Help ik heb twee linkerhanden!

Ik ben sinds zaterdag eigenaar van een Multiplex Easystar (NIET RFT).

Helaas heb ik nog al wat problemen geconstateerd. Zo is de regelunit (waarop ik de motor plus accu aansluit) veel te kort. De kabels
halen nooit de romp van het vliegtuig, laat staan de motor (zit in de staart).

Ik heb 5 kabels aan de regelunit zitten.

2 voor de motor + en -
2 voor de accu + en -

En nog een andere kabel (???) waar 3 draadjes aanzitten.

Dat is dus 1 probleem, want waar gaan deze heen?

2e probleem. De ene kabel is dikker als de andere. Nu kan ik dit wel solderen, maar geeft dit straks geen problemen? Kortsluiting enzo?
Want de accu zelf heeft 2 dikke kabels (+ en -), maar het stekkertje wat ik eraan moet solderen is super dun.

Klopt dit??

Ik hoop dat iemand mij nog wat tips kan geven!

De 3 draden met het stekkertje moet in de ontvanger (kanaal 3). Let er op dat je de aansluiting van de accu niet ompoolt (dus + op - is fout!) Als de motor de verkeerde kant op draait, dan mag je de + en - op de motor omdraaien.
frankelfert zei:
Want de accu zelf heeft 2 dikke kabels (+ en -), maar het stekkertje wat ik eraan moet solderen is super dun.
Gewoon een goede contact stekker op solderen. Zoals goudcontacten (of mijn favoriet, Deans ;) )

Met als aanvulling: De regelaar gaat voor Graupner zenders op kanaal 1....

Precies, mochten de kabels te kort zijn, gewoon die van de motor verlengen en eventueel met zoals hier boven staat goudpluggen of krimpkous isoleren.
Je moet dus de regelaar voor in de romp leggen, zodat de kabel van de batterij en de kabel die naar je ontvanger gaat lang genoeg zijn.

Oke gaan we daar maar is naar kijken, maar die dikte van de kabels???

Is dat niet erg, want ik ga straks een dun draadje op een dik draadje solderen :S

Regelaar dicht bij de motor en ver weg van de ontvanger geeft minder kans op storing...
Kabeldikte hangt ervan af hoeveel ampere er doorheen gaat, als je een regelaar voor 10-15 ampere hebt zou ik geen verlengkabels dunner als die op de regelaar gebruiken....
Verder: Antennedraad van de ontvanger minimaal 5-10 cm uit de buurt van stroomkabels houden

Ik sluit mij bij Ron aan, dat wil dus zeggen, ga op zoek naar een club. Liefst dus een met elektro-ervaring en vraag daar raak.
Of eigenlijk nog beter wordt daar lid en vraag dan raak, alleen geen eisen gaan stellen in de trent van minimaal 2 uur theorie en 1 uur praktijk-les per week, brevet nog voor het eind van het jaar, enzo.

Rick

Niet de meest ideale hobby om twee linker handen te hebben.
Juist dan zul je veel handige vrienden in je buurt nodig hebben.:wink:

Heb geluk, de vader van een vriend van mij gaat me helpen, hij doet al jaren aan modelvliegen, dus het zal allemaal wel goedkomen, alleen nog ff geduld hebben ;)

Anders koop je een rolletje schakeldraad van ongeveer 0,75mm.
Dit heb ik zelf ook gebruikt en was dezelfde dikte als de kabel aan de regelaar.

0.75 is wel erg dun om een speed 400 van stroom te voorzien. Ik heb 2.5 op alle sp400 als bekabeling, dit is misschien weer dik. Ik zou toch voor min 1.5mm² gaan.

ron van sommeren zei:
frankelfert zei:
Heb geluk, de vader van een vriend van mij gaat me helpen, hij doet al jaren aan modelvliegen, dus het zal allemaal wel goedkomen, alleen nog even geduld hebben ;)
Diepe zucht van opluchting ;) :)

Dat dacht ik nou ook, hopelijk bespaard me dat een noodlanding omdat de kist aan het affikken is door kortsluiting :lol:

Nee zonder gekkigheid, hij komt vanavond kijken en wellicht dat wel alvast een beginnetje maken, maar feit blijft dat ik pas morgen de zender (MX-12) geleverd krijg.

Ik hou jullie wel op de hoogte, want vragen heb ik ongetwijfeld nog steeds genoeg na zijn bezoek :wink:

Back