Help: Hekrotor vario stuurt soms wel soms niet

ik heb het bij trex 450's wel eens gezien, dat de link naar achter niet, of te slap werd ondersteund
dan zag je dat als de staart even vermogen moest geven, de link weg boog, en dus niet meer die kant op ging.
deed je het rustig, ging het lang goed
maar een spontane actie en hij stopte er mee
600 ook wel eens gezien, daar zaten toen de ondersteuningspunten heel slap vast

@brutus ik draai voldoende rotor toerental. Heli komt makkelijk los en de verhouding pitch en toeren is naar mijn inziens goed draai rond de +/- 1500.
De gearbox heb ik open gehad en de tandwielen lopen echt keurig op elkaar aan zonder slijtage.
Op de rotorbladen zit 0 bladspoor en de heli trilt met normale toeren niet. Ga ik echter hoger zitten (meer naar 3d toeren) dan gaat hij resulneren in de romp.
De rotorbladen die erop zitten heb ik overgezet op mijn andere vario en daar geen last van. Dus deze zijn goed uitgebalanceerd denk ik. Wellicht kan ik dit nog testen.
Toerental: Meten is weten... Ik ben behoorlijk ervaren qua helivliegen (35 jaar) en ik ben daarnaast van beroep Machinist, d.w.z. ik heb een behoorlijk getraind oor voor toerentallen en dergelijke, en zelfs IK kan niet op het gehoor zeggen hoeveel toeren ik draai.
JOUW gegevens, zoals je die aan ons doorgeeft, zijn dat je last hebt van slecht sturende hekrotor, en dat je niet lager in toeren KUNT gaan vanwege dat het probleem dan nog erger wordt... dat zegt mij dat je onvoldoende toeren draait, want er zit qua toerental ongeveer een marge van 300 toeren tussen "1500" en waar een "SkyFox + romp" niet meer loskomt (uitgaande van een normaal vlieggewicht van rond de 5 a 5,5 kilo). Een andere optie is dat de heli gewoon te zwaar is. Een heli met skyfox mechaniek en 1500 mm rotordiameter moet gewoon niet veel zwaarder zijn dan 5,5 kilo, mischien dat 6 kilo nog lukt maar dat lijkt me toch wel de grens, eigenlijk.

Als hogere toerentallen niet kunnen vanwege trillingen, dan zit er ergens een bouwfout in de romp, een enkele keer is het een losgekomen verlijming tussen spanten en romp. Die zijn vaak heel lastig op te sporen. Want een goed gebouwde romp kan zonder meer 200~300 toeren over nominaal verdragen. Maar Vario waarschuwt wel vrij uitdrukkelijk om niet boven de 1600 toeren te gaan met een 1500 mm rotor (zo uit mijn hoofd).

Heeft de skyfox nog meerdere overbrengingen, of is er ook letterlijk maar 1 type?
Ik weet dat zeker bij vario er wel eens aanpassingen mogelijk zijn, bij de 3d apparaten zie je dit ook nog wel eens..

Volgen mij heeft de staart servo te weinig stelkracht.
Wat voor servo zit er op de 401?
12 kg is toch het minimum

Laatst bewerkt:
De standaard servo bij een 401 is een s9254, die trekt er aan met max 3,38 kg.

Waar haal je die minimale 12 kg vandaan?

Heeft de skyfox nog meerdere overbrengingen, of is er ook letterlijk maar 1 type?
Ik weet dat zeker bij vario er wel eens aanpassingen mogelijk zijn, bij de 3d apparaten zie je dit ook nog wel eens..
De SkyFox heeft diverse opties voor de overbrenging tussen motor en main rotor, maar de overbrenging van hoofdrotor naar staart is ALTIJD 1:4. Er is wel een hekrotorbox met ik meen een verhouding van 1:1,066666 en daarmee komt de totale verhouding tussen hek en hoofdrotor op 3:75:1 uit, maar dat hekrotorhuis is specifiek bedoeld voor de fenestron modellen, en die zijn altijd met een romp er omheen.
Alle types met een gewone staartrotor, zijn 1:4
De X-treme mechanieken hebben een iets andere overbrengingsverhouding, maar die weet ik niet uit mijn hoofd. Die is bij mijn weten ook niet wijzigbaar.

Volgen mij heeft de staart servo te weinig stelkracht.
Wat voor servo zit er op de 401?
12 kg is toch het minimum
Nee... een SkyFox heeft echt aan 3 kilo voldoende, en vliegt al bewezen goed met zoiets simpels als een S3001 op de staart en een G300 als gyro.
De standaard servo bij een 401 is een s9254, die trekt er aan met max 3,38 kg.
Vroeger, de eerste series S9254 trokken maar nét iets meer dan 1,8 kilo (aanvankelijk werd die supersnelle steltijd verkregen door een vrij korte overbrenging in de servo, later werden de servo-motortjes sterker en hoogtoeriger), en die aanvankelijke combo was bewezen marginaal voor de .60 klasse. Met de .50 klasse (Raptor, T-rex etc) ging dat nog net maar de SkyFoxen kregen daar eind jaren '90 toch problemen mee.
Maar die specs zijn bij mijn weten al vrij in het begin verbeterd

Zit in een romp,dus zou toch ff een servo proberen die zwaarder is.
Het zou kunnen, maar ik heb vele jaren SkyFox rompmodellenb gevlogen met gewoon de 3001 of vergelijkbaar op de hekrotor. Probleemloos, en daar zat minstens één heli bij met een wat grotere rotor dan normaal (1620 mm) en een hooggelegen hekrotor (dus extra hevels en weerstand in de aansturing).

Hi all,

Test vlucht 1 vandaag toeren gemeten a 1100 rpm..
Toeren verhogen was trilling en ben vervolgens de romp en het mechaniek op 2 punten aan elkaar gaan zetten. Dit maakt dat er nagenoeg geen speling meer is tussen romp en mechaniek.
Test vlucht 2 toeren verhoogt maar 1450. Geen trilling meer en tevens tot op heden (2 tankjes) kunnen rond vliegen zonder dat de staart stopt met sturen.
conclusie denk ik: te weinig toeren op de hekrotor tijdens rondvlucht. Met hover draaide die goed.
Dank voor de tips!

conclusie denk ik: te weinig toeren op de hekrotor tijdens rondvlucht. Met hover draaide die goed.
Ik kan het je sterker vertellen: je vloog te langzaam...

Hier quote ik uit je post
Ik vlieg zeker niet hard. Als ik van de wind af vlieg of richting de wind draai (door de bocht stuur) dan stuurt hij soms wel soms niet en op dat moment is er nagenoeg geen snelheid.
Met andere woorden, je vliegt zo langzaam, dat de rugwind je inhaalt, en je dus feitelijk achteruit vliegt. Combineer dat met een te langzaam draaiende rotor, en dan is het prijs. De heli wil door het windhaantje-effect de neus in de (rug)wind steken, en dqat gebeurt vrij plotseling, dus je reageert altijd wat te laat, dus je stuurt te fors en hop, de hekrotor raakt "overbelast" (bladen moeten meer doen dan ze vanwege hun toerental kunnen, en overtrekken, en dat is eigenlijk altijd in dezelfde richting, als je linkso wilt sturen maar hij gaat rechtsom)

Gewoon even voor de volledigheid: schaalvliegen is iets HEEL anders als 3D vliegen. Die twee zijn niet met elkaar te vergelijken.
Natuurlijk kun je een 3D capabele heli (Raptor, T-rex o.i.d.) in een romp hangen en dan kan er best veel, maar traditioneel gezien is een schaalheli (zoals jouw romp met een SkyFox mechaniek er in) qua gedrag en eigenschappen veel dichter bij "in het echie". Je hebt minder vermogen, meer gewicht, de vormgeving van de romp gaat een best wel grote rol spelen, enzovoorts enzovoorts. Dat houd in dat dingen zoals airspeed en dergelijke opeens heel erg absoluut WEL een rol spelen.
Veel mensen denken dat, omdat een heli stil kan hangen, het dus verder ook niet uitmaakt hoe hard je vliegt of zo.

Ik kan je garanderen (hand op mijn hart en vanuit bijna 40 jaar heli-ervaring) dat als je de heli had gevlogen zoals destijd Herr Uli Streich dat aanraadde, dan had je niet eens geweten dat er wat aan de hand was, want dan had de heli gewoon ook met dat veel te lage toerental gewoon goed gevlogen.

Hoe doe je dat "normaal vliegen"? Vrij simpel: Ga op ongeveer ooghoogte hooveren. Onthoud hoeveel pitch je nu nodig hebt om op hoogte te blijven.
Vlieg weg, ZONDER meer of minder pitch te geven. De heli zoekt nu zelf zijn snelheid, en die snelheid is je veilige snelheid. Je kunt (met wat beleid) klimmen en duiken, maar de heli zal op deze manier ALTIJD een veilige snelheid houden en de staart zal altijd normaal blijven sturen.

Nu is dat niet meer zo belangrijk, want je hebt je mechaniek-inbouw verbeterd, en daarmee kun je hogere toerentallen draaien en is het probleem nog véél beter opgelost, maar de vliegstijl die je hanteerde (langzaam vliegen omdat je bang bent hem kwijt te raken) vergroot alleen maar de kans op problemen. Laat je heli zelf zijn snelheid kiezen, en geef hem de ruimte.

Hoe doe je dat "normaal vliegen"? Vrij simpel: Ga op ongeveer ooghoogte hooveren. Onthoud hoeveel pitch je nu nodig hebt om op hoogte te blijven.
Vlieg weg, ZONDER meer of minder pitch te geven. De heli zoekt nu zelf zijn snelheid, en die snelheid is je veilige snelheid. Je kunt (met wat beleid) klimmen en duiken, maar de heli zal op deze manier ALTIJD een veilige snelheid houden en de staart zal altijd normaal blijven sturen.

Stomme vraag:
(ben ik goed in :D)
Ik heb een 3d heli, in zoverre zijn dingen wat anders in gedrag..

maar als je op ooghoogte hoovert (uit het grondeffect), en je gaat voorwaarts vliegen
hoover kost wat meer energie dan rondvliegen, maar in de regel zie ik het ding toch een stuk zakken in die overgang
Alleen als hij weg drift uit hoover en ik corrigeer dit niet gaat ie zonder noemenswaardig hoogteverlies weg..
maar meestal in een paar meter gaat hij te hard, en zakt alsnog

Of is dit het 3d heli punt, te licht en te kritisch op hoogteverandering?

Ze doen allemaal hetzelfde al is het bij een 3D heli vanwege het enorme vermogensoverschot en de relatief hoge toerentallen wat minder duidelijk zichtbaar.

Maar zolang je rustig accelereert, vliegt ie vanzelf weg en begint na een meter of tien uit zichzelf hoogte te winnen.
Als hij daalt, accelereer je te snel.

Het "truukje" zoals boven vermeld, gebruik ik om mensen het gedrag te laten zien, en om wat gevoel te krijgen voor wat een heli nu eigenlijk uit zichzelf wel of niet doet.
Het is gewoon een oefening als "learning tool". Het heeft verder weinig practisch nut.
Als je gewoon rondvliegt, en je vertrekt uit hoover, geef je bij de acceleratie een tikkie pitch bij, en dan neem je naderhand wat terug.

De achtergrond is dat ik veel mensen zie hannessen met het beheersen van hun snelheid (met als oorzaak dat veel mensen de oorzaken en verbanden tussen vliegsnelheid en pitch/vermogen niet begrijpen), en dan is dit een goede oefening: Hoover buiten grondeffect, laat je pitch staan, en manouvreer hem voorzichtig met elevator naar snelheid en hoogte.
Een andere demo die ik wel eens doe, gewoon ter demonstratie, "leringhe ende vermaeck" is dat ik de leerling de pitch geef, en hem de heli laag in het grondeffect laat stabiliseren. Als hij dat een beetje voor elkaar heeft, vertel ik hem dat hij zijn handen van de sticks moet halen. Daarna ga ik vliegen (en op dat moment KAN ik dus niet de pitch bedienen, ik vlieg dus met de pitch die de leerling mij zelf gegeven heeft), en breng de heli naar hoogte en snelheid met een pitchinstelling waarbij de heli stilhangend ternauwernood zichzelf boven het gras kan houden...
Vinden ze altijd indrukwekkend, en het drukt de mensen met de neus op de feiten dat je dus ook TE LANGZAAM kan vliegen, en dat dat om meerdere redenen vrij gevaarlijk is met schaalheli's...

Laatst bewerkt:
Back