Help! electronica inbouwen in easystar

Beste,

Heeft iemand een schema met hoe de lipo aan de regelaar en ontvanger verbonden zit?

Wat details; het gaat om een easystar, we hebben er een Futaba ff7 2.4 gherz zender en ontvanger bij, 2 cellen lipo, regelaar (standaard, weet ik veel)...
Wat ik volgens mij snap; De lipo heeft een gebalanceerd laadstekkertje eraan hangen, die we alleen gebruiken voor laden, de dikkere rode en zwarte draad sluiten we op de rode en zwarte van de regelaar, uit de regelaar komt een draadje die past in de ontvanger, dit is gelijk de voeding voor de ontvanger, en stuurt hopelijk ook het gas aan? (maakt het uit in welk kanaal je dit draadje steekt? en klopt het dat hierdoor ook het gas aangestuurd wordt?) het gas (throttle) wordt via de regelaar naar de motor gestuurd (hier hebben we een dik blauw en wit draadje voor, welke moet op de plus en welke op de min?)

Dan, wat doen we met de antennes van de 2.4 gig ontvanger, deze moeten in een hoek van 90graden gehouden worden? iemand een tip?

Dan moet je de regelaar nog programmeren?... geen idee eigenlijk...

Ik weet dat het veel vragen zijn, we willen het vanavond inelkaar gaan solderen, zouden het wel erg waarderen als je hier even jullie kennis willen spuwen! alvast bedankt!

Groeten,

Roel

Tja, de meegeleverde handleidingen geven al veel antwoorden op je vragen. In de Futaba handleiding staat hoe je een ontvanger moet inbouwen en hoe de antennes geplaatst worden en welke aansluitingen voor regelaar en servo's worden gebruikt.

Het stuursignaal voor de regelaar loopt inderdaad via het dunne 3-aderige kabeltje.

Wat het instellen van de regelaar betreft, daar kan alleen de handleiding een antwoord geven op hoe deze moet worden ingesteld (aantal cellen en soms inleren van begin- en eindstand). De witte en blauwe draad zijn voor de motor. Die moet je willekeurig aansluiten en als de motor verkeerd om draait de draden omwisselen. Niet bij de accu wisselen, dan is de regelaar meteen defect.

Zorg ook voor goede connectoren op de accu en regelaar. Bij voorbeeld 2 mm goudpluggen. Deze zijn geschikt voor stroomsterkten tot ca. 15 Ampere. Daarboven 4 mm goeudpluggen gebruiken.

Gebruikelijk komt het mannetje op de rode plus draad van de accu en het vrouwtje op de zwarte min van de accu. Op de snelheidsrehelaar komt het vrouwtje op de rode plus draad en het mannetje op de warte min draad. Daarna de connectoren met rode en zwarte krimpsok isoleren.

De LiPo moet altijd losgekoppeld van de regelaar worden geladen!!!

Vergeet ook niet de motor te ontstoren.

Als ik je vragen zo lees ontbreekt het je nogal aan kennis op (elektro) modelvlieggebied. Hoe staat het met je vliegvaardigheid??? Een goede raad, ga naar een vereniging om je toestel te laten kontroleren en voor begeleiding bij het vliegen. Anders gaat het zeker mis en kan je vliegtuig in de kliko en dat zou zonde zijn!!!

Laatst bewerkt:
Stekkertje van de regelaar gaat in de trottle van ontvanger.
Hij verbind beide is werkt meteen voor de gas.

+ op +
- op -

Als je een borstelloze motor hebt dan heb je nog 3 draden, met borstel 2.
Deze draden switchen als hij verkeerd om draaid maar kan je niet verkeerd aansluiten succes.

@Roel
klik je componten/configuratie aan en presto, het bedradingschema:
R/C Calculations

@NPS
Roel is in goede handen bij Alexzzz. Toch al brevet?

R/C calculations tip perfect! thanx!

Okay, het is gelukt, we hebben de goudplugjes gebruikt. Alles werkt nu perfect! thanx!

Ron heeft gelijk, ik heb me brevet al gehaald met Alexzzz, maar dat was met brandstof vliegtuigen, had nog nooit een configuratie gezien met elektro. ik vond de verbinding tussen de ontvanger en de regelaar wat contra-intuitief, en was een beetje bang dingen verkeerd aan te sluiten zodat alles meteen zou doorbranden...
De handleiding was wel erg beperkt, en de regelaar was in het Duits, met beepjes en knipperende lampjes, snap het nog steeds niet helemaal, maar volgens mij is de regelaar nu afgesteld op twee cellen, en dat klopt nu, alles werkt en geeft genoeg power.

Thanx! nu nog mooi weer :worship:

Owja, nog 1 ding; uhm... de motor ontstoren? waarom, hoe, en wattan?

Ja de motor altijd ontstoren. Doe je dit niet dan is de kans op storing heeeeel erg groot. Je hebt hier 3 condensatoren voor nodig (74 en 100 pf dacht ik en weet niet meer welke waar :oops:) De ene gaat tussen de aansluitdraden de anderen van aansluiting naar het motorhuis. Dit geld dan voor conventionele borstelmotoren. Voor de juiste waarden moet je maar even de zoekfunctie gebruiken :)

Back