Help, andere voorstuw methode?

hallo,
ik heb een tijdje geleden een scratchbouw rc yamato gemaakt.
ik had van een 10 euro speelbootje azipods gemaakt die geweldig werkte,
ik had toen nog niet door dat ze een beetje lekte en gingen roesten van binnenuit -.-
een van de motoren doet het niet en de andere zit telkens vasgeroest...
weet iemand toevallig hoe zoiets op te lossen is, of misschien iets anders ???
of zal ik gewoon voor schroeven en een roer gaan?(ik heb nog niet zo veel verstand van technische termen en motoren, schroeven en waterverplaatsing en zo..).
zo de fotos er op krijgen is gelukt ^^
de dementies van de boot zijn ongeveer 120cm lang 20 cm breed en ik denk ongeveer 6 tot 7 kilogram.
full
full

er zit nog een addertje onder het gras,
de bodem van de boot is van een solide plank hout van meer dan 1cm dik, een beetje stom maar niets meer aan te doen.

Laatst bewerkt door een moderator:
ik had wat fotos voor de duidelijkheid maar ik krijg ze niet op de site, kan ook aan mij leggen

John, allereerst natuurlijk welkom op dit forum. Ik hoop (en denk) dat je er plezier van zult hebben.
Met je werkelijke probleem kan ik je niet helpen, maar foto's helpen natuurlijk altijd wel. Hier een youtube filmpje met uitleg:

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo John,

Die motorgondeltjes van de speelgoedbootjes zijn 'berucht' vanwege het vastroesten door de gebrekkige afdichting, ik heb er ook een paar, volledig massief vol roest...

Een standaard schroefas (of meerdere) lijkt me de beste oplossing, tenminste als je toegang tot het deel van de romp hebt, waar de motor(en) komen te liggen.

Volgens mij is er een wachttijd, óf een minimaal aantal postings, vóór je foto's kunt plaatsen, we wachten het af.

Groeten, Jan.

hallo,
ik had wat fotos voor de duidelijkheid maar ik krijg ze niet op de site, kan ook aan mij leggen^^
de dementies van de boot zijn ongeveer 120cm lang 20 cm breed en ik denk ongeveer 6 tot 7 kilogram.

John,

Via "MBF-Community" een fotoalbum aanmaken en daarin je foto's plaatsen.
Bij het schrijven van je bericht kun je eenvoudig de foto's uit je fotoalbum in je bericht opnemen.

Een bijkomend voordeel is dat je berichten altijd goed leesbaar blijven doordat de foto's niet verdwijnen.

groet,
Paul

er zit nog een addertje onder het gras,
de bodem van de boot is van een solide plank hout van meer dan 1cm dik, een beetje stom maar niets meer aan te doen.
Hallo John,

Da's toch geen probleem?
Je hebt alleen een behoorlijk lange (of verlengde) boor nodig, met de diameter van je schroefaskoker om onder een zo klein mogelijke hoek een gat ervoor te kunnen boren.

Een lengte van minimaal 25 cm heb je wel nodig, om de ashoek klein genoeg te houden.

Groeten, Jan.

Hallo John,

Een boor van die lengte moet je (laten) maken door een stuk staf van dezelfde diameter als de boor eraan vast te laten lassen.

Ik weet niet hoe de bodem van je boot eruit ziet, maar als die in het achterste deel vlak is, dat zou je ook per schroefas een (lange) sleuf in die 10 mm dikke plank kunnen frezen, de schroefaskokers erin monteren en de sleuf met passtukken en epoxy weer dicht maken.

Groeten, Jan.

Dat soort boren kun je gewoon kopen hoor, vragen bij de lokale ijzerhandel en die kunnen ze bestellen. Ik heb een 6mm en 30 cm lange boor gebbruikt voor mijn KXVIII (staat een foto van in het bouwverslag).

Freek

Ik heb 2 van die roerpropellors (Marx) onder mijn Thyssen II gehangen.
In plaats van de originele VS-propellors. Ze voldoen hiervoor prima maar ik denk dat je voor deze boot de grotere van Graupner eronder moet hangen.

Succes met de aanpassing.

Back