Help: Hekrotor vario stuurt soms wel soms niet

Beste,
Ik heb een vario helicopter (skyfox in romp). Probleem is dat hij soms wel en soms niet stuurt op de hekrotor. Heb als gyro een 401 met bijbehorende servo (dit setje tevens ook al vervangen vanaf een vliegende heli).
Ook al de hoofdrotor vastgehouden en hekrotor gedraagt maar lijkt niet te slippen.
Het lijkt dat als die minder toeren draait hij er last van krijgt maar meer kan niet ivm trillen romp.
Iemand ervaring?
Alvast bedankt!

Yup... Vervang de kogellagers in de bladhouders van de hekrotor. DIE zijn met 99,999999% zekerheid het probleem.
Er bestaat geen test hiervoor, hoe hard je ook aan die bladhouders trekt, ze zullen soepel verstellen, maar zodra de hekrotor toeren maakt, gaan die lagers blokkeren.

Het gaat om de gewone kogellagers, niet de taatslagers, die blijven eigenlijk altijd wel goed.

Wat er gebeurt is het volgende: De kogels van die kogellagers lopen in groeven in de binnen en buitenring. Als de lagers nieuw zijn, zijn die groeven nog goed van vorm en de kogels nog mooi rond. Door de centrifugaalkracht tijdens het draaien, slijten die groeven echter wat uit, en gaan ze gezamelijk een beetje een V-vorm krijgen.
De kogels krijgen wat meer ruimte, en zijn na een paar jaar ook niet meer helemaal zuiver rond. Als die ruimte ontstaat, kunnen de kogels zijdelings bewegen in het lager (wat ze dus onder invloed van die centrifugaalkracht ook gaan doen) en dan lopen ze klem in die V die gevormd wordt door de beide ringen, en dan gaat het lager hakerig lopen.

Als de hekrotor stilstaat, liggen de kogels gewoon in hun groef, en voel je geen hakerigheid, geen speling, niks. Als je aan de bladen trekt om de centrifugaalkracht te simuleren, trek je NIET aan die kogels, dus die blijven in hun groef liggen, de taatslagers vangen de trekkrracht op, en dus merk je ook niks. Smeren voorkomt dit probleem niet. Gewoon om de 2 tot 5 jaar (afhankelijk van hoe vaak je vliegt) die lagertjes vervangen. Is vijftien a twintig minuten werk. Je kunt gewoon lagertjes van een kogellager webshop gebruiken, of van de Conrad of zo, het hoeven niet per sé originele Vario lagers te zijn. Die zijn niet "speciaal" of zo.

Beste Brutus,

Dank voor de heldere uitleg. Kan het zo zijn dat het alleen naar links sturen is? Of moet het beide kanten zijn?

Naar links sturen is tegen het koppel in, dus is de meeste kracht vereist. Weet je zeker dat alles zeer soepeltjes loopt?

Ja, als ik hover dan kan ik beide kanten prima op sturen en reageert die snel. Maar als ik om ze af wil draaien of kom aanvliegen kan ik niet tegen sturen.
Alles draait verder soepel, nergens spanning op of iets dat stroef loopt.

Beste Brutus,

Dank voor de heldere uitleg. Kan het zo zijn dat het alleen naar links sturen is? Of moet het beide kanten zijn?

Als de lagertjes rot zijn gaat het ding gewoon in toenemende mate steeds slechter sturen, beide kanten op met een lichte voorkeur om naar rechts beter te sturen, want linksom werken de hekrotorbladen de servo tegen, dus linksom moet de servo weerstand van lagers PLUS weerstand van bladen overwinnen, en rechtsom weerstand van lagers MIN weerstand van bladen.

Maar ik weet niet welke romp je hebt en bij welke wind je vliegt, en ik weet ook niet of je je gyro in headinghold of rate mode hebt staan.
In rate mode merk je véél eerder dat de hekrotor slechter wordt, in heading hold mode merk je dat pas als de boel zo slecht wordt dat de servo de boel ECHT niet meer kan bewegen.
Dat KAN zo ver gaan (afhankelijk van de servo-kwaliteit) dat het in heading hold letterlijk van de de ene vlucht op de andere fout kan gaan.

Dank. Middels de lagers besteld (verwachting is dinsdag/woensdag binnen).
Ik heb een 401 gyro en heb beide modus geprobeerd. Mechaniek zit in een airwolf romp (dus qua tegensturen niet extreem in mijn optiek).
wind stil bij voorkeur en anders matige wind. Maar bij beide is het zelfde probleem.
Zal deze week alles er nieuw inzetten en kom er dan op terug.
Dank alvast.

airwolf romp (dus qua tegensturen niet extreem in mijn optiek).
Vergis je niet... Die dingen hebben best een aardig windvaan-effect.

Sowiso, in schaalheli's is er wat voor te zeggen om je gyro gewoon in rate mode te gebruiken, dan VOEL je dat windvaaneffect tenminste, en dat kan belangrijk zijn.

Beste,
Zojuist gevlogen en helaas nog het zelfde probleem.
Ik heb volgende gedaan;
-alle lagers vervangen in de hekrotor, lagers vervangen van stuur aandrijving en alles gesmeerd.
loopt enorm soepel en zonder speling.

Kan het nog te maken hebben met de gyro plaats?
Of met de aandrijving (deze is middels verenstaal).
Niks draait door of zit speling op maar wellicht zie ik nog iets over het hoofd.
De toeren kunnen niet harder want dan begint de heli te trillen.

groet

De verenstalen aandrijving is alleen een beetje problematisch in combinatie met een heading hold gyro en een retesnelle servo (en daar voldoet "GY401 plus bijbehorende servo" reeds ruimschoots aan).
Verenstalen as moet je met de gyro in Rate mode vliegen en dan liefst ook nog met een gewone standaard servo.
De plek van de gyro maakt op zich niks uit, of je hem nu voorin de neus, aan de zijkant of achterop de staartboom zet. Wat WEL uitmaakt is of het ding een beetje op een trillingsvrije plek zit.
Ik vind de GY401+S9254 een hele goeie gyro/servo combo, maar met verenstalen aandrijfassen heb je er heel weinig aan, en kun je letterlijk net zo goed of zelfs nog beter met een antieke G300+S3001 vliegen.
Maar dat heeft volgens mij niks met je probleem te maken, want GY401combo op een verenstalen as leid tot een heel onrustig zwabberende staart, maar hij stuurt wel.
Dat klinkt heel anders als het probleem wat jij beschrijft.
Wat je niet beschrijft, is wanneer dit probleem precies is begonnen. Direct vanaf het begin?

Als ik je post 1 naast post 5 leg, dan krijg ik de indruk, dat het probleem zich voordoet als je op snelheid rondvliegt. In post 5 wek je de indruk dat je, terwijl je hard vooruit vliegt, een pirouetje wilt sturen. Klopt dat?

Want daar kan ik kort over zijn: dat KAN niet met een rompheli van het formaat Vario SkyFox. Daarvoor is het windvaan-effect veel te groot. Als ik het zou moeten schatten denk ik dat je hem tot zo'n 30 a 40 km/U nog wel met moeite rond krijgt, daarboven verwacht ik niet dat dat nog lukt. Moet je ook niet proberen, is de boel niet voor ontworpen.

Qua toerental: 1500 toeren is de max.

De verenstalen aandrijving is alleen een beetje problematisch in combinatie met een heading hold gyro en een retesnelle servo (en daar voldoet "GY401 plus bijbehorende servo" reeds ruimschoots aan).
Verenstalen as moet je met de gyro in Rate mode vliegen en dan liefst ook nog met een gewone standaard servo.
De plek van de gyro maakt op zich niks uit, of je hem nu voorin de neus, aan de zijkant of achterop de staartboom zet. Wat WEL uitmaakt is of het ding een beetje op een trillingsvrije plek zit.
Ik vind de GY401+S9254 een hele goeie gyro/servo combo, maar met verenstalen aandrijfassen heb je er heel weinig aan, en kun je letterlijk net zo goed of zelfs nog beter met een antieke G300+S3001 vliegen.
Maar dat heeft volgens mij niks met je probleem te maken, want GY401combo op een verenstalen as leid tot een heel onrustig zwabberende staart, maar hij stuurt wel.
Dat klinkt heel anders als het probleem wat jij beschrijft.
Wat je niet beschrijft, is wanneer dit probleem precies is begonnen. Direct vanaf het begin?

Als ik je post 1 naast post 5 leg, dan krijg ik de indruk, dat het probleem zich voordoet als je op snelheid rondvliegt. In post 5 wek je de indruk dat je, terwijl je hard vooruit vliegt, een pirouetje wilt sturen. Klopt dat?

Want daar kan ik kort over zijn: dat KAN niet met een rompheli van het formaat Vario SkyFox. Daarvoor is het windvaan-effect veel te groot. Als ik het zou moeten schatten denk ik dat je hem tot zo'n 30 a 40 km/U nog wel met moeite rond krijgt, daarboven verwacht ik niet dat dat nog lukt. Moet je ook niet proberen, is de boel niet voor ontworpen.

Qua toerental: 1500 toeren is de max.

Ik heb de heli overgenomen en hem direct in de romp gebouwd . Dus het probleem deed zich direct voor.
Ik vlieg zeker niet hard. Als ik van de wind af vlieg of richting de wind draai (door de bocht stuur) dan stuurt hij soms wel soms niet en op dat moment is er nagenoeg geen snelheid. Harder durf ik niet te vliegen want ben bang om hem dan kwijt te raken..
Dus hard rondvliegen heb ik er nog niet meer (kunnen) proberen.

Het lijkt erop dat als ik minder toeren draai het erger word. Maar harder lukt niet en minder ook niet ivm lift om de romp omhoog te brengen.

Kan het probleem nog uit de gearbox komen? Dat die hem onvoldoende meeneemt?
Deze heb ik wel open gehad maar alles zag er goed uit en ook direct in nieuw vario vet gezet.

Hoeveel toeren draai je?
Als ik je zo hoor, dan heb je nauwelijks voldoende toeren om de heli van de grond te krijgen, en als je niet harder KUNT draaien in verband met trillingen, dan is er wat mis met de inbouw. Wat, dat valt voor mij met geen mogelijkheid vanaf hier vast te stellen.
Je moet 1500~1600 toeren kunnen draaien, en dan mag er geen probleem met sturen zijn.

Jescreef eerder, dat je de hoofdrotor vastgehouden had, en dan de hekrotor niet verdraaien kon, dus het lijkt me uitgesloten dat er iets mis is met zowel de hoofd gearbox als de tail gearbox

Laatst bewerkt:
Ik heb de heli overgenomen en hem direct in de romp gebouwd

Dus je weet niet of het mechaniek van te voeren goed vloog?
Is alles goed gebalanceerd?
Want geen toeren kunnen maken omdat er trillingen in zitten, dan ga je geen oplossing vinden

Doe eens wat foto's,dan hebben we er beeld bij ;)

Wat ik er zo van begrijp, is het dus een gebruikt gekochte heli die je niet eerst testgevlogen hebt.
Aangezien mensen soms de meest vreselijke rotstreken uithalen: De Vario rotorbladen komen als set. Zo'n set is op zich niet gemerkt of genummerd, je kunt dus niet aan de buitenkant zien of die bladen bij elkaar horen.
Als een van de vorige eigenaren bij twee verschillende gelegenheden EEN blad beschadigd heeft, heb je kans dat hij na die tweede schade de heli doorverkocht heeft met de twee nog goede bladen, die dan niet uit dezelfde set komen.
Zou een rotstreek zijn, maar ik heb vreemdere dingen voorbij zien komen in de tweedehands-markt.

Normaliter heeft bij een tweeblads set, EEN van beide bladen aan de onderkant een klein grijs cirkeltje, waar het balansgewichtje zit.
Heb je een set met op beide bladen een cirkeltje, of op geen van beide, dan weet je zeker dat die set niet klopt. Als er maar op een van beide bladen een cirkeltje zit, is dat nog steeds GEEN garantie dat de set goed is.

Dus check even de balans van de bladen. Daar heb je balanceer-apparaten voor. Als je niet weet hoe dat moet, zoek dan even hulp van een ervaren helivlieger, want het is ERG makkelijk om hier fouten mee te maken.

Als ik het goed lees, losse sky fox en een eigen romp.
die 2 samen gebouwd door de TS.

Ik ben geen schaalheli man..
maar mij bekruipt wel hetzelfde gevoel als de andere heren: te weinig toeren om voldoende vermogen in de staart te kunnen genereren
In de regel geven gyro's en gyro/servo combo's heel andere probleemgevallen.
meestal heb je dan een hunt die er niet uit wil, of een trage wapper in de staart

Ik heb ook een stevige reeks problemen gehad met een staart/staartbladen waarin onbalans zit.
Hoge frequentie trilling gooien de gyro van slag, en de staart is in de regel hoge frequentie
Als ik je verhaal lees, heb jij last van een laag frequente trilling, dit is een trilling die je in de hele romp ziet..
dan schudt het geheel, kan inderdaad vrij heftig worden.

dat komt uit laagfrequente dingen.. Hoofdas, kop, bladen
als het zo erg is dat je hem niet verder op durft te toeren, zou ik ook naar de bladen kijken, of naar de hoofdas.
dan moet er iets stevig uit balans zijn, of krom.
verdenk alles...
hoofdas kun je checken door hem eruit te halen, over een glazen plaat te rollen.
afhankelijk van de heli kun je het soms zien als je de kop ronddraait (maar vaak niet..)
0,5 mm is al een vrij grote afwijking, als je dit op 1500 rpm ronddraait..
en soms komen hoofdassen al krom uit de verpakking
omvallen (op tafel tijdens onderhoud /bouw/in opslag) van een heli kan dit soms al veroorzaken..

Beste,
@brutus ik draai voldoende rotor toerental. Heli komt makkelijk los en de verhouding pitch en toeren is naar mijn inziens goed draai rond de +/- 1500.
De gearbox heb ik open gehad en de tandwielen lopen echt keurig op elkaar aan zonder slijtage.
Op de rotorbladen zit 0 bladspoor en de heli trilt met normale toeren niet. Ga ik echter hoger zitten (meer naar 3d toeren) dan gaat hij resulneren in de romp.
De rotorbladen die erop zitten heb ik overgezet op mijn andere vario en daar geen last van. Dus deze zijn goed uitgebalanceerd denk ik. Wellicht kan ik dit nog testen.

@Student Ik begrijp wat je bedoelt. Als er te weinig toeren zouden zijn dan gaat die wat hobbelen/dijnsen dit is zeker niet het geval. Heli hangt strak in de lucht en als ik stil hang en link of recht stuur doet hij dat ook gewoon snel en goed.
Hoofdas is tevens recht. Deze gedementeerd en gecheckt.

Mechaniek is inderdaad ingebouwd in de schaalromp en heb ik niet kunnen testen. Wel gyro en servo vervangen van de hekrotor omdat deze niet stuurt op bepaalde momenten.

Kan het zijn dat als de toeren iets afnemen door inzakken motor het sturen naar links blokkeert? Dat leek gisteren het geval tijdens het opnieuw proberen.

Bijlagen

• IMG_8916.jpeg
    IMG_8916.jpeg
    843 KB · Weergaven: 112
  • IMG_8913.jpeg
    IMG_8913.jpeg
    643,5 KB · Weergaven: 108
  • IMG_8917.jpeg
    IMG_8917.jpeg
    898 KB · Weergaven: 108
  • IMG_8915.jpeg
    IMG_8915.jpeg
    770,6 KB · Weergaven: 103
ligt eraan hoeveel de motor inzakt..
zakt het een haartje, zou dat niet zoveel uit mogen maken.
zakt het een paar honderd, kan het best zijn dat de staart net even wat vermogen mist
maar als ik je verhaal lees, werkt de staart normaal wel vlot en goed..

Nu wil het geval dat dit een uitdaging is onder het kopje "kan zomaar iets bijzonders zijn"
dan moet je dingen gaan wantrouwen waar je normaal niet aan twijfelt..

qua electronica:
Als je dit met verschillende servo's en gyro's hebt, ligt het niet aan de electronica.
zo klinkt het probleem ook niet eigenlijk.

wat je na zou moeten gaan, is of je het probleem op kunt roepen.
ALS het een vermogensprobleem is, probeer eens linksom en rechtsom te draaien met wat wind.
eenmaal dwars op de wind zou hij bij een vermogensprobleem moeten stoppen / blokkeren

gaat hij op dezelfde dag, zelfde wind etc soms wel, soms niet rond, wordt de boel blijkbaar ergens geblokkeerd
check de romp, hoeveel ruimte heeft de servo om te bewegen
als de romp beweegt tijdens de vlucht, zet deze de servo niet vast?
of de link naar de staart?

Nu ben ik geen schaalheli man, maar ik weet dat alle onderdelen op de heli uitgezocht moeten worden...
zeker bij vario heb je niet echt een standaard setje. wel een aangeraden set..
zit de goede overbrenging richting staart er wel in?
als de verhouding staartrotor - hoofdrotor niet klopt, kan dit je probleem ook veroorzaken

Ergens, gezien de mededeling dat de boel in feite gewoon werkt, maar onder vergelijkbare omstandigheden soms niet.. (als ik dit goed uit je verhaal vis)
zit ik vlot naar een blokkade van de servo te denken.
draadbreuk richting servo (verlengkabeltje of zo)
staartassembly die vast slaat
vlieg je met die ene zender ook tegelijk met andere toestellen (potmeter zender, maar als het alleen dit toestel is kan dit in feite niet)

Wat gebeurt er als de heli even niet links stuurt (voor de zekerheid, neus linksaf), en je geeft op dat exacte moment meteen vol rechts? of in ieder geval enthousiast rechts
een blokkade zou zich dan wel een beetje moeten laten zien. uitval servo ook
ik heb wel eens een 10 kilo servo in een vleugel gehad, die af en toe uitviel. iig, ik merkte het als schokkerig vliegen, af en toe leek de aileron even weinig te doen
bleek de kabel in de vleugel te dun. dus af en toe kwam het voltage bij de servo onder de 3 volt, en viel hij uit

@Student dank!
Ja staart stuurt vlot maar zal vandaag of morgen proberen om de motor nog net wat harder te laten lopen zodat hij niet wegzakt (of een klein beetje).
Electronica staat op 6v dus zou voldoende moeten zijn. Maar zal de verlengkabel vervangen.
Verder de servo/ gyro komen van mijn goedwerkende trex.

De servo zit op het mechaniek vast waar deze hoort/ kan bij vario. Door middel van een kabel gaat deze naar achteren (deze kabel is op 3 punten geborgd, wat maakt dat die niet kan buigen en netjes spanningloos naar achter gaat).
In de hekrotor zitten de orginele tandwielen (navraag gedaan bij Albertino/Vario)

Zal vanavond of morgen proberen exact te verwoorden en te ontdekken wat er gebeurt als ik direct rechts stuur.

Kom er morgen op terug!

Back