HELP, 2de x Schroefas krom!

• Topicstarter Topicstarter cessna182
  • Startdatum Startdatum
Ik zie dat je een 900 serie roxxy regelaar gebruikt....
Heb je daar ook het programeer kastje bij???

Deze regelaar geeft je de mogelijkheid om de snelheid van optrekken en afremmen in te stellen.
Als je dit kastje hebt zou ik ook deze 2 op slow zetten....
Dit alles natuurlijk nadat je de motor en schroefas goed uitgelijnd en met de koppeling mooi recht hebt gemonteerd.

mvg Robert

Hoi Robert,

Ja, ik heb de roxxy 960 regelaar een programmeer kastje. Hierin heb ik de instellingen al op rustig acceleren gezet etc. Echter de koppeling begaf tijdens rustig acceleren vanaf rustig vaar tempo (+/- 15 km/u). Na navraag bij o.a. verschillende modelbouw winkels ben ik er achter gekomen dat deze koppeling (robbe powergrip koppeling) niet geschikt is voor deze hoge toerentallen (+ natuurlijk de grote vrije ruimte van de as). De complete aandrijving ga ik nu aan de hand van alle reacties van de modelbouw vrienden en advies van 2brothers Bussum aanpassen, zodra ik hetgeen heb aangepast, zal ik de nieuwe foto's op het forum zetten.

groeten,
Raymond
ps. Daarnaast ga ik controleren of de as/lager van de motor nog goed is (bedankt Manus!)

ps. Daarnaast ga ik controleren of de as/lager van de motor nog goed is (bedankt Manus!)[/QUOTE]

En hoe ga je dat doen zonder klok en draaibank
Zonder draaibank zou nog kunnen maar zonder klok
Ben benieuwd
mvg
Frederik:D

Hoi,

Een grove test zonder draaibank of meetklok kan wel, het is niet tot op een 0,01 nauwkeurig maar geeft wel een redelijke indicatie.

Dat kan met een machineklem waarin je de motor vastzet. Je boort in een alu plaatje een gat van precies de asdikte van de motor.
Je sluit de motor aan op een regelbare voeding en laat hem laagtoerig draaien met de as door het alu plaatje, voer langzaam de motorspanning op en voel met je vingers wat er gebeurd...wel een beetje oppassen dat je niet gewond raakt...:onweer:
Dat plaatje zal gaan bewegen/trillen als de as of lager de boel in onbalans brengt.
Heb dit vaker gedaan en is zoals gezegd een grove indicatie maar geeft wel enige betrouwbaarheid mocht de motor beschadigd zijn. Wil je het goed doen kun je gelijktijdig ook nog spanning en stroom meten, dat geeft mede een beeld over de toestand van motor-as-lagering. Herhaal dit in omgekeerde draairichting.

groet : Manus

Laatst bewerkt:
Back