help hoe maak je een roer???

• Topicstarter Topicstarter dorian carp
  • Startdatum Startdatum
D

dorian carp

Guest
hoe maak je een roer voor een groot modelwerkschip???
ik hoor het graag het liefst met een tekening of foto als het mogelijk is

wat type roer zoek je precies ?
hoe groot ?
voor welk schip moet het dienen ?

uit welk materiaal ? (messing/ABS/...)

waarom zou je er zelf eentje maken ?

:)

hoi,

ik ga binnenkort ze ook maken voor mijn smit lloyd. Maar zal je even uitleggen hoe ik het ga doen. Neem een buisje messing. Daaran lijm ik stukje plastic zodat het beetje vorm krijgt. Dan buig ik over het messing buisje een stukje abs plaat en lijm het vast aan het buisje. Dat doe je ook aan de andere kant. Zo heb je in het midden stukje plaat met messing buisje en eromheen twee abs plaatjes. Maar dit word nooit sterk natuurlijk dus ga ik er een mal van maken en er dan echte roeren uit de mal halen met giethars. In de mal leg ik dan buisje zilverstaal zodat ik mijn roer kan aansturen en vastmaken aan me schip. Misschien beetje onduidelijk maar als je wilt maak ik binnenkort wel wat foto's om te laten zien hoe het geworden is.

tim

hallo

zelfde als tim maar meteen een plaatje messing ronde het buisje plooien
en vast solderen
daarna het roer vol gieten met giethars
daarna een staafje rvs er doorheen en een gaatje boren en vast zetten met een stiftje of 4
komùt nooit meer los

groetjes raf

Ik heb voor mijn KXVIII een staafje messing genomen, daar een schroefdraad aan getapt en een plaatje messing (0.5mm) aan gesoldeerd in de vorm van het roer. Daar aan beide kanten een plaatje 1.5mm triplex tegenaan gelijmd en in vorm geschuurd.

[79297] bouwverslag-kxviii-3

Zie boven.

Groet,

Freek

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou simpel toch.
Je neemt een stuk triplex, boord er een gat doorheen en drukt er een staaf in, en klaar is kees.
Maar is maar gekheid.
Maar waar wil je het voor gebruiken, een statischmodel of varend model.
Een standaardroer, een scheproer of Becker roer.
Zeg het maar.
Groet Paul UK-104

nou stel ja voor dat het die voor mij smit rotter dam is wat voor roer zou dar onder zitten
gr joost

ik koop er wel een lijkt me eens stuk makkelijker want ik heb nog ff op internep gezocht

Laatst bewerkt door een moderator:
:(o maar weet iemand een goede van max 10cm hoog en 5 cm lang
bij conrad hebben ze er maar twee en bij quartel hebben ze er geen een van groter dan 35 mm

Robbe?
Graupner?
Multiplex?
Deans Marine?

Even een beetje creatief met zoektermen omgaan en je kan "tig" modelroeren op Internet vinden.

:(o maar weet iemand een goede van max 10cm hoog en 5 cm lang
bij conrad hebben ze er maar twee en bij quartel hebben ze er geen een van groter dan 35 mm

Hoe moet dat roer er dan uit komen te zien?
Als je een fototje van een roer van de 1 op 1 versie van de boot die je aan het bouwen ben plaatst dan kunnen wij een iets beter antwoord op je vraag geven.
Een roer van 10 centimeter word wel aardig groot.
Deze zou dan behoorlijk wat steviger gemaakt moeten worden.

Wat voor een boot ben je dan aan het bouwen?
Wij zijn hier allemaal gek op fotos.

Hoe moet dat roer er dan uit komen te zien?
Als je een fototje van een roer van de 1 op 1 versie van de boot die je aan het bouwen ben plaatst dan kunnen wij een iets beter antwoord op je vraag geven.
Een roer van 10 centimeter word wel aardig groot.
Deze zou dan behoorlijk wat steviger gemaakt moeten worden.

Wat voor een boot ben je dan aan het bouwen?
Wij zijn hier allemaal gek op fotos.

ik ben een voerboot aan het bouwen en bij nader inzien is 60 mm ook goed (zie bouwverslag bij bouwverslagen naam: bouwverslag voerboot)

kijk eens op ebay.

vertaal eens in duits, engels, ...

zo heb ik de mijne in UK gevonden. was hier nergens te vinden en vreesde ook zelf te moeten maken. Nu voor enkele euro zo thuis in de bus. een kind kan de was doen.

zelf maken is ook leuk, maar dit was ff handig, goedkoop, snel

ik maak er toch zelf wel eentje een plankje triplex 7 mm die in de vorm van en vliegtuigveugel schuren een gat in de ronde kant boren volspuiten met lijm een een stok van 4 mm er doorheen
is dit een goede methode??

Back