Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Toerental: Meten is weten... Ik ben behoorlijk ervaren qua helivliegen (35 jaar) en ik ben daarnaast van beroep Machinist, d.w.z. ik heb een behoorlijk getraind oor voor toerentallen en dergelijke, en zelfs IK kan niet op het gehoor zeggen hoeveel toeren ik draai.@brutus ik draai voldoende rotor toerental. Heli komt makkelijk los en de verhouding pitch en toeren is naar mijn inziens goed draai rond de +/- 1500.
De gearbox heb ik open gehad en de tandwielen lopen echt keurig op elkaar aan zonder slijtage.
Op de rotorbladen zit 0 bladspoor en de heli trilt met normale toeren niet. Ga ik echter hoger zitten (meer naar 3d toeren) dan gaat hij resulneren in de romp.
De rotorbladen die erop zitten heb ik overgezet op mijn andere vario en daar geen last van. Dus deze zijn goed uitgebalanceerd denk ik. Wellicht kan ik dit nog testen.
Bij een SkyFox draait de hekrotor exact 4 keer zo hard als de hoofdrotor.als je toch gaat meten, meet meteen de staartrotor mee..
De SkyFox heeft diverse opties voor de overbrenging tussen motor en main rotor, maar de overbrenging van hoofdrotor naar staart is ALTIJD 1:4. Er is wel een hekrotorbox met ik meen een verhouding van 1:1,066666 en daarmee komt de totale verhouding tussen hek en hoofdrotor op 3:75:1 uit, maar dat hekrotorhuis is specifiek bedoeld voor de fenestron modellen, en die zijn altijd met een romp er omheen.Heeft de skyfox nog meerdere overbrengingen, of is er ook letterlijk maar 1 type?
Ik weet dat zeker bij vario er wel eens aanpassingen mogelijk zijn, bij de 3d apparaten zie je dit ook nog wel eens..
Nee... een SkyFox heeft echt aan 3 kilo voldoende, en vliegt al bewezen goed met zoiets simpels als een S3001 op de staart en een G300 als gyro.Volgen mij heeft de staart servo te weinig stelkracht.
Wat voor servo zit er op de 401?
12 kg is toch het minimum
Vroeger, de eerste series S9254 trokken maar nét iets meer dan 1,8 kilo (aanvankelijk werd die supersnelle steltijd verkregen door een vrij korte overbrenging in de servo, later werden de servo-motortjes sterker en hoogtoeriger), en die aanvankelijke combo was bewezen marginaal voor de .60 klasse. Met de .50 klasse (Raptor, T-rex etc) ging dat nog net maar de SkyFoxen kregen daar eind jaren '90 toch problemen mee.De standaard servo bij een 401 is een s9254, die trekt er aan met max 3,38 kg.
Het zou kunnen, maar ik heb vele jaren SkyFox rompmodellenb gevlogen met gewoon de 3001 of vergelijkbaar op de hekrotor. Probleemloos, en daar zat minstens één heli bij met een wat grotere rotor dan normaal (1620 mm) en een hooggelegen hekrotor (dus extra hevels en weerstand in de aansturing).Zit in een romp,dus zou toch ff een servo proberen die zwaarder is.
Ik kan het je sterker vertellen: je vloog te langzaam...conclusie denk ik: te weinig toeren op de hekrotor tijdens rondvlucht. Met hover draaide die goed.
Met andere woorden, je vliegt zo langzaam, dat de rugwind je inhaalt, en je dus feitelijk achteruit vliegt. Combineer dat met een te langzaam draaiende rotor, en dan is het prijs. De heli wil door het windhaantje-effect de neus in de (rug)wind steken, en dqat gebeurt vrij plotseling, dus je reageert altijd wat te laat, dus je stuurt te fors en hop, de hekrotor raakt "overbelast" (bladen moeten meer doen dan ze vanwege hun toerental kunnen, en overtrekken, en dat is eigenlijk altijd in dezelfde richting, als je linkso wilt sturen maar hij gaat rechtsom)Ik vlieg zeker niet hard. Als ik van de wind af vlieg of richting de wind draai (door de bocht stuur) dan stuurt hij soms wel soms niet en op dat moment is er nagenoeg geen snelheid.
Hoe doe je dat "normaal vliegen"? Vrij simpel: Ga op ongeveer ooghoogte hooveren. Onthoud hoeveel pitch je nu nodig hebt om op hoogte te blijven.
Vlieg weg, ZONDER meer of minder pitch te geven. De heli zoekt nu zelf zijn snelheid, en die snelheid is je veilige snelheid. Je kunt (met wat beleid) klimmen en duiken, maar de heli zal op deze manier ALTIJD een veilige snelheid houden en de staart zal altijd normaal blijven sturen.