hellingzweven viaduct

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door eric_laermans, 2 dec 2013.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Gisteren toch maar 's even het viaduct uitgetest. Windsnelheid soms 1Bft, soms >2Bft. Ruim voldoende om boven te blijven en bij >2Bft kon je al snelle passes maken. Uiteraard wel uitkijken voor auto's, fietsers en ander verkeer op de doorgaande weg. Meestal vlieg ik dan iets lager, om vervolgens met 'updraft' weer een paar meter boven het viaduct uit te komen.
     
  3. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Dit is precies waarom ik en andere collega zwevers dit niet aandurven vanwege het risico indien er iets misgaat. Ik vraag me af of verzekeraars wel overgaan tot vergoeding omdat een dergelijke lokatie vragen om problemen is. E.e.a. is sterk afhankelijk van de lokale situatie. Weggebruikers raken ook afgeleid waardoor ongevallen kunnen ontstaan.
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Klopt. Technisch is het dus mogelijk, maar kies een locatie waar weinig/ geen verkeer is. En als er verkeer passeert, stuur dan de zwever even naar beneden om de kans op afleiding van bestuurders tot een minimum terug te brengen. Voor beginnende helling-piloten geldt: eerst oefenen op een plek waar absoluut niets mis kan gaan.

    Helaas zijn de hellingen in mijn regio heel erg dun bezaaid, vandaar dat ik ben uitgeweken naar een rustig en afgelegen viaduct.
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Kennelijk waren er onder de passanten geeen 'Bromsnorren', anders denk ik dat je al lang was weggejaagd. En als ik naar de foto van die locatie kijk, geef ik ze zelfs gelijk. Als er iets misgaat en je belandt op de weg, zou je wel eens een levensgroot probleem kunnen krijgen. Dan denk ik niet alleen aan een verzekeraar die jou verwijt niet als een 'verantwoorde vader' met verkeersdeelnemers om te gaan (en een uitkering gaat verhalen op jou), maar ook met je eigen geweten als er iemand verongelukt.

    Hier bij mij in de omgeving (Oude Rijn) lag jaren lang een lange hoge zandwal. Toentertijd een flink eind van de snelweg. Daar heb ik regelmatig op gevlogen. Dat kan nu nog steeds, met nu 5 passanten per minuut achter mij langs. Dat doe ik ook niet!

    Dirk.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En daarmee is de locatie ongeschikt Eric.

    Ze zullen uitkeren en vervolgens de kosten verhalen op Eric.
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    EDIT

    Beste lezers,
    Heb eigenlijk een beetje spijt van het openen van dit topic en heb even e.e.a. overlegd met forumbeheerder, vandaar volgende opmerkingen:
    1. de foto's die ik heb geplaatst van de viaducten vertekenen nogal. Met het kleine zagi-zwevertje blijf ik erg ver uit de buurt van de drukke provinciale weg en de spoorlijn die er inmiddels ligt;
    2. de weg bovenaan het viaduct wordt voornamelijk door aanliggende bewoners gebruikt en dat is maximaal (+/-5 bewegingen per uur, auto's, fietsers, etc.);
    3. hellingzweven is erg leuk om te doen en ik zou niemand aanraden met een grote/ zware/ snelle zwever dit soort lokaties uit te zoeken... net als een kleine Zagi boven de rand van een maïsveld is het mogelijk met kleine Zagi's boven een dijkje of ander talud waar de wind op staat te vliegen, mits voldoende zicht op verkeer en liever nog... helemaal geen verkeer.
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2013
  8. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Eric,
    Wellicht zal de foto een vertekend beeld geven en zal het in de praktijk mee vallen.....
    Echter; anderen denken 'hier hebben we ook zo'n gelegenheid' en zijn eventueel minder voorzichtig als jij bent... nemen net iets meer risico met eventueel een ongeval.

    Gevolg voor je mede hobby genoten:

    Onze wetgever die tegenwoordig helemaal geil is (sorry voor deze uitdrukking) om alles te moeten regelen en voorschrijven zal de huidige gedoogsituatie rond "wildvliegen" wel eens strikt willen gaan regelen waardoor we onze hobby ALLEEN slechts op daarvoor aangewezen terreinen mogen uitvoeren. Voor brandstof en dus lawaaiviegtuigen is dat zo geregeld
    Het gaat dan om milieumaatregelen.
    De zwevers zonder of met electro aandrijving hebben deze milieu problemen niet dus wordt, indien je toestemming hebt van de landeigenaar, niet opgetreden.

    Reken maar dat bij de eerste de beste vervelende situatie de regels aangescherpt worden en dat "wildvliegen" is afgelopen.
    Zelf ben ik ook een "wildvlieger" die hiermee elke keer ernstig rekening houd.
     
  9. frank hoekstra

    frank hoekstra

    Lid geworden:
    4 mrt 2006
    Berichten:
    12
    Locatie:
    emmeloord
    wat een gevaarlijke plek om te vliegen!

    Rij even verder dan heb je betere hellingen. bijvoorbeeld de dijken van de noordoostpolder. gaat super met windkracht 3 op de dijk bij urk.
     
  10. fireforx309

    fireforx309 Guest

    ik kreeg eerlijk gezegd toch ook ff kiekenvel als ik dat zag... (men haar ging recht omhoog)

    anderzijds is het inderdaad op zijn minst een spannende plek te noemen (rechts op de foto doenbaar, links gedeelte enkel voor zotten die naar mijn mening toch wel veels te veel risicos nemen.)

    ik als piloot zou je vriendelijk verzoeken ergens anders te gaan vliegen als ik er zou passeren.

    zoals hierboven gezegd werd, er zijn genoeg andere plekken waar de risicos minder zijn... ook al spreekt men over een schuim zagitje.
     
  11. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Zelfs al doe je zelf niks verkeerd, als er een automobilist afgeleid wordt door het vliegen en een ongeluk veroorzaakt dan komt het modelvliegen toch in de (negatieve) publiciteit. Ik mag zelf ook graag hellinkjes in de omgeving benutten, maar raad je toch aan om rustiger stekjes te zoeken. de tip die Frank in post 9 geeft ondersteun ik van harte. De dijken om de noordoostpolder zijn voor veel windrichtingen geschikt en doordat de lucht over het water wordt aangevoerd is deze mooi laminair, waardoor het vaak beter draagt.
    Max
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    [​IMG]

    Het bloed kruipt waar het niet gaan kan... Vandaag nog een paar modificaties aangebracht.
    - middendeel incl. staart eraf;
    - lood eraf, -/-5 gram verplaatst naar binnenin de vleugel;
    - foamboard elevons eraf en vervangen door balsa (geselecteerd op lichtgewicht!);
    - vertical stabilizers 3mm depron aan de zijkanten aangebracht.

    Vandaag nog een uur gevlogen aan de Ketelbrug. Inderdaad, de wind lamineert daar erg mooi. Ondanks dat de dijkjes niet enorm hoog zijn, toch meer dan voldoende 'updraft'. Wel is het aan de kant van het IJsselmeer beter vliegen. Waarschijnlijk door gelijkmatiger aanvoer vanaf het water.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Vandaag nog even gevlogen en alle lood verwijderd (vliegklaar: 330r). Lokatie: dijkje bij 's-Heerenbroek (Kampen), vliegomstandigheden: regelrecht beroerd, nagenoeg geen lift, helling heeft te weinig hoek. Ondanks dat toch een paar rakken kunnen vliegen, toch bemerk ik dat er iets 'up' getrimd moet worden ondanks dat de CG verder naar achter is verplaatst.
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2013

Deel Deze Pagina