Help gyro

Hoi

Na 3 jaar niet meer met een heli gevlogen te hebben, hebben we toch maar weer eentje aangeschaft.
Maar nu het volgende probleem, als ik pitch geef en dus ook gas, wil de neus gaat de neus na links draaien, van alles gedaan, maar ik kom er niet uit..
WAT DOE IK FOUT!!!!

Merk Gyro Artech V3 ( of moet ik maar de vertrouwde 401 aanschaffen)
Zender DX7
Heck servo s3106

Alvast bedankt
Richard

Hoi,

Staan trim en subtrim neutraal? Check ook even of de servo hevel haaks staat t.o.v. de staartboom. Deze moet haaks staan eveneens als de hevel bij de staartrotor. Dit is je nul punt. Deze dienen gelijk te staan.

Wanneer draait hij weg? Bij ?het optoeren of bij het loskomen?

Hoi

Alles staat neutraal, en de hevel staat haaks, vanmiddag tijdens het hoveren even goed? daarna draait hij weg naar links, net effe geprobeert gaat nu gelijk naar links............ik snap er niks van

Richard

Hoi,

Staan trim en subtrim neutraal? Check ook even of de servo hevel haaks staat t.o.v. de staartboom. Deze moet haaks staan eveneens als de hevel bij de staartrotor. Dit is je nul punt. Deze dienen gelijk te staan.

Wanneer draait hij weg? Bij ?het optoeren of bij het loskomen?

Dus, het probleem is eigenlijk dat je heading hold verloopt..

Een probleem kan zijn dat de heli niet stil staat tijdens initialisatie. dan kan hij idd gekke dingen gaan doen.

Ook kan het zijn dat je niet genoeg gain hebt toegepast. Oftewel, dat je de gyro niet gevoelig hebt gezet. Deze gegevens vind je in het gyro menu op je zender. Even je vliegmodus opzoeken (normal of idle up), en je gain verhogen. Ophogen in stappen van 5 in jouw geval, als hij merkbaar strakker wordt per 1 gaan verhogen. Als hij begint te hunten (heen en weer slaan), tikkie terug zetten.

Succes!

Gyro revers

Hoi

Na 3 jaar niet meer met een heli gevlogen te hebben, hebben we toch maar weer eentje aangeschaft.
Maar nu het volgende probleem, als ik pitch geef en dus ook gas, wil de neus gaat de neus na links draaien, van alles gedaan, maar ik kom er niet uit..
WAT DOE IK FOUT!!!!

Merk Gyro Artech V3 ( of moet ik maar de vertrouwde 401 aanschaffen)
Zender DX7
Heck servo s3106

Alvast bedankt
Richard

Ik denk dat je de gyro op reverse moet zetten.

Hoi

Alles toch maar effe opnieuw afgesteld, heb nu veel meer uitslag:rolleyes: op de tail, had het idee dat de uitslag naar recht veeeeellll te weinig is. Ga binnenkort weer proberen.
Ik hou jullie op de hoogte.

Richard

Je neus gaat naar links gaat met positieve pitch.
Je staart gaat dus met de torgue mee en corrigeert dus niet genoeg.
Je tailservo is aardig, maar nog geen 401/9254 setup
Maar dit moet te minimaliseren zijn.
Eerste reactie: Je gain staat te laag.
Hij corrigeert niet genoeg tegen de torgue in.

2e reachtie
Zorg dat je alle mechanisch goed hebt:
- soepel
- spelingsvrij
- Volledig bereik van de tailslider gebruiken (Endpoints)

3e reactie"
gebruik je Heading Hold?
Jupiter Modelvliegclub

Hoi

Heb net gevlogen, gaat stukken beter, alleen met pos pitch draait hij naar links.
Heb waardes in zender hoger gezet, maar moet ik nu ook de gain hoger draaien op de gyro zelf????

Richard

Nee, zodra de gyro input signaal krijgt op het gain kanaal via de zender overruled deze de potmeter.

Je moet de gain steeds in stapjes van 5% hoger zetten totdat hij gaat "Hunten" (snel heen en weer kwispelen)
Dan 5% lager en dat is JOUW setting.

Extra tips:
- Zet de endpoints wel maximaal met de potmeter op de gyro
- Controleer of je Heading Hold gebruikt. (Beschijving hoe staat in de link van mijn vorige post)

Laatst bewerkt:
Hoi
Mijn instelling op de zender is al 80% en ik gebruik hh, endpoint(op de gyro) staat in het midden, maar als ik deze verzet moet ik dan alles weer mechanisch anders afstellen????

Richard

Nee, zodra de gyro input signaal krijgt op het gain kanaal via de zender overruled deze de potmeter.

Je moet de gain steeds in stapjes van 5% hoger zetten totdat hij gaat "Hunten" (snel heen en weer kwispelen)
Dan 5% lager en dat is JOUW setting.

Extra tips:
- Zet de endpoints wel maximaal met de potmeter op de gyro
- Controleer of je Heading Hold gebruikt. (Beschijving hoe staat in de link van mijn vorige post)

Met je endpoints moet je dicht bij de 100 komen.
Kom je niet verder dan BV 60 zonder binding?
Dan is de servohevel te lang, zet de ball 1 gaatje lager.
Totdat je bij de 100 uit komt.
De ATV van de servo heeft hier geen enkele invloed op.
Servo ATV = piro rate

Mechanisch hoef je verder dan niets te veranderen.

We gaan binnenkort weer proberen, en ik ga het toerental hoger maken ik heb het idee dat dit ook te laag is( heb alleen geen meter)

Bedankt
Richard

Met je endpoints moet je dicht bij de 100 komen.
Kom je niet verder dan BV 60 zonder binding?
Dan is de servohevel te lang, zet de ball 1 gaatje lager.
Totdat je bij de 100 uit komt.
De ATV van de servo heeft hier geen enkele invloed op.
Servo ATV = piro rate

Mechanisch hoef je verder dan niets te veranderen.

Hoi

Net gevlogen toeren verhoogt, en ja hooooorrrr hij blijft netjes staan(staart)
nu nog finetunen ,en we kunnen weer gaan oefenen.

Bedankt allen voor jullie reactie.

Richard

Back