hellingzweven windrider fox

Beste modelbouwers
Ik heb vandaag de laatste hand gelegd aan mijn windrider fox.
full

Dit model heb ik van iemand gekregen en hiermee wil ik in fiss (oostenrijk) gaan hellingzweven .
Ik heb de electronica ingebouwd en het vliegtuig gespoten.
Op de club heb ik enkele handstarts gedaan en ik heb het ook na laten kijken.
Maar omdat ik er op de club helaas niet mee kan vliegen moet het gelijk op de helling.
en nu was mijn vraag of er nog mensen zijn die wat tips kunnen geven over het hellingzweven en ook hoe het landen nou precies moet.

mvg p@ul

Laatst bewerkt door een moderator:
zoek maar ff wat op google , daar vind je talloze informatie over het hellingzweven (slope soaring)

Hoi Paul,

Hellingzweven is even iets anders; ikzelf heb ook een model van Windrider en ik vlieg die alleen aan de helling in zoutelande. je hebt nl forse stijgwind nodig.
Ik weet niet hoe het in FISS is, maar op de Wasserkuppe was het een baksteen....
Je hebt dus niet echt de makkelijkste kist om voor het eerst te hellingen.
Ik zie dat je vrij jong bent, maar mocht je nog wat eurotjes over hebben tik dan een easyglider (2e hands?) op de kop. Dit is echt het beginnersmodel voor de helling. Zweeft bijna altijd goed, ook met slechte condities.

Het gaat een beetje tever om een hele cursus op te nemen, maar paar adviezen:
- laat je helpen bij de start van een model; laat iemand anders hem opgooien
- toen ik het leerde heb ik iemand op de helling gevraagd die goed vloog om me beetje erdoorheen te praten. helpt wel, want het is niet te vergelijken met veldvliegen.
- gooi altijd het model naar beneden, de wind kan hem oppakken en over je heen draaien als je hem naar boven gooit.
- kies bij voorkeur een gebied dat als hij zakt je een weiland oid kan bereiken en geen bossen (kan niet overal, maar als je keuze hebt....)
- in vrije vlucht een beetje langs de helling scheren...zakt je model, dan dichterbij de helling komen (stijgwind zoeken). durf soms ook is het open gebied in te gaan als je hoog genoeg zit. daar kan je combi van thermiek en stijgwind pakken
- met jouw model zal je waarschijnlijk best door moeten vliegen; probeer niet te stallen, dan krijg je een onbestuurbaar model dat met de wind meewaait.
- draai in het begin van de helling af in de bochten. dit voorkomt dat de wind je verrast en je tegen de helling smakt.
- landing: gevoel en afhankelijk van de helling. je kan hem op de helling voor je langs neerleggen (crosswind achtig) of met een scherpe indraai vol in de wind leggen op de helling. let wel: niet te ver naar achter, je komt nl niet meer terug. het is een kwestie van paar keer proberen. te kort dan vlieg je weer de helling af.

Succes en veel plezier!

gr
ruud

heb zelf de fox van hype . ik vindt het een lekker zwevertje voor aan de helling . je kunt er best mee raggen ,en dat voor een schuimpje . wind tot 25km/h is nog prima te doen . en als je goed stuurt draait hij op een kwartje . ik heb wel de rolroer uitslag vergroot dit geeft een wat directere aansturing als je hem om moet leggen .

oke thanks voor je reactie
(ik zal de roer uitslagen wat groter maken om is te proberen)

mvg p@ul

Back