Help bij motor afstellen.

• Topicstarter Topicstarter Dealerlaslo
  • Startdatum Startdatum
hey

Daar ben ik weer met een vraag.
Hij loopt nu perfect met de nieuwe nitro, maar ja met de oude ging die ook dus ze hebben me weer belazert, maar ja geld zat hier he.

Luister ik start hem op hij start weer perfect, hij blijft ook lopen, maar de wielen blijven nog steeds te snel draaien= dus als ik hem op de grond zet dan is ie van door. Nou heb ik hem op 2 bakstenen gezet. Ik start hem op dus hij loopt goed. Als ik gas geeft gaat ie als gek mooi hoge geluid, met rook lijn uit de uitlaat. Das geen probleem. Als ik het gas loslaat dan gaat ie niet terug naar de stationair stand maar eerst geef hij zelf nog een beetje gas. Je weet wel hoog laag hoog laag, en dan pas gaat hij terug naar stationaire stand. En dan blijft ie ook daar, met de wielen die nog steeds draaien.
Als ik rem slaat ie meteen af. Waar ligt het probleem. Want ik begin een beetje koppijn te krijgen van de nitro hahah.

Post eens een plaatje van je carburateur met je rem ingedrukt. ( Wel de luchtfilter eraf.;) )
De tips de je gehad hebt zouden je moeten helpen.

Het stationair draaien is dat hij blijft lopen zonder de wielen te laten draaien, de koppeling mag dus niet aangrijpen.
Zolang de koppeling aangrijpt en jij remt dan rem je dus ook de motor en slaat hij af.

Ga eerst eens voordat je de auto start een paar dingen controleren:
Haal de luchtfilter van de carburateur en kijk in het gaatje. Je kijkt nu op de gasschuif. Zet de zender aan en de ontvanger. Geef vol gas, als het goed is gaat de carbschuif nu helemaal open. Gas los, de schuif gaat nu bijna dicht (ong 1mm spleet, kan ook meer of minder zijn, dit is maar een indicatie). Remmen, als het goed gebeurt er niets met de schuif en blijft het in dezelfde stand staan als bij gas los.

De motor nog steeds niet starten: zorg dat de wielen van de auto van de grond zijn en draai aan de koppelingsklok, dat is het tandwiel met huis dat meteen op de as van de motor zit. Deze moet vrij kunnen draaien zonder dat de motor meedraait. Als deze schraapt of je hoort/voelt dat deze iets raakt, dan kan het zijn dat de veertjes van de koppelingschoentjes in dit tandwiel te los of kapot zijn. Dit zou kunnen verklaren dat de auto stationair nog steeds vooruit wil.

Daarnaast zou je de motor kunnen sealen. Het hoog-laag-hoog-laag zwieberen van het toerental kan duiden op een lek. Je kan vloeibare pakking tussen de backplate en de carter en/of de carburateur en het carter doen.
Ook even controleren of de tank goed sluit. Tank op zijn kop houden, blazen in het slangetje dat van je uitlaat afkomt en in de dop van de tank gaat. Ondertussen de carbslang dichthouden. De tank moet niet lekken.
Als laatste de brandstof slang controleren: 1 eind dicht houden, op de andere kant blazen terwijl je de slang een beetje oprekt, je kunt de slang ook even onder water houden terwijl je blaast. Voordat je de slang terug plaatst wel zorgen dat het van binnen goed droog is.

Nu kun je auto gaan starten, zorgen dat de motor op temperatuur is en dan pas aan de schroeven gaan draaien,.

Laatst bewerkt:
Als dat de situatie is bij het remmen moet je het in je koppeling zoeken denk ik ... Stationair staat op ongeveer 1mm als ik het zo op de foto zie wat een mooi uitgangspunt is ....

Waarschijnlijk zorgt een slap of gebroken veertje of iets dergelijks ervoor dat je koppelingsklok meteen wordt meegenomen.

Ja klopt

Dus ik heb de motor niet gestart ik geef vol gas dan gaat de gas klepje helemaal open, als ik het loslaat dan (zie stand op foto) als ik rem dan heb je gelijk dan beweegt de klepje niet (Zie foto) dus? Als ik aan de tandwiel draai dan gaat ie best soepel en de wielen draaien een beetje mee klein beetje.
Maar nu heb ik dus op de afstand bediener de stationeer handeltje helemaal laag.

Dan is er waarschijnlijk een veertje slap of gebroken zoals ik al zei ....

Daardoor grijpt deze meteen aan als de motor draait , stationair is ergens tussen de 3000 en 6000 toeren vaak. Bij een slap of gebroken veertje pakt door de centrifugaalkrachten de koppeling meteen aan

oke

Dus moet ik nu de koppeling uit elkaar halen of wat?
Ik heb dat nog nooit gedaan. Maar wil het wel leren. Kan ik iets kapot maken?
En dat het daarna nooit meer start?

Yup koppeling uit elkaar halen ;)

Je kan niks slopen , in ieder geval niet zodanig dat de motor niet meer loopt ;)

Voor de koppelingsklok zit of een schroefje of een E-clip , deze haal je los en dan kan je de koppelingklok eraf schuiven.

Dan krijg je de koppelingsschoentjes zelf te zien , de veertjes zelf kun je testen door de schoentjes voorzichtig naar buiten te buigen met een schroevendraaier of iets dergelijks.

Als de veertjes goed zijn kost dit moeite , zodra er 1 of meerdere makkelijker gaan of zonder enige moeite , heb je je probleem gevonden ;)

hey

Koppeling box is= als ik de remmen afhaal en daar achter zit het klopt?
Met de grote tandwielen? Waar ik van boven eigenlijk de schakeling ook sneller of langzamer zet. Klopt?

Ja

ja idd twee van de drie koppeling krijg ik heel makkelijk er afgeschoven eentje niet. Dus die twee is kapot dan?
Moet ik nieuwe halen?

hey

Nu heb ik dus een nieuwe koppeling gehaald heb de oude vervangen.
En ik zit nu nog steeds met het zelfde probleem.
Hij start meteen blijft ook lopen, als ik gas geef trek ie ook mooi op als ik het gas loslaat dan val ie netjes terug op stationeer stand maar als ik rem slaat ie meteen af. kan mss iemand me helpen met instellen?
Want ik wil het leren maar iemand moet het een keer voordoen.
Help

Dan moet je waarschijnlijk je stationair een klein beetje hoger zetten door het schroefje wat in te draaien. Hij sluit nu waarschijnlijk net ff te ver waardoor er een tekort aan lucht ontstaat.

Hij gaat er in ieder geval al niet meer vandoor zodra je hem start dus er is vooruitgang ;)

En het zelf aankloten is de beste manier om het te leren ;)

Als

Als ik het stationair hoger zet dan beginnen de wielen weer te draaien.
Nu snap ik er helemaal niks meer van.
Als ik stationair hoger zet, gaan de wielen draaien en en als ik rem slaat ie niet af.
Als ik he stationair lager zet dan draaien de wielen niet stationair, maar hij slaat wel af als ik rem.
Het is een raadsel. Iemand met ideeën?

Nu heb ik al 2 nieuwe koppelingen gehaald eentje met 3 voetjes waar de spring veer om de voetjes zitten. Dit is dus bullshit. In de winkel zei de man het is ook goed. niet dus! Want als ik hem een beetje draai dan hoor ik dus binnen in dat de veertje de tandwiel van binnen sloopt. Nu heb ik een nieuwe gehaald met de veertjes in de voetjes. Ik zet die nu op kijken als ie dan beter gaat. Nog een vraag.

Je hebt dus voor de koppeling twee grote tandwielen. De eerste is een beetje groter dan de tweede. Als ik de grote draai naar mij toe, dan rolt de auto een klein beetje vooruit. Als ik de kleine draai (2de dus) dan draai ie heel makkelijk naar allebei de kanten zonder dat de auto draait. Is dit normaal? Help ik ga nu de koppeling monteren eerst.

he laszlo heb je hem al aan de praat, ik woon een half uurtje van roermond, heb je niet toevallig het boekje van de .21 motor van protech.
Daar staat namelijk de basisstand van de motor in daar moet je eerst mee beginnen.
Ik wil er anders wel naar kijken maar dan moet je een klein stukje rijden

Als ik het stationair hoger zet dan beginnen de wielen weer te draaien.
Nu snap ik er helemaal niks meer van.
Als ik stationair hoger zet, gaan de wielen draaien en en als ik rem slaat ie niet af.
Als ik he stationair lager zet dan draaien de wielen niet stationair, maar hij slaat wel af als ik rem.
Het is een raadsel. Iemand met ideeën?

Nu heb ik al 2 nieuwe koppelingen gehaald eentje met 3 voetjes waar de spring veer om de voetjes zitten. Dit is dus bullshit. In de winkel zei de man het is ook goed. niet dus! Want als ik hem een beetje draai dan hoor ik dus binnen in dat de veertje de tandwiel van binnen sloopt. Nu heb ik een nieuwe gehaald met de veertjes in de voetjes. Ik zet die nu op kijken als ie dan beter gaat. Nog een vraag.

Je hebt dus voor de koppeling twee grote tandwielen. De eerste is een beetje groter dan de tweede. Als ik de grote draai naar mij toe, dan rolt de auto een klein beetje vooruit. Als ik de kleine draai (2de dus) dan draai ie heel makkelijk naar allebei de kanten zonder dat de auto draait. Is dit normaal? Help ik ga nu de koppeling monteren eerst.

Ik snap (een gedeelte) van je probleem met de stationair sproeier wel. je motor draait stationair te veel toeren, waardoor de koppeling aangrijpt en de wielen gaat draaien. je moet dus de stationair sproeier indraaien (naar links, tegen de klok in).

Voor de rest kan ik je ook niet echt veel helpen. Ik ben niet zo'n expert als Bart banaan en Roelof;-) maar wat ik zeg is geen lulkoek ;-p

Tip: lees de manual door (als je die nog niet hebt doorgelezen): het-afstellen-van-een-carburateur-van-een-model-race-auto

Gerco

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik snap (een gedeelte) van je probleem met de stationair sproeier wel. je motor draait stationair te veel toeren, waardoor de koppeling aangrijpt en de wielen gaat draaien. je moet dus de stationair sproeier indraaien (naar links, tegen de klok in).

Voor de rest kan ik je ook niet echt veel helpen. Ik ben niet zo'n expert als Bart banaan en Roelof;-) maar wat ik zeg is geen lulkoek ;-p
Gerco

Je bent inderdaad niet zo'n expert ;) Indraaien doe je volgens mij bij een carb nog altijd naar rechts ;) Naar links/tegen de klok in is dus uitdraaien ;) .... Tis dus wel een beetje lulkoek :rolling:

Idee was aardig ... de uitvoering is alleen wat minder ;)

Het is echter ook niet de oplossing ... Bij een lagere stationair krijgt de motor te weinig lucht en slaat af .... Probleem: de lage toeren naald staat net ff te arm ;)

@Laslo:

Op de schuif van de carb zit ook een schroefje , aan de kant waar ook het gasstangetje zit. Draai deze maar eens ergens tussen 1/8ste en 1/4de verder open (naar links dus).

Dus de motor ff starten met de wielen van de grond en stationair zo zetten dat de motor niet meer afslaat met remmen.

Als je dat hebt gedaan ga je het schroefje op de gasschuif naar links draaien , begin met 1/4 slag en zet de auto dan op de grond (wel vasthouden:!: ) .... Wil de auto dan nog wegrijden schroef je het schroefje op de gasschuif nog een klein stukje verder uit en zet de auto weer op de grond , herhaal dit net zo lang tot de auto net niet wegrijd ;)

Als het nu nog niet wil lukken weet ik het ook niet meer .....

hey

Hey jongs!

Bedank voor jullie hulp, ik heb het voor elkaar die rijdt als een gek. Vet jongens echt vet bedanktttttttttttttttttttttt.

Heb het met jullie hulp ingesteld nu weet ik hoe het werkt.
Nu heb ik een ander probleem.

Met de remmen als ik ze te erg vast draai dan klemt ie, als ik het los draai dan remt ie niet. Hoe kan ik dit instellen? Hoe doen jullie het?

Hey Robvanspijk waar woon je? Anders kunnen we mss een keer samen rijden. Ik rij altijd alleen is niet zo vet. Ik werk nu bij een slangen bedrijf, probeer nu 200 meter slang te kopen om een parkoers uit te zetten. Als je zin hebt mss kan je me daarbij helpen, en daar naar kunnen we racen?

En? Wat vind je er van? Wat heb jij van een auto? Ja laat iets weten.

Ik woon in Koningslust, ik heb momenteel een protech yada.(buggy)
daarvoor nog enkele andere protech's gehad, ik rij het liefst in het zand. De meeste bij ons in de buurt hebben buggy's en monstertrucks
maar we kunnen altijd eens gaan rijden of ervaringen uitdelen

Back