Help.. een heli en een nieuwe zender.. en dat na een lange periode rust

Discussie in 'Electronica' gestart door MartMaris, 8 apr 2023.

  1. MartMaris

    MartMaris

    Lid geworden:
    9 jul 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Westland
    Hallo forumleden,

    Na 23 jaar er “even” tussenuit geweest te zijn begon het weer te kriebelen en wilde ik toch wel weer gaan bouwen.
    Daarvoor ben ik toch een kleine 20 jaar aan het bouwen en vliegen geweest maar enkel alleen zwevers, al dan niet elektrisch aangedreven.
    Ik was namelijk niet zo van de brandstof motoren, nadat ik bijna de schuur van mij pa ermee in de fik had gezet…

    Zo enthousiast als ik ben, ben ik naar Quartel gegaan om eens te kijken of ze me kunnen helpen met het nodige.. niet meteen het duurste want het is wel een hele investering…
    Met de verhalen van dit forum in mijn achterhoofd heb ik een RadioLink zender / ontvanger gekocht, puur vanwege het geld, het aantal kanalen en het gegeven dat hij heli, zweef, drone, e.d. zonder moeite zou moeten kunnen besturen.
    Tot zover ging alles goed… dus nog even een rondje winkel, altijd leuk.
    Zie ik daar een mooie mini taxi staan en nog van balsa ook, kat in het bakkie dacht ik… dus die gaat ook mee!
    Drie modellen verder zie ik nog een heli staan.. ondanks dat ze me altijd hebben verteld dat een heli wat lastiger vliegen is dan een zwever en ik graag bouw ipv in elkaar zetten, ben ik er nooit aan begonnen.
    Ook nu speelde ik met die gedacht, echter hij glom zo mooi dus ook maar mee..
    Afin, lang verhaal kort.. het was een dure dag.

    Maar nu, ik probeer mijn Radiolink AT10II te programmeren naar mijn kennis en kunde, het is totaal anders dan mijn oude multiplex 3010.
    De helicopter, een E-Sky (Het was een witte doos zonder text dus ik denk een Honey Bee) heb ik in elkaar gezet, althans de servo’s geïnstalleerd en de documentatie gelezen.
    Vele dingen begrijp ik wel alleen niet welke servo wanneer iets moet doen.
    Mijn zender koppelt veel functie aan elkaar waardoor er met 1 joystick drie servo’s gaan pruttelen.
    En dat lijkt me niet helemaal goed.. gevoelsmatig niet want de zender ken ik ook nog niet zo goed.
    Ik heb op dit forum veel informatie over het afstellen van een heli kunnen vinden waarvoor ik de auteurs wil danken.
    Maar kan iemand mij ook vertellen welke servo wanneer- wat- moet doen?
    En heeft er iemand ervaring met de RadioLink AT10II.
    Ik weet, het zal vast niet het beste zender zijn maar de Futaba 18SZ die ik graag zou willen hebben, word nu gemaakt en krijg ik met kerst… mijn vrouw beseft dat nog niet dus ik moet nog even mijn best doen met deze

    Groet,

    MartMaris
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2023
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  2. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Helicopters zijn best speciale dingen om af te stellen. Op afstand alles goed praten valt niet mee omdat je eigenlijk geen basiskennis hebt van zender én heli.

    Als ik jou was zou ik eerst maar eens proberen de taxi vliegklaar te krijgen en te programmeren. Lukt dat en went de zender een beetje, daarna de heli.
    Lekker thuis rommelen (zonder blades!) kan natuurlijk best

    Verder zou ik dringend willen adviseren om hulp in de buurt te zoeken! Een modelvliegclub is zeker aan te raden!

    Succes en hou ze heel
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  3. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Om je vraag te beantwoorden, afhankelijk van het type tuimelschijf (swash plate) stuurt een heli idd met 3 servos tergelijk.

    Ik ken de zender en de heli niet, maar ga bij de heli uit van een flybarless versie.
    In dat geval heb je een flybarless controller er op zitten die de servos aanstuurt.
    Om het complex te maken, de FBL controller kan de servos anders aansturen als jou stick input.....
    Overigens, als het een flybar heli is stuurt hij evengoed op ongeveer gelijke wijze met 3 servos.

    De bedoeling bij rol en nick is dat de swash op gelijke hoogte blijft en alleen "tuimelt" of kantelt op zei of naar voor.
    Vaak is op zei, 2 servos, en naar voor 3.
    Als je collective geeft moet de swash vlak blijven en recht op en neer gaan, je gebruikt dan altijd 3 servos.

    Maar...... dit is heel basic, vraag zeker hulp bij de afstelling anders is de heli pret snel voorbij.
     
  4. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
  5. MartMaris

    MartMaris

    Lid geworden:
    9 jul 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Westland
    Bedankt voor jullie antwoorden en het draadje. Ik was al voornemens om lid te worden van een modelbouwclub maar ik moet nog even uitvogelen welke.
    Voor nu zal ik me idd alleen bezig houden met de taxi totdat ik duidelijk heb welke club er bij mij past..
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  6. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
  7. MartMaris

    MartMaris

    Lid geworden:
    9 jul 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Westland
    @Arnold 85, dank voor het doorsturen van de linkjes naar de diverse clubs.
    Voorheen ben ik lid (15 jaar) geweest van het ELC, jij kent dat waarschijnlijk wel want je woont er vlak bij in de buurt.
    Het mooiste van die club is, dat er ook een bouwlokaal inzit, waar je gezamenlijk, gebruik makend van alle apparatuur en gereedschap, je bouwskills met anderen deelde en samen je net gebouwde modellen ging uit proberen op het veldje van de Ginkelse heide..

    Door omstandigheden heb ik daarna 23 jaar geen model meer aangeraakt en wil graag weer bouwen en vliegen.. alleen geen club meer te vinden die ook een bouwlocatie heeft.
    Is daar geen behoefde meer aan?
     
  8. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Graag gedaan!

    Ik vlieg zelf niet bij de elc. Maar ik ken er wel een paar die daar vliegen.

    Ik vermoed dat er best vraag naar is, maar als club moet je wel een beetje geluk hebben met een bouwlocatie/clubhuis. Met de contributie die door de leden word opgebracht is het volgens mij niet echt te doen om wat te kopen of te huren.

    Succes met het weer oppakken van de hobby. Ook een erg leuke fase vond ikzelf.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    vergeet www.mv-europoort.nl niet :D
    zit net aan de rotterdamkant van de Heinenoord tunnel

    qua heli: volgens mij heb ik er een paar afgesteld en gevlogen..
    ligt een beetje aan de versie hoe ze vliegen
    volgens mij had je cp versies (hoofdbladen hebben een symmetrisch profiel, en de bladhoek veranderd als je omhoog wilt)
    en de fp versies (blad is gebogen, toerental veranderd om omhoog en omlaag te gaan)

    Niet lullig bedoeld, verre van dat..
    maar om het zachtjes te stellen, waren het toendertijd niet de best vliegende heli's
    zaten wat problemen in qua vermogen (de fp versies wilden nog wel eens niet van de grond komen ivm te weinig toeren)
    servo's braken de tandjes snel (lees: 1 keer arm verdraaien als het ding uit staat = gebroken)
    zolang je voorzichtig bent, kan het een leuke eerste heli zijn.
    het is er wel 1 in de categorie: als je die kan vliegen, is een grote heli geen probleem:D

    en zoals bij iedere heli: bij afstellen motordraden los, of de motor naar achtereen schuiven (en vastzetten) in het frame, zodat hij de tandwielen niet raakt.
    heli's zijn vrij agressief en destructief als ze per ongeluk aan gaan..
     
    MartMaris vindt dit leuk.
  10. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    Begrijp ik nu goed dat je een honey bee hebt? ( die zijn toch rtf? Ik bedoel je hebt de servo’s erin gezet vermelde je?

    Ook niet lullig bedoeld wat ik nu ga zeggen en student drukt het nog zachtjes uit,maar als je heli wilt gaan vliegen dan toch zeker niet met de bee, ik vond het toendertijd ongeleide projectielen, en ze nemen je regelrecht het garante plezier van heli vliegen weg,

    Ik begrijp dat je ergens moet beginnen, maar als je heli wilt vliegen en je bent leek, zoek dan eerst iemand in de buurt op die verstand heeft van heli’s, heli’s zijn link als je niet weet hoe en de wat.
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2023
  11. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Ik wist niet eens dat die Esky-dingen nog bestonden. En om ze dan aan een beginner te verkopen… :hammer:
    Ik heb ooit een King II gehad. Redelijk traumatische ervaring, maar ook leerzaam als cursus heli-repareren.
    Het was beter dan een Walkera, dat dan weer wel. :D
    Maar hopelijk is @MartMaris een volhardende optimist. Dan moet het met wat hulp wel lukken. En anders snel dumpen dat ding, uithuilen en een Blade (ik heb er geen aandelen) 230S kopen.
     

Deel Deze Pagina