een aantal mensen de 10e op Langevelderslag gestaan. Toen hebben we die politieheli ook al op een meter of 10 over zien komen. We moesten echt naar beneden om hem niet aan te vliegen. Gisteren had ik helaas andere verplichtingen.

Fotor zei:
Leuk man. Ik heb met een aantal mensen de 10e op Langevelderslag gestaan. Toen hebben we die politieheli ook al op een meter of 10 over zien komen. We moesten echt naar beneden om hem niet aan te vliegen. Gisteren had ik helaas andere verplichtingen.

Wij hebben de zelfde helicopter gezien :wink:
Ik heb me vergist in de datum hahaha we waren de 10e in katwijk aan het vliegen.

Wat bedoel je met genoeg speling in hoogte? Omdat die vliegtuigen zo laag zitten? Als je wilt kun je veel hoger vliegen. Met windkracht 6 oid zoals afgelopen zaterdag blijf je met gemak boven aan het duin, tot vele tientallen meters boven je. De gein is juist om zo laag en zo hard mogelijk langs het duin te raggen.

hier zie je een beetje hoe hoog je kan komen :).
en dat is met een niet eens zo efficiente parapente. met een goede zwever kan je dus nog een stuk hoger komen en zelfs thermiek pakken...
img3208bq2.jpg

En dit is nog eens een slecht gevormde parapent, hij vliegt achteruit!!

Martijn vloog jij met een oude Club20 of zo.

Wel gaaf, ik moet mijn nemesis uit tsjechie ook even klaar maken, ik zie er tegen op om de ailerons uit te snijden, ben bang dat dat ik verkeerd snij.

'k heb ook nauwelijks tijd.

sietse zei:
hier zie je een beetje hoe hoog je kan komen :).
en dat is met een niet eens zo efficiente parapente. met een goede zwever kan je dus nog een stuk hoger komen en zelfs thermiek pakken...
Ik betwijfel of een zwever langs het duin thermiek kan pakken.
In elk geval, als het écht waait zitten de parapenters te parawachten en zijn de zeilvliegers aan het vliegen...
tombakker2vt9vi2rf2.jpg

Boven de duinenrij heb ik nog nooit termiek gehad, wel boven zee, dan stijg je honderden meters.
Je kan met een modelzwever tot ca 2 a 3x de hoogte van duinen komen.

Ik heb ook wel eens thermiek gepakt tijdens het hellingen. Als je goed hoogte pakt aan de helling en wat wegvliegt kun je soms stationair hangend flinke hoogten bereiken. Meestal met licht buiig weer, de wolkjes doen dan echt wel wat.

op deze tijd van t'jaar , en met deze wind zal er wel niet te veel thermiek zitten zeker.
ik denk met de lage hoogte van de duinen , dat men niet boven de zee geraakt.
zou het niet kunnen dat het geen parapanter is, maar een kiter.

simendewulf zei:
op deze tijd van t'jaar , en met deze wind zal er wel niet te veel thermiek zitten zeker.
ik denk met de lage hoogte van de duinen , dat men niet boven de zee geraakt.
zou het niet kunnen dat het geen parapanter is, maar een kiter.
Oh, je kan vaak gemoeg tot boven zee komen, dat valt wel mee.
Thermiek kon je vroeger nog wel eens vinden op het noordoostduin van de Maasvlakte. Had denk ik iets te maken met de temperatuur van het Maaswater tov het zeewater. Maar daar hebben ze inmiddels een rij windmolens gezet, en dat slalommen vind ik maar niks...

Om boven zee te komen heb je geen thermiek nodig, niet met een delta in elk geval. Thermiek is langs de westkust een uitzondering, zeker bij de 4 à 5 beaufort die je nodig hebt, maar op de Maasvlakte wilde het soms lukken.

Bart

bdoets zei:
Thermiek is langs de westkust een uitzondering
Dat valt reuze mee hoor Bart. Ik vlieg regelmatig met mensen die oude F3J kisten inzetten aan de helling. Ze vliegen altijd met zo'n barometer horloge en halen heel regelmatig hoogtes van 100 tot 150 meter. Dat lukt echt niet met alleen hellingwind. Ook met 6 Bft lukt dit nog. Met wat sterkere wind krijg je zgn thermiekstraten, de thermiek gaat allemaal in één lijn liggen, evenwijdig met de wind. Met een beetje mazzel kan je dus lang in zo'n straat blijven hangen, met een beetje pech zit je in een 'daalstraat' (maar dan is er de helling) of krijg je een hele rij buien op je knar (als je de eerste hebt, heb je ook de laatste).

Back