hellingzweven.

Mijn 2,20 zwever doet het tot windkracht 5 ook uitstekend, en de Junior Sport Plus van een maat van me nog beter. Je freewind zal het dan ook wel moeten kunnen lijkt me. Met mijn carrera moet ik alleen wel een beetje oppassen. Je hebt gewoon wat meer tijd nodig om te corrigeren omdat het alleen richting en hoogte is.
maar niets is (voor mij) mooier dan met een paar nieuwsgierige meeuwen meevliegen, of op ooghoogte voorbij komen en even later weer 10 meter hoger te zijn zonder er iets voor te hoeven doen.

En landen doe ik eigenlijk altijd op het strand, dat is soms wel lastig als je boven op de duin staat maar bij een duin waar je niet op mag start ik vanaf het strand. Aan de voet van de duin een goede worp en je klimt zo omhoog...en dan word de landing weer een eitje

groeten

Justus

Bij stevige wind het model niet vlak, maar met de punt behoorlijk naar beneden lanceren.

Gerben

Uitkijken met naar de helling toe vliegen, omdat je dan met wind mee vliegt, kan je bijna niet meer terug sturen, omdat je geen druk meer op je roeren hebt.
Ik heb nog niet veel gehellingzweeft, maar ik maakte een keer ook deze fout, door recht op me af te vliegen, en toen kon ik niet meer rond, toen vloog ik bijna mezelf voor mijn hoofd.
Dat probleem heb je vooral als je geen rolroeren heeft.

Idd bochten altijd van de helling afvliegen.

Altijd voor de helling blijven, nooit achter de top komen. Het is daar erg turbulent met stevige daalwinden.

Gerben

OK, bedankt! 8)

Nog 1 vraagje, hoe zit dat met de frequenties, is daar ergens een lijstje ofzo? Of gewoon het risico nemen dat iemand anders z'n zender ook aan zet? Of zijn er niet zo veel mensen tegelijk in dat gebied?

Ik vlieg zelf op kanaal 56 (40,735 mhz), zijn hier nog meer hellingvliegers die op dit kanaal vliegen?

Peter.

Voordat je je freewind de duinen af gooit nog even wat om te onthouden.

Zorg dat je meteen wat down geeft om genoeg snelheid te krijgen, hierdoor heeft je richtingsroer meer effect.
Op de helling kan je bij je eerste start ervaring het toestel overtrekken en voordat je de freewind weer onder controlle hebt ligt hij al op de grond.

Dus.... iets down en van de helling afvliegen om snelheid te maken dan rustig heen en weer vliegen. Even goed uitproberen hoe het effect van je richtingsroer is (bij een freewind op de helling kan deze wat klein zijn)

een en ander hangt van de windsterkte af...

Wat je frequentie betreft...
Op 40Mhz kunnen ook auto rijden welke je mischien niet ziet.
Ik vind 35MHz wat veiliger. Voordat ik ga vliegen zet ik mijn ontvanger aan en kijk of de servo's reageren. Als ze niets doen weet je dat de frequentie vrij is (PPM zender) Het is wat lastig om een piloot 1km verderop de gaan vragen op welke frequentie hij vliegt. Het beste is gezamelijk op 1 plek te vliegen.

Rob

Jep, ik weet het, je kan beter wat oversnelheid hebben vlak boven de helling dan dat je overtrekt en em de grond in boord...

Ik doe zelf ook aan zweefvliegen in het echt, en weet dus wel de techniek e.d.

Peter.

Zorg dat je meteen wat down geeft om genoeg snelheid te krijgen, hierdoor heeft je richtingsroer meer effect.
Op de helling kan je bij je eerste start ervaring het toestel overtrekken en voordat je de freewind weer onder controlle hebt ligt hij al op de grond.
Goeie tip. Nog een:
Breng het zwaartepunt een stukje naar voren. Ik heb voor de helling altijd mijn zwaartepunt wat voorlijker dan voor het vlakke land. Geeft meer autostabiliteit en meer controle. Weet wel wat je doet: ik vlieg altijd eerst vlak voordat ie van de berg gaat!

Wij Belgen, alhoewel er daar iemand een viertal in de duinen van Zoutelande had gevonden, gaan meestal naar Cap Blanc Nez bij onze zuiderburen.Heerlijk, un peu du vin, du fromage, ah cette la vie mes amis. Daar kun je zelf een radiobestuurde betonblok van de helling gooien. Alles vliegt daar.

Cap Blanc Nez! Even een off topic vraag: Kun je daar in de omgeving ook een beetje vliegen of beperkt het zich tot de daadwerkelijke Cap? We hebben hier Cap Blanc Nez al een poosje op ons verlanglijstje maar zijn wat bang voor een overbevolkte bult na 600 km sturen.......

@ peytr

Je hebt daar ook nog Cap Gris Nez maar dan moet je er 630 km van maken :wink: Het kan daar inderdaad overbevolkt geraken en van frequentiecontrole is daar geen sprake dus ff opletten geblazen.

De wasserkuppe is een waardig alternatief als je toch 600 km moet rijden en dan kan je gelijk nog een bezoek brengen aan ASW , je weet wel die jongens die die echte fabriceren. :wink:

De Wasserkuppe.....daar zit ik over een paar weken een hele week. Niet alleen om te vliegen: we wilden er even een weekje uit. Als er niet te veel sneeuw ligt, kan ik wellicht even wat vliegen. Verder natuurlijk naar het museum en nog wat van die dingen.......Die 600 km overigens geldt voor heen en weer ingeval van Cap Blanc Nez, de Wasserkuppe is zoiets enkele reis, dacht ik :~)

Waauw wat een prachtige helling is dat toch, Zoutelande!

Ben vandaag (zaterdag dus) wezen hellingen op zuotelande. Heel mooi. Ik was gaan vliegen bij het KNVVL bordje van de parapenters daar. Zij waren ook actief. Erg leuk om het luchtruim met 4 deze grote vogels te delen.
De wind stond goed, zuid-west, kracht 2/3 ofzo. Voor mijn Robbe Freewind totaal geen probleem, heerlijk ruim een half uur gevlogen. Best hoog geweest nog! Helaas begon het te spetteren dus gauw geland.
Dit was een heel spectacel! Ik startte vanaf de top van de helling en vloog daar ook.
Ik ging al vliegend naar beneden lopen en het landen op het strand was geen probleem. Die kist kwam maar niet tot stilstand, hij gleed maar door! Net voor een grote plas tot stopte die! Gelukkig!
Kortom, het was een groot succes!
Foto's volgen nog!!

Groeten,
Peter.

Hallo,

Nog een keer wetenswaardigheid over de Wasserkuppe.
Je kunt, als je een weekend wil vliegen op de Kuppe, ook voor je vertrekt even informeren hoe de weers-vooruitzichten en windrichtingen voor de komende dagen zijn op http://de.weather.com
Ook zijn er in het hele Rhon gebied webcams aanwezig om het weer van het moment te bekijken. Er staat er b.v. een op de toren (sudhang) boven op de Kuppe naast het museum. www.rhoenline.de

En hierbij de foto's (sorry, mensen met slome verbinding :wink: ):

Pict3317.jpg

Ik aan het hellingen...

Pict3318.jpg

En op de achtergrond het vliegtuig, slecht zicht...

PICT3319.JPG

Nogmaals het vliegtuig, bootje erbij...

Pict3320.jpg

Best hoog...

Pict3321.jpg

Leuk het luchtruim met deze vogels delen...

PICT3322.JPG

Vliegtuig vliegt ver en hoog (rechts-midden)...

PICT3327.JPG

Was leuk om af en toe de mensen vanuit de lucht naar mijn vliegtuig te zien kijken...

PICT3328.JPG

Spreekt voor zich...

Nou, dat waren ze dan.

Peter.

Gave fotoos Peter

Op die laatste foto staan een paar mensen. Als je daar gaat staan sta je een beetje uit de wind en is het niet zo ver lopen naar het strand. Ook heb je dan minder last van de paraas.
We moeten eens afspreken

Henk

Hoi Henk,

Dank je :D

Lijkt me heel leuk om een keer wat af te spreken, maar helaas woon ik ver weg, in Hoogeveen namelijk... Ik was dit weekend bij mijn familie in Vlissingen. Misschien dat ik nog een keer terug kom, maar ik weet nog geen datum of wat dan ook..
Maar het lijkt me heel leuk om eens af te spreken.

P.s. van de para's had ik geen last, zij ook niet van mij, ik vloog gewoon een stukje verder van de helling af, steeg daar ook prima!

Peter.

Beste mensen,

Hoe kom ik precies bij die plek waar de foto's zijn genomen? Prachtige stek!

Ik heb zelf enkele keren in Dishoek gevlogen maar daar mag je de duinen niet in.

Back