Help, geen vaarwater meer in Nieuwegein!

Ha Gerard,

Toevallig, ik wilde net een update plaatsen.

Ben niet gebeld, maar kreeg deze mail. Waar ik niet zo blij mee ben:

---------------
Beste heer Oudenhoven,

Ik heb uw vraag voorgelegd aan mijn collega's. Momenteel verlenen wij alleen ontheffing voor het gebruik van elektro modelspeedboten bij aanvragen voor georganiseerde groepsactiviteiten. Indien u voornemens bent om met bijvoorbeeld een vereniging of club een dag te organiseren waarbij met de boten gevaren wordt, dan kunnen wij daarover nadere afspraken maken. Helaas is het momenteel niet mogelijk om individuele ontheffingen aan te vragen.

Ik hoop u hiermee voor nu voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Irene Salemans
----------------------------

Eigenlijk dus einde oefening, hoewel ik er ook over denk om me er niks van aan te trekken. Ook vanwege het volgende: net bij Strijkviertel geweest, en daar staat ook zo'n bord!

Hieronder het bord dat bij de Nedereindse plas staat:

full

Bij Strijkviertel staat een vrijwel identiek bord, ook daar mag je niet varen met modelboten.

Ik vond nog wel deze park-achtige plas in de buurt:

full

Prachtig water, makkelijk om boot in het water te laten en geen bordjes te zien. Maar... het ligt vlakbij huizen. Niet te zien op de foto, maar als de camera iets naar links zou draaien, zie je 50 meter van de waterkant een hele rij huizen. Kan me voorstellen dat die mensen niet zo'n zin in herrie hebben.

Pfff, wordt redelijk zinloos zo... Of de boel verkopen, of me niks aantrekken van de verboden. Ik zie weinig andere mogelijkheden...

Laatst bewerkt door een moderator:
Jammer dat de reactie negatief is voor de nedereindse plas,dan worden de vaarplekken in de buurt op 1 hand te tellen .
Ik heb nog even langs de kooikersplas gereden ,maar weet nu niet of dat nu geschikt is ,veel vissers en wat waterspul .
Misschien idd het bord negeren ,hoewel een boete op de hoek ligt .

mannen dit zijn allemaal mooie watertjes om een keer te wild varen
ik zou gewoon elke keer op een ander plasje gaan varen dan is de kans
redelijk klein dat je weggestuurd word toch

nedereindse plas is jammer zo,n reactie
maar had wel zoiets verwacht wij zijn daar toen der tijd ook vandaan gegaan omdat we er op bepaalde tijden niet mochten varen ivm broedseizoen van vogels
toen was het beheer van de plas stichtse groenlanden of iets dereglijks
deze hebben heel veel water in beheer rondom utrecht nieuwegein en houten

zoals gezegd gewoon lekker wild varen doe ik al bijna 10 jaar
bij mij in de buurt wel alleen met electro bootjes uiteraard

Haarrijnse plas staat ook een bordje, dat er geen radiografische toestellen bestuurd mogen worden.........was er bijna een heli kwijt aan een vervelende opzichter, moest lullen als brugman en de wijkagent vond inbeslagname gelukkig onnodig............niet doen daar dus.

Voor politie bij de Nedereindse plas ben ik niet zo bang. Ben er een keer 'betrapt' door de politie toen ik met mijn vliegtuig bezig was. Ze vonden het alleen maar interessant. Leek erop dat ze niet eens wisten dat het daar niet mocht.

Maak me eigenlijk meer zorgen om agressieve vissers.

Haarrijnse plas mag dus ook al niet... Jee... Wilde er juist vanavond eens gaan kijken. Misschien doe ik het alsnog. Denk dat Gerard wel gelijk heeft: gewoon doen. De eerste keer dat je betrapt wordt, blijft het vast bij een waarschuwing. Daarna gewoon varen bij een volgende plas. Totdat je ze allemaal gehad hebt en dan weer terug naar de eerste. De kans dat je dan dezelfde agent weer treft, is vast niet zo groot :D

Ben nog even naar de Haarrijnse plas geweest, bij het zandstrandje. Was verder niemand, dus wat dat betreft goeie plek om te varen. Alleen was het water nogal lang ondiep, dus je zou echt het water in moeten lopen om de boot te water te laten.

Uiteindelijk maar weer naar de Nedereindse plas gereden en daar gevaren. Geen last van vissers dit keer.

Ik denk er nog over om zelf een ontheffingsverklaring in elkaar te knutselen. Kan ik die laten zien als vissers me weg willen sturen ;)

haha ja dat zal vast wel werken ja! denk niet dat die vissers het dan helemaal tot op de bodem gaan uitzoeken ;)

hallo

nu ondervinden jullie ook eens wat wij hier in belgië reeds jaren hebben
hier nemen ze gewoon je model in beslag en krijg je der een fikse boete boven op
blijkt dus bij jullie ook zo te zijn al word het niet altijd toegepast
hier dus wel want brussel heeft centjes nodig
en zo gaat er meer en meer van onze mooie hobby kapot
en zo maar schrijven dat je dan maar moet gaan "wild varen" dan ben ik benieuwd wat je gaat schrijven als er een boot is aan geslagen wegens dat het niet mag
gr raf

wat dacht je van bij een club te gaan ???
die hebben meestal wel een vaarwater waar je op mag varen
mits de beperkingen die opgelegd zijn
hier in belgië is dat meestal dat er geen benzine boten mogen varen
maar stoom,elektro en zeilen is meestal wel toegestaan
sommige clubs kan je elleen maar terecht op vaardagen(wedstrijden)andere krijgen een vergunning voor een heel jaar
en ja soms moet je jezelf der een beetje verder voor verplaatsen
maar dan ben je wettelijk in orde

gr raf

De oplossing: "Gewoon doen en dan maar elke keer naar een andere plas" is uiteraard het stomste wat je kunt doen. Besef dat je daarmee de hele RC-scheepshobby een hele slechte naam bezorgt!

Kijk eens naar de vliegers: daar zit ook een bepaalde categorie die gewoon doen waar ze zin in hebben en alle regels (en die zijn bij modelvliegen nog even wat strenger dan bij varen!!) aan hun laars lappen.
En wat gebeurt er? Regelgeving uit Den Haag. Lees: extra verboden, extra kosten, meer beperkingen.
En wie lijdt er onder? Alle modelvliegers, ook degenen die netjes op hun vliegveldje hun rondjes draaien.

Besef dat je niet alleen op wereld bent, en ook anderen op hún manier willen genieten van de mooie plekjes in dit kleine land.

En hoe los je dat op dan? Gewoon maar niet meer varen? Dan kun je de boel net zo goed in beslag laten nemen.

Weet je.... het is mijn stellige indruk, dat natuurfreaks een beetje gestoord zijn. Gestoord genoeg, om te googlen op RC speedboten, nieuwegein, of de naam van het watertje waar ze menen last van jou te hebben....

Vroeg of laat stuiten ze dan op een topic, waarin iemand schrijft "dan flans ik mijn eigen ontheffing wel in elkaar".... en dan ga je een groot probleem hebben. Want dat is toch wel een expliciete aankondiging van fraude.

Wij zijn door dat soort fanatici al een heel mooie vlieglocatie kwijt geraakt, ik kan alleen maar zeggen: pas op, want een aantal van die milieuridders zit er bij bijvoorbeeld de milieudienst van de politie tot aan de elleboog in.

Ik zoek tegenwoordig industrie-terreinen af, daar zijn vaak kanalen en dergelijke voor transport. Zo niet, zijn er vaak vijvers waar zand weggehaald is voor de aanleg van dammen en dijken. Hoe dan ook, op een industrieterrein is voor het gebied meestal een milieu en geluidshinder bepaling van kracht, waardoor je daar zelden of nooit lastig gevallen wordt.
Mijn vorige locatie (heb recent een betere gevonden) lag 100 meter achter het politiebureau van Drachten, en ik heb daar meerdere avonden probleemloos van acht tot tien s'avonds met een ongedempte nitroboot gevaren. Geen centje pijn gehad.

De nieuwe plek ligt ook op een industrieterrein, en ook daar, ondanks dat er veel honden uitgelaten worden, geen centje pijn. Ook geen zwemmers, vissers en duikers. En als ze er wel zouden zijn: niet zeuren, 50 meter verderop rijden vrachtwagens en trekkers af en aan, staan fabrieken te draaien, etc etc...

Het is maar een suggestie....

Groet, Bert

even een samenvatting van vaarwater in en rond Houten:
Rietplas/Oosterlaakplas: Niet toegestaan voor boten met snelheden van 5km/u of meer
Kooikersplas: Waarschijnlijk wel toegestaan, maar in de lente en zomer niet mogelijk wegens waterplanten
Imkersplas: mag volgensmij wel maar ligt tussen de huizen in en dus waarschijnlijk klagers van huiseigenaren en vooral vissers.
Ijsbaan: toegestaan, alleen niet goed vaarbaar wegens waterplanten in de lente en zomer
Plas Laagraven: Niet toegestaan mits het niet zo'n herrie maakt

duss... alleen met zeilboten of in de herfst en winter varen.. (als er geen ijs ligt ;))

Laatst bewerkt:
@Raf:
Ik ga ook lid worden van een club, maar dat lost het probleem maar voor een deel op. De betreffende club mag daar alleen tussen 10 en 15 uur op zondag varen. En met een gezin is dat geen ideale tijd. Zondag zit vaak al vol met geplande bezoeken en uitstapjes.

Voor mij zijn de avonden juist ideaal, vooral na 20.30. Kinderen op bed, dus ik tijd om te varen.

Ik vind het varen momenteel nog zo leuk, dat ik het bijna elke dag wel wil doen. Een keer in de paar weken is voor mij niet genoeg :D.

@Lexo:
Ik heb net het huishoudelijke regelement van jullie club gelezen en kom daar tegen dat de elektriceit van electroboten aan de buitenkant uit te schakelen moet zijn. Is dat een eis die nog steeds geldt? Ik heb juist vanwege de veiligheid helemaal niets aan de buitenkant qua electriciteit. Hoe voorkom je problemen doordat bijvoorbeeld de schakelaar nat wordt? Het is ook weer een opening die je waterdicht moet maken...

@Brutus:

Dat is een redelijk briljant plan! Nu kwam ik bij toeval al een keer bij Papendorp terecht, tussen Nieuwegein en Utrecht. Maar dat was meer een bedrijventerrein, niet zozeer een industrieterrein. Mooie watertjes, maar geen enkele plek om de auto te parkeren. Langs we de weg mocht niet en de enige parkeerplaatsen waren van bedrijven. Met slagbomen ervoor.

Maar ik ga eens op zoek naar industrieterreinen, goed plan!

Mijn eigen ontheffing in elkaar zetten was bedoeld met een knipoog. Er stond ook een knipoog smiley bij :).

Groeten,
Pieter

Tsja, knipoog of niet: als er in de nabije toekomst opeens ontheffingen met een vergrootglas geïnspecteerd worden, weet je dat er meegelezen word door "niet-modelbouwers" ;)

Vroegâh, toen ik nog een klein jochie zonder rijbewijs was, ging ik altijd met mijn brandstof-bootjes op pad in de brede canadese kano die mijn ouders hadden.... Tien meter van de kant af een baksteen aan een touwtje laten zakken. Lekker varen, als het ding afsloeg had ik een ophaalboot, en als er iemand ging klagen.... tsja.... die stond dan 10 meter verderop.... laat maar klagen.... Werkte ook goed hoor....

Groet, Bert

@Lexo:
Ik heb net het huishoudelijke regelement van jullie club gelezen en kom daar tegen dat de elektriceit van electroboten aan de buitenkant uit te schakelen moet zijn. Is dat een eis die nog steeds geldt? Ik heb juist vanwege de veiligheid helemaal niets aan de buitenkant qua electriciteit. Hoe voorkom je problemen doordat bijvoorbeeld de schakelaar nat wordt? Het is ook weer een opening die je waterdicht moet maken...

Ja da's nog steeds een eis. Als een electro bot om wat voor reden dan ook uit het water moet worden gehaald met het ophaalbootje ofzo dan moet de motor uit te schakelen zijn aan de buitenkant, een propeller die spontaan vol gas gaat draaien is net een gehaktmolen... (een brandstofmotor moet je bewust starten, bij electro werkt dat wat anders..)

De meeste electro vaarders hebben 2 busjes in de romp gelamineerd waar ze een kort kabeltje met goudcontacten in kunnen drukken.

Hallo Lexo,

Ok, daar kan ik wel wat mee. Ik ga wel knutselen en daarna meld ik me voor een gast/testvaart. Toch even kijken of het allemaal aardige mensen zijn :D.

Hoe gaat dat gastvaren in zijn werk? Moet ik me dan van te voren via e-mail of zo bij iemand aanmelden of kan ik gewoon naar de waterkant komen en aangeven dat ik een keertje als gastvaarder wil varen?

Groeten,
Pieter

Back