jetpropdlx zei:
Het Balancepunnt of zwaartepunt ligt meestal op ongeveer 1/3 van de voorkant van de vleugel.
Dit kun je controleren door de koorde(breedte van de vleugel) op te meten en door 3 te delen (bijvoorkeur niet te ver van de romp) die afstand aan de onderkant van de vleugel af te tekenen (vanaf de voorkant van de vleugel) dit doe je links en rechts dan leg je het vliegtuig normaal op tafel en je probeert hem op te tillen met twee vingers die je op de plaats houdt die je net afgetekend hebt.
Het vliegtuig zou dan iets voor over moeten hangen,
ongeveer 30 graden.
Succes
Het zwaartepunt is geen 'vast gegeven'. Een vliegtuig kan met het zwaartepunt op verschillende plekken vliegen. Het ligt dus niet altijd op 1/3. Waar je het legt heeft invloed op de trim, de stand van het hoegteroer en het gedrag (nerveus, stabiel, etc)
Het beste laat je een ervaren vlieger je helpen het vliegtuig uit te balanceren en voor dat zwaartepunt te trimmen.
Over het algemeen (normale vleugel, geen geprofileerd stabilo) zal echter de kist wel vliegbaar te krijgen zijn met het zp op 1/3. Vaak ligt daar de hoofdligger die je kun je evt als referentie gebruiken. Weeg hem eerst uit op het punt waar je het zp hebben wilt. Dit doe je door accus of losse componenten te verschuiven of indien dit onvoldoende resultaat geeft met wat stukjes lood. Wel alles vastzetten zodat het niet kan schuiven. De neus moet bij balanceren op dit punt net iets (zeker geen 30 graden!) naar beneden hangen. Je probeert het zp op een bepaald punt te krijgen, als ie 30 graden naar beneden hangt zit je zp waarschijnlijk centimeters verder naar voren.
Vervolgens trim je de zwever uit - aanloopje en
horizontaal tegen de wind in weggooien / wegduwen. Hoogteroer zo trimmen dat ie niet pompt of duikt maar mooi zweeft en voor de landing afgevangen kan worden. Daarna je hoogteroer zo verstellen dat ie met de trim neutraal in de gevonden stand staat.
Of het zp dan optimaal ligt is punt 2. Dat kun je o.a. controleren door het gedrag bij aanduiken te bestuderen. Maar daarover is wel een draadje te vinden.
NB: Staat je hoogteroer nu overdreven up getrimd, dan kun je het zp eventueel wat verder naar achteren verschuiven en het hele proces herhalen.
Arthur