Zo hier weer even een update, kan ik gelijk mijn kers verse photobucket account even uit proberen...
Het begon zo; zou jij een logo op een helm kunnen spuiten???
[/URL][/IMG]
Na een kleine ronde in photoshop omdat het logo dus op beide kanten van de helm moest koem en het formaat toch wel heel groot was heb ik er dit van gemaakt.
deze twee logo's heb ik daarna overgebracht op friskfilm, een licht plakkende op boeklon achtig spul..
hier heb ik de helm nogmaals ontvet, geschuurd en weer ontvet.
Omdat deze helm is gemaakt van PE (polyetheen) kan niet elke soort verf gebruikt worden. Ik heb voor deze klus gekozen voor Premium Color van Vallejo.
Deze lijn zou geschikt moeten zijn voor gebruik op PE. Dat is het ook alleen moet je er heel goed op letten dat je de bovense laag van de helm ook helemaal weg schuurd ook al ziet het geschuurde gedeelte er dan redelijk wit uitgeslagen uit.
De gebruikte kleuren
En de gebruikte suplementen.
Het op de friskfilm aangebrachte logo was inmiddeld was uitgesnede werd aangebracht op de helm en de witte primer werd gespoten. Volgens de handleiding zou dit onverdund met een 0,3mm naald moeten kunnen. Wat er niet bij vermeld word is dat het pas begint te vloeien bij een bar of 3,5 en dan nog maar haperend uit het airbrush pistool komt. Daarom heb ik de primer en de verf zo'n 25% verdund met de hierboven afgebeelde reducer. Tijdens het spuiten van het verdunde mengsel merkte ik dat er toch wat tip dry (opdrogen van de verf aan de naald tijdens het spuiten) ontstand heb ik aan dit mengen wat van de nieuwe flow improver tegevoegd 1% toevoeging was voldoende om de tip dry bijna volledig te voorkomen. helaas heb ik van de flow improver geen afbeelding en staat deze ook nog niet in de 2015 catalogus van Vallejo, hij staat wel op hun website overgens.
www.acrylicosvallejo.com.
Toen zag de helm er dus zo uit.
Voor het beste resultaat breng je de kleuren het liefst van licht naar donker aan. Hiermee voorkom je dat je dat je hele dikke verflagen moet aanbrengen om het geheel goed dekkend te krijgen.
de lichste kleur in het logo was geel dus die werd als eerst aangebracht.
Het halve maantje was het eerste stukje dat werd afgeplakt, dat moest namelijk wit blijven, om aan het eind wat diepte in de snavel te krijgen werd deze aan de boven zijde niet helemaal dekkend over de primer gespoten. Na geel volgde oker.
Hoe verder na benede, hoe dekkender de deze werd aangebracht, om een mooie kleur overgang te krijgen heb ik er voor gekozen om tussen de 100% geel en 100% oker nog en tussenkleur te mengen van 75% geel en 25% oker. toen deze lagen droog waren werd de snavel afgeplakt met de daarvoor bestemde stukje friskfilm. en werd de gehele kop weer voor zien van een laag witte verf. Dit omdat er een geleidelijke opbouw in het grijs zou komen waardoor een egaal witte ondegrond nodig was om tot een mooi resultaat te kunnen komen.
Nu kwam er een stukje hogere spuit techniek om de hoek kijken. omdat het grijs in het logo een van donker naar lich kleur verloop heeft van boven naar beneden werd er nu nog maar met weinig verf op grote afstand gespoten. ook werd de standaard grijs ook eerst nog wat verzwakt met wit. Per laag werd het wit steeds iets minder waardoor en aan de boven kant zelf iets donkerder gemaakt door i.p.v. wit zwart toetevoegen. Het verloop wer pas echt goed te zien onder een grote loep.
Het resultaat na vier lagen grijs.
en gezien door de loep...
Nadat dit alles weer tijd had gehad om goed aan te drogen werd het volgende stukje masker aangebracht. Dit maal voor de licht grijze streepjes boven en onder het oog. hierna werd de kuif nog voorzien van een iets donkere grijze laag om het verloop nog iets te vergroten. Hierna werd er weer een masker aangebracht voor de accenten in het grijs. hiervoor werd het grijs weer een klein tikkeltje donkerder gemaakt.
Nadat de accenten weer voldoende tijd hadden gehad om goed te drogen werden deze weer afgeplakt met het daarvoor bestemde stukje masker uit de friskfilm. Dit werd snel gevolgde door een laag zwart. Nadat dit een nacht had kunnen drogen werden de verschillende stukje masker nog voorzichtiger verweiderd dan ik dit de vorige keer al had gedaan, tot mijn grote vreugde had de primer dit keer wel fatsoenlijk zijn werk gedaan en kwam er uit de grote zwarte vlek dize vogel tevoorschijn.
Om dit geheel wat beter te beschermen bij de volgende stappen werd het geheel eerst voorzien van een dun laagje transparate lak. en werd nadat dit goed droog was begonnen met het afplakken van de stick.
Ter voorkoming dat het tot nu toe gespoten werk bevuild zou worden tijdens het spuiten werd deze afgedekt met zeer licht plakkende schilders tape.
Zoals voorheen eerst de primer gevolgd door de kleuren van licht naar donker
Daarna was het tijd om dit stukje te schrijven en lekker neer te ploffen op de bank.
Zoals ik wel vaker heb gezegd Wordt Vervolgd.
Groetjes uit Geleen