Hellingzweven in de bergen

Hoi allen,

even een vraagje, ben zelf vanuit belgie en heb al wat aan hellingzweven gedaan in zoutelande en cap blanc e.d.

Maar nu ik samen met men kameraad de "heuveltjes" en duinen wat beu ben zijn we op zoek naar de dichtsbijzijnde bergen waar je leuk kan hellingzweven, vermits die van jullie van 2000 meter nog niet af is zal het daar nog niet lukken maar missch weten jullie wel andere plekken die het echte berg-gevoel naar boven brengen en niet het heuvel gevoel :)

alvast bedankt!

www.slople.com
rechts-bovenaan even "RC- & para" in "RC-gliding" wijzigen.
een plaatsnaam intypen
klik op "Find Slopes!"

en zie het wonder geschieden .... ;-)

De enige die ik ken zijn de hellingen van Aubel / Henry-Chapelle. Vlak onder NL Limburg.

Dirk.

alvast bedankt, ja het hoeft niet vlakbij te zijn he, het mag buitenland zijn zene, oostenrijk, frankrijk,..

als het maar hoog is :)

maar de site is al interessant

mvg.

Voor Frankrijk : Ooings - Guide VDP et Oiseaux RC
Ik hoop dat je Frans kunt lezen.

Echt hoog in de Pyreneën: Port Balès, 1800 m, tussen de wilde gieren thermieken.
Of (vlak bij) Peyragudes.
Col du Tende (Alpen, letterlijk met één been in Italië)
Col du Glandon
Semnoz
Banne d'Ordanche

Ja, ben een beetje Francofiel ... :rolleyes:

Dirk

Hey dirk,

ben net terug van het hellingzweven in france, heb de streek van haut-rhines gedaan, een aanrader, heel mooie locatie en ongeveer een 470 km van brussel, daar in de streek is ook een locatie "petit ballon" genaamd, ook heel mooi en een officiele berg waar je mag vrij hellingzweven, alle mensen waren vriendel, een heel verschil met normandie!

nog is bedankt voor de info.

en na 50 minuutjes boven de vallei mocht hij is even rusten (en zen baasje ook :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi dat je daar goed hebt kunnen vliegen.
Ik ben er zelf nog nooit geweest.

Gr. Dirk.

N.B.
t fotootje mag wel wat groter hoor ...

Zaterdag bij Peyragudes gevlogen met m'n elektrozwever. Bijna geen wind en bijna geen thermiek, dus iets omhoog en "gewoon" zweven.

Peter Keim

Zaterdag bij Peyragudes gevlogen met m'n elektrozwever. Bijna geen wind en bijna geen thermiek, dus iets omhoog en "gewoon" zweven.

Peter Keim
Waar heb je precies gevlogen? onderaan die startbaan op die kleine rug?
Daar heb ik ook een keer gevlogen bij nul wind. Maar ver in het dal had ik toen heerlijke rustige thermiek.
Waren er nog anderen? Locals?

Mooi uitzicht daar,niet!?

Dirk.

M'n vorige bericht was wat kort. Nog wat meer achtergrond en informatie.
Het begon een jaar of 15 geleden. We kampeerden in Luchon en bij een autotochtje kwamen we bij de col de Peyresourde waar we modelvliegers bij de altiport ontdekten. Mijn model lag nog op de camping en het ging te ver het op te halen. Dan maar een keer terugkomen. Dat was een of twee jaar later, nu wel met model. De plaatselijke vliegers gebruikten uitgebreid de lunch aan een lange tafel; ik maakte ondertussen m'n vlucht.

Dit jaar was het op herhaling. De dag ervoor was het geheel bewolkt. Zaterdag eerst een hobbyklus voor m'n vrouw, toen was ik aan de beurt. Tussen de wielrenners boven gekomen was er niemand te bekennen. Uitpakken, installeren en vliegen. Zoals gezegd was er nauwelijks wind en bijna ook geen thermiek. Na een uur volgde een doellanding, ook niet altijd even simpel zonder "echte" horizon.
Het is inderdaad een zeer mooie plek een stuk voor de betonnen startbaan met fantastisch uitzicht.

Voor wat foto's zie modelvliegen Peyragudes 23 juni 2012 | Foto's Sport | MijnAlbum - Fotoalbum Gratis Online!

Wat achtergronden over vliegen in Frankrijk. Zoals eerder gepubliceerd geeft OINGS een hoop informatie over hellingvliegstekken.
Verder is er de site van de FFAM Trouver un club - FFAM - Fédération Française d'AéroModélisme waar je clubterreinen kan vinden. Dat lukte drie jaar geleden beter met een club in Zuid Frankrijk; nu was de informatie voor de buurt van de bezochte kampeerterreinen slecht.

Mogelijk komen we nog in de buurt van de Menem Hom in Bretange.

Mijn Futaba zender is omgezet op de Franse frequenties.

Bijzonderheid: op een camping in de Pyreneen vroeg iemand of ik toevallig Peter Keim heette. Het was Peterden van het forum. Hij had mij wel herkent, ik hem met zijn pet en zonnebril niet....

Peter Keim

Ha Peter, was inderdaad een leuke ontmoeting.:D
Ik ben blij dat je in ieder geval al wat leuk heb kunnen vliegen sindsdien.
Helaas is er bij mij dus de hele vacantie niets van gekomen.
Ben overigens wel benieuwd naar je ervaringen eventueel bij de Menez Hom!

(NB: kleine korrektie: ik draag nooit een pet, wel een hoed!;))

Groet,

Laatst bewerkt:
Menez Hom

Als ik nu naar rechts kijk zie ik vanaf de camping in Locronan de Menez Hom.
Het waait echter ongeveer windkracht zeven; de verwachting is morgen iets minder. We zien wel of er nog iets van komt.

Peter Keim

Menez Hom

Vandaag is het weer veel beter dan gisteren. Iets minder wind, half bewolkt en nog geen regen.
Boven op de "berg" (330 meter) waaide het flink uit het westen. Een lokale vlieger was al in de lucht. Toch vliegen met 28 g/dm2. In de normale zweefinstelling vloog het model ten opzichte van de grond langzaam achteruit. Met flink prikken werd toch een goede snelheid gehouden. Door het hoge gras was de landing geen probleem.
Na mijn landing kwam er nog een tweede "local".
Zie voor enkele nieuwe foto's de eerder genoemde link.

Peter Keim

Voor Frankrijk : Ooings - Guide VDP et Oiseaux RC
Ik hoop dat je Frans kunt lezen.

Echt hoog in de Pyreneën: Port Balès, 1800 m, tussen de wilde gieren thermieken.
Of (vlak bij) Peyragudes.
Col du Tende (Alpen, letterlijk met één been in Italië)
Col du Glandon
Semnoz
Banne d'Ordanche

Ja, ben een beetje Francofiel ... :rolleyes:

Dirk

Een van de betere links voor lokale vliegstekken. Zo heb ik een vliegstek gevonden binnen een straal van 15 km vanaf de camping.

Back