[Help] Brandstof helikopter

• Topicstarter Topicstarter FrankVisser
  • Startdatum Startdatum
F

FrankVisser

Guest
Hallo allemaal,

Sinds mijn 10e wil ik al helikopterpiloot worden en heb daarom ook al een paar kleine helikoptertjes aangeschaft.
Denk daarbij aan een Niko helikopter of iets anders rond de 30 euro.
Hiermee kan ik erg goed overweg en wil nu eens een wat professionelere helikopter besturen zoals een een Walkera HM4G6S.
Het probleem:
Hij is elektrisch en kan daardoor maar 5 a 10 minuten vliegen.
Nu wil ik eigenlijk een soort van Walkera HM4G6S alleen dan met brandstof.
En daarom is mijn vraag:
Wat raden jullie mij aan als brandstof vliegtuig voor een gevorderde bestuurder van ongeveer 200 euro.
Wat meer informatie is altijd welkom;-)

Met vriendelijke groet,

Frank Visser

Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Frank

welkom in de hobby!
wat is het nu dat je zoekt? e heli of vliegtuig?
Laat ons uitgaan van e heli.
enige wat je kan doen is meerdere lipos kopen hé...
ofwel direct naar bv e raptor 30 gaan. maar zelfs dat vind je niet vr 200 euro vliegklaar (met zender, rx, pompje, afstelgear etc etc)
maar gezien de meeste clubs en piloten overschakelen op Electro raad ik je toch Electro aan hoor.
Hier op het forum staat het vol met deze vraag die jij stelt, kijk maar gerust in de beginnerssectie denk ik dan..
voor mij persoonlijk vind ik e 500 size heli perfect om te starten. parts vallen mee qua kosten en 500 is stabiel.
450 is cheaper maar nerveuzer.. maar beide modellen vind je niet vliegklaar rond 200 euri...
veel leesplezier!!

groeten

Dag Frank

welkom in de hobby!
wat is het nu dat je zoekt? e heli of vliegtuig?
Laat ons uitgaan van e heli.
enige wat je kan doen is meerdere lipos kopen hé...
ofwel direct naar bv e raptor 30 gaan. maar zelfs dat vind je niet vr 200 euro vliegklaar (met zender, rx, pompje, afstelgear etc etc)
maar gezien de meeste clubs en piloten overschakelen op Electro raad ik je toch Electro aan hoor.
Hier op het forum staat het vol met deze vraag die jij stelt, kijk maar gerust in de beginnerssectie denk ik dan..
voor mij persoonlijk vind ik e 500 size heli perfect om te starten. parts vallen mee qua kosten en 500 is stabiel.
450 is cheaper maar nerveuzer.. maar beide modellen vind je niet vliegklaar rond 200 euri...
veel leesplezier!!

groeten

Bedankt voor uw reactie,

Inderdaad meerdere lipo's kopen is de oplossing voor elektrisch vliegen.
Maar toch zou ik zon Raptor 30 handiger vinden omdat hij op brandstof gaat.

Kort samengevat.

Ik zoek een snelle helikopter waarmee je 40 minuten kan vliegen.
Het liefst een brandstof helikopter maar een elektrische helikopter kan ook.

Kunt u mij trouwens wat meer info geven over de Raptor 30.
Hoe snel deze gaat en waar hij te kopen is.

Met vriendelijke groet,

Frank

Dag Frank

Blij dat je zo enthousiast bent

ik ga effe kort door de bocht gaan..( neem het aub niet verkeerd op)

Je bent e beginner: dwz dat je
A geen snelle heli nodig hebt, maar e stabiele, rustige heli (zoals e raptor 30, voordeel van nitro is dat ze wat "tammer" kunnen zijn)
B je kan nu wss hooveren en dus wss nog niet echt vliegen
C e heli waarmee je 40 minuten kan vliegen, die bestaat echt niet... of het is met reserve tanks en op hele lage headspeed
snel en 40 minuten vliegen is net als e ferrari waarmee je 1000km ver kunt rijden aan 250km/u...
D de meeste mensen hebben minstens 8 maand nodig om e beetje achtjes te leren vliegen (zonder vrees) ik doe nu na 2,5 jaar lichte 3d: rolls, flips, inverted hoover, tictoc etc... tot 1 maand geleden deed ik het nog bijna in mijn broek als ik nose in naar me kwam (eigenlijk nooit echt geoefend maar daz mijn eigen schuld)
E het afstellen van e heli is iets exact, waarvoor kennis en vooral veel geduld nodig is... (na 2.5 jaar vraag ik soms nog hier en daar hulp vr e detail) je heli moet 1. mechanisch correct afgesteld zijn en 2 software matig in je zender correct zijn... allemaal geen sinecure...
etc etc
F nitromotoren zijn moeilijk af te stellen vr e beginner (te warm, te koud, buitentemp verschillen, hydrolock, versleten gloeiplug etc etc)
maar laat ons zeggen dat Electro meer plug and play is

G many have tried... many failed to hang on...
het is e super hobby, waarin je heel veel stappen doorloopt en steeds mooiere en moeilijkere bewegingen leert maken met de heli.

reken het eerste jaar op minstens 3 crashes..

Raptor 30, de meesten zullen zeggen, wat e oud model.. ga ik mee akkoord, maar is goedkoop te vinden op tweedehands markt
en is redelijk easy af te stellen tov 3puntssturing.

btw, je topic staat bij vliegtuigen, niet bij heli :-)

Laatst bewerkt:
Dag Frank

Blij dat je zo enthousiast bent

ik ga effe kort door de bocht gaan..( neem het aub niet verkeerd op)

Je bent e beginner: dwz dat je
A geen snelle heli nodig hebt, maar e stabiele, rustige heli (zoals e raptor 30, voordeel van nitro is dat ze wat "tammer" kunnen zijn)
B je kan nu wss hooveren en dus wss nog niet echt vliegen
C e heli waarmee je 40 minuten kan vliegen, die bestaat echt niet... of het is met reserve tanks en op hele lage headspeed
snel en 40 minuten vliegen is net als e ferrari waarmee je 1000km ver kunt rijden aan 250km/u...
D de meeste mensen hebben minstens 8 maand nodig om e beetje achtjes te leren vliegen (zonder vrees) ik doe nu na 2,5 jaar lichte 3d: rolls, flips, inverted hoover, tictoc etc... tot 1 maand geleden deed ik het nog bijna in mijn broek als ik nose in naar me kwam (eigenlijk nooit echt geoefend maar daz mijn eigen schuld)
E het afstellen van e heli is iets exact, waarvoor kennis en vooral veel geduld nodig is... (na 2.5 jaar vraag ik soms nog hier en daar hulp vr e detail) je heli moet 1. mechanisch correct afgesteld zijn en 2 software matig in je zender correct zijn... allemaal geen sinecure...
etc etc
F nitromotoren zijn moeilijk af te stellen vr e beginner (te warm, te koud, buitentemp verschillen, hydrolock, versleten gloeiplug etc etc)
maar laat ons zeggen dat Electro meer plug and play is

G many have tried... many failed to hang on...
het is e super hobby, waarin je heel veel stappen doorloopt en steeds mooiere en moeilijkere bewegingen leert maken met de heli.

reken het eerste jaar op minstens 3 crashes..

Raptor 30, de meesten zullen zeggen, wat e oud model.. ga ik mee akkoord, maar is goedkoop te vinden op tweedehands markt
en is redelijk easy af te stellen tov 3puntssturing.

btw, je topic staat bij vliegtuigen, niet bij heli :-)

Hi,

Ja ik weet dat hij verkeerd staat.
Dit forum is ook een beetje wennen omdat het van beneden naar boven gaat als je begrijpt wat ik bedoel.

Back ontopic:

Met 40 minuten vliegen bedoelde ik eigenlijk dat je hem ook af en toe bijvult.
Een van mijn vrienden heeft namelijk een Raptor 90 3D versie waarmee ik af en toe mocht oefenen. Dit lukte in het begin ook niet maar na een tijde (2 maanden) kon ik er met gemak een paar snelle rondjes mee vliegen.
Het leuke was dat je hem niet zoals zijn elektrische helikopter om de 6 minuten van accu hoefde te verwisselen.
In tegenstelling tot de Raptor 90 waarbij het bijvullen maar om de 15 a 20 minuten moest.

Verder heb ik ook al aardig wat ervaring met het afstellen van Helikopters.
Maar om 3 extra lipos te kopen zie ik ook niet zitten.
En dat zou ik heus wel voor het geld doen alleen ik vind dat het gewoon te kort vliegen is.
5 minuten vliegen op een lekker tempo is natuurlijk leuk alleen daarna moet de accu wel weer 1,5 uur opladen. En als je een brandstof helikopter hebt vul je hem gewoon even bij.

Even iets anders.
Op die Raptor 30 kan je natuurlijk ook andere rompen opzetten.
Nu is mijn vraag en ik heb hier absoluut geen verstand van.
Kan op zon Raptor 30 een romp van een agusta 105?
Zelf denk ik van niet maar zoals ik al zei heb ik daar geen verstand van.

Met vriendelijke groet,

Frank

Al vlieg ik dan geen heli's, mag ik opmerken dat ik persoonlijk maximaal 10 minuten, maar eerder 5 minuten geconcentreerd kan vliegen. Daarna neemt bij mij de concentratie zo ver af dat serieus vliegen niet meer mogelijk is. Ja, ik kan nog wel rondjes vliegen, maar strak figuren vliegen is er niet meer bij.

Even landen, beetje ouwehoeren met andere vliegers op het veld en dan een half uurtje later nog een vluchtje.

40 minuten achter elkaar vliegen heb ik nog nooit iemand zien doen. Ik heb ooit eens iemand met een hele gemoedelijke brandstofkist expres de tank leeg zien vliegen. Die had het na 15 minuten echt wel gezien.. en pas bij 20 minuten was die tank leeg.. En dan moet je nog geconcentreerd landen.. pfft. Niet tof.

maw. een vliegtijd tussen de 5 en 10 minuten is voor mij (en volgens mij voor de meeste modelvliegers) geen enkel probleem.

5 minuten vliegen op een lekker tempo is natuurlijk leuk alleen daarna moet de accu wel weer 1,5 uur opladen. En als je een brandstof helikopter hebt vul je hem gewoon even bij.
Moderne lipo's prop je in minder dan een half uur (20 minuten) vol. Dus anderhalf uur wachten is onzin.

Methanol-motoren klinken leuk, maar nitro brandstof is duur, het is vies, het maakt vreselijk veel herrie (en dus mag je niet overal vliegen) en het is altijd gezeik met afstellen.
Ik snap dat het "stoerder" is dan op "batterijen" vliegen, maar als je het daarvoor doet..

En nu ga ik hier snel weg, want ik vlieg alleen vliegtuigen en geen "gehaktmolens" of "grasmaaiers" ;)

Laatst bewerkt:
Al vlieg ik dan geen heli's, mag ik opmerken dat ik persoonlijk maximaal 10 minuten, maar eerder 5 minuten geconcentreerd kan vliegen. Daarna neemt bij mij de concentratie zo ver af dat serieus vliegen niet meer mogelijk is. Ja, ik kan nog wel rondjes vliegen, maar strak figuren vliegen is er niet meer bij.

Even landen, beetje ouwehoeren met andere vliegers op het veld en dan een half uurtje later nog een vluchtje.

40 minuten achter elkaar vliegen heb ik nog nooit iemand zien doen. Ik heb ooit eens iemand met een hele gemoedelijke brandstofkist expres de tank leeg zien vliegen. Die had het na 15 minuten echt wel gezien.. en pas bij 20 minuten was die tank leeg.. En dan moet je nog geconcentreerd landen.. pfft. Niet tof.

maw. een vliegtijd tussen de 5 en 10 minuten is voor mij (en volgens mij voor de meeste modelvliegers) geen enkel probleem.

Moderne lipo's prop je in minder dan een half uur (20 minuten) vol. Dus anderhalf uur wachten is onzin.

Mijn vriend heeft dan ook een Walkera HM 4G6S alleen daar vliegt hij 5 a 6 minuten mee en daarna moet hij 1 a 1,5 uur opladen.

Maar vergeet ook niet dat een helikopter anders land dan een vliegtuig hea;)

ok Frank
dan heb ik je verkeerd ingeschat wat beginner betrof.
in dat geval.. voor de liefhebber...
http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bte-koop%5D-helikopters/113064-raptor-90-inclu-servos-blades-en-motor-slechts-399-a.html je mag hem hebben voor 390euro. dan heb je direct e goede grote heli...

btw, je kan gewoon op post reply duwen, dan komt dat blauwe stuk er niet steeds in...

wat die walkera betreft, dat laden is met de originele lader... die geeft maar 1C die balanced...
als je e echte lipo lader zou hebben kan je laden met hogere laadsnelheid en dus korter..

als die in e romp past gn idee, er zijn er wss wel voor hoor, iemand op de club had een vr de 90 (schitterende agusta dolphin)
groeten

Laatst bewerkt door een moderator:
Weet u hoelang die Raptor 90 nog te koop zou staan?
Ik heb namelijk net een iPhone 4 aangeschaft en zal daarom nog even moeten sparen.

On Topic:

Bedankt voor jullie reactie's.
Ondertussen ook al de weergave op hybride gezet.

Wel jammer dat u niet weet of die agusta romp erop kan.
Maar dat zoek ik zelf nog wel een keertje uit;)

zolang ie niet weg is kan je hem kopen hé ;-)

hij kan zeker en vast in e romp, maar dan moet je de geschikte grootte zoeken!
groeten

frank als jij graag een brandstof heli wilt hebben laat je dan niet om-praten een electro te kopen met argumenten als het is duur, stinkt en maakt veel herrie, electro heeft ook de nodige investeringen nodig (goede lader duurdere lipo's enz) en lipo's in 20 minuten klaar is niet zo heel goed voor de pack's. en daarbij e-heli's hebben ook genoeg lawaai als ze prestatie's moeten leveren. en bij een .50 size e-heli heb je al gauw 5-6 cellen pack's nodig en die zijn niet goedkoop. dus doe vooral wat je zelf mooi lijkt.

gr rene

Hoi,

Met die heli van Ketnet ben je er ook nog niet. Komt ook nog een zender bij en wat start toebehoren, giro + servo en inderdaad de brandstoffen met veel nitromethaan zijn niet echt goedkoop en als je echt van tankje tot tankje gaat vliegen gaat het er behoorlijk hard door heen. 3,8 liter coolpower 15% zit ergens rond de 30 euro per kan. Als je een .90 hebt zal deze denk ik 0,5 liter mee slepen voor een minuut of 10 vliegen. Dus kan vrij hard gaan.

Lijkt mij wel een goede aanbieding voor zo'n heli.

Elektro heeft inderdaad meer wachttijd als je met 1 accu vliegt en een langzame lader of niet snel te laden lipo's

Maar met 2 packs 3C of 5C laad en een goede lader kan je redelijk eindeloos vliegen. Pauze moet je toch af en toe houden om bij te komen.
Alleen accu's gaan niet eeuwig mee en goede laders zijn ook niet gratis.

Blijft aan jou de keuze wat je net meer ligt. Wisselen of erbij nemen kan altijd nog.

En als je leeftijd klopt doe het dan wel voorzichtig aan met iemand erbij die ervaren is of bij een club. Tot een 450 heli kan je nog wel van je afslaan met lichte tot matige verwondingen maar daarboven wordt het meer een vliegende blender. Het is geen speelgoed meer, ook de kleine CP heli's niet. Variërend van au tot missende ledematen.

Het is een mooie hobby en wil je wat goeds kan je beter wat langer sparen dan 3x goedkoop spul te halen en er geen plezier van te hebben.

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
5-6 min vlieg is vaak op vol gas, als je het gas op 50/100 of 70-80/100 doet zou die wel 10 min mee gaan, ik probeer je nu niet over te halen om op elektro te gaan want mijn vliegtuig is brandstof :) maar koop geen goedkope troep, kies een goede zender uit en have fun :D

Hoi,

Ik zal er nog wel eens een nachtje over slapen.
In ieder geval heb ik al een zender in huis en wat brandstof.
Dus dat is geen probleem.
Alleen als Rene zegt dat die accu's die in 20 min. klaar zijn met opladen schade aanbrengen aan de packs geloof ik dat.
Maar ik blijf nog steeds bij een brandstof helikopter:P
De stank vind ik best meevallen maar je hoeft er natuurlijk ook niet in te staan.
De herrie vind ik trouwens wel gaaf.
Waar ik wel over twijfel is nou om een Raptor 30 te kopen of een iets duurdere heli van 400 a 550 euro.
Graag zou ik daar nog een beetje informatie over willen hebben.
Daarbij denk ik aan welke heli goed is van 400 euro of 450 enz.
Daarna mag er van mij een slotje op als dat bij dit forum mogelijk is.

Met vriendelijke groet,

Frank

Oh ja. Als die 13 jaar klopt dan mag er ook wel eens een compliment gegeven worden over je schrijfvaardigheid. Die ontbreekt nog wel eens hier in deze leeftijdscategorie.

Nu nog je topic titel even aanpassen naar heli dan verplaatsen de mods hem zelf naar het juiste sub-forum.

Gr. Dennis

Oh ja. Als die 13 jaar klopt dan mag er ook wel eens een compliment gegeven worden over je schrijfvaardigheid. Die ontbreekt nog wel eens hier in deze leeftijdscategorie.

Nu nog je topic titel even aanpassen naar heli dan verplaatsen de mods hem zelf naar het juiste sub-forum.

Gr. Dennis

Bedankt voor je compliment:)
Ik heb zelf alleen nog een paar problemen met de d of de t.
Hoe pas je op dit forum dan zo'n titel aan?
Ik was op de dag dat ik dit topic opende namelijk een documentaire aan het kijken over vliegtuigen dus vandaar dat de titel niet klopt.

Mvg,

Frank

Je onderwerp veranderen doe je eerst in je originele post EDIT
en dan ga je naar MEER OPTIES.
daar kan je het mooi wijzigen

effe off topic
ja kerel! 13 er zijn er van 46 is nog geen 2 zinnen kunnen maken zonder 4 fouten.. en dan e schrijfstijl alleslekkeraanelkaardoorgetypedenzonderenigevormvan layout.

D - t is eigenlijk niet zo moeilijk hoor
ik doe het zelf nog met werkwoord lopen
hij loopt
jij loopt
loop jij (dus zonder t omdat jij erna komt, maar als ww e op d eindigt wel met d hé)
en nu :ontopic:

Hoi,

Ik zal er nog wel eens een nachtje over slapen.
In ieder geval heb ik al een zender in huis en wat brandstof.
Dus dat is geen probleem.
Alleen als Rene zegt dat die accu's die in 20 min. klaar zijn met opladen schade aanbrengen aan de packs geloof ik dat.
Maar ik blijf nog steeds bij een brandstof helikopter:P
...........................etc
Met vriendelijke groet,

Frank

Als je brandstof wil, lekker daar voor gaan.
Maar snel laden is zeker niet per defenitie slecht.
Rene zegt niet dat er schade komt maar bij de 1e generatie die met meer dan 1c geladen kon worden gingen ze ipv b.v 150x bij 1c maar 100x bij 2c mee ze sleten dus sneller als je ze sneller laadt.

Deze theorie gaat grappig genoeg niet altijd meer op.

Een normale/oud type lipo is b.v na 150x laden met 1c puffloos.

Modernere lipo,s gemaakt voor 5C laden geven vaak na 250x+ laden nog volle sjas.

Dit soort zwaar te belasten packs worden in een kist nog steeds maar met b.v 50A ontladen maar kunnen b.b 250A aan.

oftewel ze worden amper belast en dat laden met 5c doet ze dan ook weinig kwa belastig

Ofwel die theorie klopt niet echt meer.

Het is zelfs zo dat b.v een hyperion lipo beter presteerd geladen met 5C dan geladen met 1C.

Ik laad met 5c,

lipo 1= vliegen+- 12 minuten
als ik land is lipo 2 weer vol ook 12 minuten.

Ofwel ik kan nonstop vliegen.
Zit nu op +- 150 ladingen op flightmaxx 40/50C lipo,s

Maar dan moet je wel kunnen laden.

Heb nu 10C te beladen lipo,s onderweg.
Dan betekend vol in een goeie 6 minuten......
Dat is korter laden dan ik vlieg.

Succes met je brandstof heli keus.

Back