HELP! cellen probleem?

• Topicstarter Topicstarter barthezzo
  • Startdatum Startdatum
B

barthezzo

Guest
Hallo,
in mijn DLG deed ik altijd een kleine lipo van 300 Mah en 3,7 V.
die is stuk gegaan.
nu wilde ik mooie kleine Sanyo cellen gebruiken,
ik dus naar de 2brothers gegaan en 4 cellentjes gekocht van 1,2 V en 50 Mah per stuk.
24125.3.jpg

nu ik heb ze gesoldeerd op de volgende manier:
sanyocellenvl6.png

als ik dit setje meet, krijg ik op mijn Display 4,5 V te zien,
maar als ik ze op mijn ontvanger doe met servo's er aan,
gebeurt er niks.

wat doe ik verkeerd?

Alvast hartelijk bedankt!
Bart

Ik neem aan dat de plus en min goed zitten,

Aangezien het nieuwe cellen zijn moet je ze wel eerst even opladen.

Een spannings meter heeft een hoge interne weerstand waardoor hij de accu niet belast.
Daardoor zie je mooi 4.5 volt. De ontvanger heeft een lagere weerstand en gaat daardoor stroom trekken.

Wat je ook even kunt doen is de spanning meten als de ontvanger eraan hangt. Als het goed is zakt de spanning nu in. dan is het je cellen laden en je kunt weer vliegen.

Bram

dank u wel,
hij hangt al aan de lader :-)
ik had geloof ik al een keer geladen,
maarja we zien het wel.

Bart

Laatst bewerkt door een moderator:
Erg weinig capaciteit!!!!!

Bart,

ik ben het helemaal met het advies van Bram eens.
Hou er wel rekening mee dat je vorige accu 300 mAh capaciteit had en je nieuwe slechts 50 mAh hetgeen extreem weinig is. Ook zal door het hogere voltage (4.8 Volt t.o.v 3.7 Volt) het stroomverbruik hoger zijn. Zelfs met twee lichtlopende servo's zal je hooguit een half uur vliegtijd halen.
Het lijkt me beter om accu's met meer capaciteit te nemen. GP heeft cellen van 1/3AAA die 330 mAh hebben (tegenwoordig ook in 345 mAh te verkrijgen) en slechts 6 gram per stuk zijn. Als je apparatuur ook op een lipo werkte kun je ook drie cellen gebruiken.

Bas.

Laatst bewerkt:
Bart,

ik ben het helemaal met het advies van Bram eens.
Hou er wel rekening mee dat je vorige accu 300 mAh capaciteit had en je nieuwe slechts 50 mAh hetgeen extreem weinig is. Ook zal door het hogere voltage (4.8 Volt t.o.v 3.7 Volt) het stroomverbruik hoger zijn. Zelfs met twee lichtlopende servo's zal je hooguit een half uur vliegtijd halen.
Het lijkt me beter om accu's met meer capaciteit te nemen. GP heeft cellen van 1/3AAA die 330 mAh hebben (tegenwoordig ook in 345 mAh te verkrijgen) en slechts 6 gram per stuk zijn. Als je apparatuur ook op een lipo werkte kun je ook drie cellen gebruiken.

Bas.

bedankt Bas,
weet jij toevallig of 2Bro die cellen ook heeft? en mischien wat ze koste?

Bart

Bart,

Hou er wel rekening mee dat je vorige accu 300 mAh capaciteit had en je nieuwe slechts 50 mAh hetgeen extreem weinig is.
Bas.

ik zie het nu pas,,
mijn vorige lipo van 300 mAh, en dit pakketje is 50 mAh PER CEL, dus x4 is 200 mAH.
dan moet het toch wel kunnen?

Bart

1 cel heeft een voltage van 1,2 volt x 4 is 4,8 volt 50 mAh.
Het is net zoals bij lipo's,even een voorbeeld :als je drie cellen van 1300 samenvoegd heb je toch ook een 3s 1300?

1 cel heeft een voltage van 1,2 volt x 4 is 4,8 volt 50 mAh.
Het is net zoals bij lipo's,even een voorbeeld :als je drie cellen van 1300 samenvoegd heb je toch ook een 3s 1300?

ja dat is waar, oke dat wist ik niet.
naja ik zie het wel en anders haal ik morgen 300 Mah ofzo.

bedankt

@ Bart,

je hebt de cellen in serie gezet en dit levert een pakket op van 4.8 Volt/ 50 mAh.
Als je ze parallel zet (alle plussen aan elkaar en alle minnen aan elkaar) krijg je een pakket van 1,2 Volt 200 mAh, dit geeft dus een veel te laag voltage. Ik weet niet of ze in Bussum te verkrijgen zijn.

@ Bernard,
hoe lang je op 170 mAh kunt vliegen is sterk afhankelijk van het aantal servo's, het type servo's, het type ontvanger, de belasting op de servo's en het aantal uitslagen dat je geeft. Als je weet hoe lang je vliegt en een lader hebt die aangeeft hoeveel er geladen wordt kun je uitrekenen wat het verbruik is en de vliegtijd bepalen (wel enige marge houden).

Bas

Laatst bewerkt:
Neem een 9v block!

Bart,

Je hebt je NiCd celletjes laten aansmeren :nooo:. Die zijn bij dezelfde capaciteit een stuk zwaarder en hebben bovendien last van het geheugen-effect. NiMh cellen zijn veel beter.
Je kunt bijvoorbeeld een 9v NiMh block bij de Aldi kopen (of bij Conrad bestellen) en daar de celletjes uithalen.
Kijk hier voor de details.

Ik heb de Aldi versie van 200 mAh, en daar kun je met 2 servo's wel een middagje mee vliegen.

Groeten, Leon

Laatst bewerkt door een moderator:
Back