Hellingzweven foto's Katwijk 10-11-2007

Termiek boven de duinen heb ik nog nooit gehad, ik heb daar ook nog nooit meeuwen zien stijgen. dat zie je wel boven zee.
Als je dat ziet, je zwever er in prikken en je spuit om hoog.
Ik heb ooit eens met een cirrus zo hoog gehangen dat ik hem niet meer zag, een cirrus is toch 3 meter. Maar altijd starten boven de zee (bij katwijk).

bdoets zei:
In elk geval, als het écht waait zitten de parapenters te parawachten en zijn de zeilvliegers aan het vliegen...
en kitesurfers aan het kiten

oa de reden waarom ik mn booby verkocht heb, zit liever op het water met 4-6 bft

maar toch zou ik dat O zo graag eens doen maar ik weet alleen niet wanneer. toch maar eens iets bouwen voor in geval van :D

van die foto's zou je in ieder geval wel zin krijgen om op een duin te gaan staan met zo'n wind

ik heb zaterdag op de duinen gestaan en moet zeggen, ik wou toch dat ik zo'n kistje bij had.

mss mn ask 13 als die klaar is

Mooie sessie daar in Katwijk:
vraagjes: waar is dit in Katwijk? achter de Soefietempel neem ik aan?
Ik zie jullie op het duin staan, mag dat daar, geen problemen met de boswachter?
Ik vraag dit omdat ik een paar weken terug bij mijn vliegplek in Scheveningen een crashje maakte in het duin (ik vlieg vanaf een strandtrap) en bij het ophalen dus direct tegen een bekeuring van 50€ aanliep!

Overigens: Thermiek gekombineerd met hellingstijgwind komt veel voor, maar vooral met wat minder harde wind.
Als de zon op de helling staat warmt ie door de gunstiger hoek de lucht ter plekke meer op en ook ontstaat op steile stukken dikwijls een soort luchtkussen van stagnerende lucht die dan meer opwarmd.
Hoe de termiek boven zee ontstaat zoals hier gesteld moet nog eens nader verklaard worden denk ik.

De thermiek aan de helling zoals jij die omschrijft komt vooral voor op heuvels/bergen in het binnenland.
De thermiek aan zee is gewoon buienthermiek. De atmosfeer is van zichzelf onstabiel in deze omstandigheden, en stukken warm zeewater kunnen al genoeg trigger zijn om flinke thermiek op te wekken, die vaak uitmondt in de buien die in het najaar vaak vanaf de zee het land binnen trekken. Laag bij de grond is het vaak moeilijk dit op te pikken, maar als je een beetje hoogte hebt kan het goed stijgen. Als de omstandigheden zo zijn dat er wel flinke wolken ontstaan maar dat het net niet uitgroeit tot buien (of slechts af en toe een paar spetters) heb je prima omstandigheden om je goed te vermaken aan het strand. Eerst even raggen aan de helling, dan stukkie naar boven en wolkjes bekijken, en op de terugweg nog even raggen. Heerlijk!

Wij staan idd gewoon boven op het duin.
We vliegen er denk ik al een jaar of 15 zonder ooit een prent te krijgen van ome agent!
De vliegplek ligt eigenlijk net achter de camping in katwijk.

Martijn

Ik weet nu ook wat ze met een schuimkistje bedoelen.

'k heb nog wat foto's van de 25ste Nov, het waaide wel erg hard (te hard).

Laatst bewerkt:
ben vanmiddag na het werk ( ik werk op 300 mtr van zee) nog lekker even wezen vliegen in Katwijk/ zuidduinen. Ging super, je kwam zeer hoog.

Gisteren heerlijk gevlogen op de helling de wind was perfect 32012
Gevlogen na 8 jaar weer eens met mijn Alpina, ik heb er een 5 euro hk ontvanger in gedaan met satelite, geen enkel probleem. Ook ver en laag gevlogen.
Er was sprake van thermiek en van hellingstijgwind. Af en toe kon je onder een wolk met de meeuwen meedraaien tot grote hoogte.
Vandaag (nu ) was het ook weer perfect recht op de helling.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ohhh grappig ik vlieg zelf best veel en vaak, woon vlak aan de duinen (ook bij katwijk om de hoek) maar denk eigenlijk nooit aan helling vliegen. Heb je daar nog specifiek type vliegtuig voor nodig?

Nee, alles blijft hangen de lift is sterk als er genoeg is. Je zou met die Blizzard het ook nog kunnen proberen. Het mooiste is een rolroerkistje van een meter of twee die zijn snelheid een beetje vast blijft houden na een bocht.
Ik kijk altijd bij de luchtvaartmeteo op teletext op pagina 707. Hij moet dan tussen de 290 en 310 graden staan en lieftst minimaal 10 knopen. Meestal kijk op op schiphol eham.

Nico op welke lokatie vlieg je precies? Ben je er overigens wel eens weggestuurd omdat je daar in het helmgras staat of is hier nog een officiele startplek (scherm -, of zeilvliegers ? ) Groeten, Maarten

Intressant, ik heb nog hk easyfly / hype relax zwever liggen van 2 meter span en flinke richtings roer en wel ook rol er op.

@Marwin,

De Easyfly heb ik ook, maar die zou ik niet gebruiken voor dit. Die houd zijn snelheid niet vast door de bocht. Het kan wel, maar zelf zou ik dan het eea aanpassen. Met name de standaard servo's zijn te zwak en te langzaam.

@Marwin,

De Easyfly heb ik ook, maar die zou ik niet gebruiken voor dit. Die houd zijn snelheid niet vast door de bocht. Het kan wel, maar zelf zou ik dan het eea aanpassen. Met name de standaard servo's zijn te zwak en te langzaam.

Ik denk niet eens dat het de servos zijn maar het aanstuur mechanisme wat gebruikt wordt voor de rolroeren wat het zo traag maakt. Ik zit er over na te denken om gewoon servos onder in de vleugel te maken en rechtstreeks aan te sluiten.

Nog meer tips om easy fly om te bouwen tot goeie helligzwever.

Yep, de vleugels versterken met carbonstaaf. Bij een te hoge snelheid gaan de complete vleugels flutteren. Vlieg je op 2,4Ghz? Dan zou ik ook een staaf in de staart steken voor de stevigheid. Even het richtingsroer demonteren en via de achterkant loopt een buis helemaal naar voren toe bedoel de onvanger antenne.

Servo's direct op de rolroeren is een goede mod. Altijd doen. Rolroeren vervangen door balsa en voilá een prima hellingzwever....

Thnx man, leuk projectje!!

Ps: In de vleugels zit links als recht 1 grote carbonstaaf in. Bedoel je dat er meer bij moeten of vervangen voor andere?

en vlieg idd op 2.4ghz

Back