Help, I'm lost.. Aquaspeed met Robbe ESC.

Hoi,

Mijn eerste post bij de bootjes :-)

Ik heb afgelopen weekend een tweedehands bootje gekocht en zit nu met een vraagje.

Normaal rij ik brandstof auto's dus ben niet zo thuis in de wereld van ESC's en electro motoren.

Ik heb de Kyosho Viper met een standaard 550 motor en een Robbe ESC.
P1001_1-8368.jpg

Deze is 20A continue en 30A max.

Nu zat ik te kijken naar een wat snellere motor, bootje gaat best leuk, maar wat meer power zou het plezier wel leuker maken.

Ik gebruik Intelli 3600mAh 7.2v packs. (Van mijn startbox ;-))
Bootje vaart hier echt heel lang op, heb dan ook geen moeite om tijd veel korter te maken.

Nu was mijn keuze gevallen op deze :

kyostock.jpg

Spec's (voor zover ik die kan vinden) :

Kyosho Aquaspeed Marine Stock
SPECS:
Voltage: 8.4V Current: 3.2A
w/Load: 26,000 RPM
w/o Load: 30,500 RPM
Motor Length: 2-3/4" (To end of Shaft)
Turns: 18 Torque: 500g-cm

Alleen nu volg ik het ff niet... een 18T met 3.2A ? Dat kan toch nooit ???
Op internet kom ik waardes van 200A tegen voor een 18T auto motor, dat lijkt me gigantisch overdreven de andere kant uit...

Past op deze ESC deze motor ? Als dat niet past, wat voor motor raden jullie me aan voor zo'n bootje ? Begreep al dat automotor geen goed idee zijn, ookal zijn die qua maat wel goed in deze boot.

Een grotere ESC vind ik te duur, bootje wordt niet veel gebruikt.

Moet ik de schroef ook aanpassen ? Tis uiteraard een direct drive.

Alvast heel erg bedankt voor alle hulp.

zou men hier niet de "no -load current " bedoelen? stroomafname onbelast?
zou me niks verbazen , sommige 600 speed motoren trekken ook een paar amperes onbelast

heb zelf ook nog met electroauto's geraced en dan heb je idd piekstromen ( 1sec ) die geweldig hoog kunnen liggen ( hangt af van je tandwielverhouding natuurlijk) bij het optrekken

heb geen weinig ervaring mee electrospeedboten maar mijn vermoeden is dat deze regelaar met 20 of 30 amperes wel eens te kort zou kunnen schieten
hier zitten zeker mensen die daar veel beter van op de hoogte zijn
gr

Snoeb:

Meten is weten! Zet je model (van ´bootjes´spreken wij hier niet, das´s vloeken in de kerk! :evil: ) in bad met een amperemeter tussen motor en regelaar.
Geef nu gas (zorg dat je je bikini aanhebt), hou je model GOED vast en controleer de amperemeter.
Dan weet je wat je motor bij maximale belasting verbruikt, en weet je dus ook of je regelaar het aankan.
En is één moment waarop hij nog meer gebruikt, en dat is als je van ´vol achteruit´ naar ´vol vooruit´ schakelt.
De regelaar heeft dan geen vertraging (de andere kant uit wél) en kan dan dus een behoorlijke pulsstroom trekken.
Qua warm worden: Je regelaar is watergekoeld, maak daar gebruik van.

Ok, point taken, zal nooit meer over bootjes spreken :lol:

Waar baseer je op dat die Aquaspeed past op die controller ?
Denk je dat echt ? Zou wel gaaf zijn, die motor schijnt echt een hele nette combo te zijn met dit model. Heb je ergens gegevens van die Aquaspeed gezien dan ?

Had die info hier gevonden : http://www.wopba.com/motors.htm

Deze heeft 3.2A vrijloop denk ik, maar max vermogen zal neem ik aan toch wel veel meer A zijn, om nog maar niet te spreken van piek A.

Zat te kijken naar die Graupner motor, maar ook die heeft een max van 75A, dat zal wel hele korte piek zijn neem ik aan, maar springt de controller dan niet uit elkaar ?

Controller water koelen is natuurlijk een optie, maar gaat dan van 20A naar 25A, helpt wel wat, maar niet dramatisch.

Meten is uiteraard de beste methode, maar mijn meter gaat tot 10A max, en is digitaal, dus snellere fluctuaties zie ik niet. (Fluke 75)

snoebel zei:
Ok, point taken, zal nooit meer over bootjes spreken :lol:

Waar baseer je op dat die Aquaspeed past op die controller ?
Denk je dat echt ? Zou wel gaaf zijn, die motor schijnt echt een hele nette combo te zijn met dit model. Heb je ergens gegevens van die Aquaspeed gezien dan ?

Had die info hier gevonden : http://www.wopba.com/motors.htm

Deze heeft 3.2A vrijloop denk ik, maar max vermogen zal neem ik aan toch wel veel meer A zijn, om nog maar niet te spreken van piek A.

Zat te kijken naar die Graupner motor, maar ook die heeft een max van 75A, dat zal wel hele korte piek zijn neem ik aan, maar springt de controller dan niet uit elkaar ?

Controller water koelen is natuurlijk een optie, maar gaat dan van 20A naar 25A, helpt wel wat, maar niet dramatisch.

Meten is uiteraard de beste methode, maar mijn meter gaat tot 10A max, en is digitaal, dus snellere fluctuaties zie ik niet. (Fluke 75)

dat weet ik uit ervaring maar ik weet wel dat het net aan kan

die 75amp is blokkeer stroom.
dat is dus alleen als je de as tegen houd.

greetz jaimy

Ok, dus die Graupner kan wel. Is die veel sneller als een "standaard" Kyosho 550 ? Spec's van die Kyosho heb ik echt nog nergens kunnen vinden.

Geldt dat ook voor die Aquaspeed?

Maar als de schroef vast loopt met bv planten etc heb ik dus goede kans dat we de ESC opblazen ?

met de graupner zal je het wel heel houden..
met de aquaspeed zal het niet heel blijfen denk ik zo..

verder zijn bijde motoren sneller dan de standaard motor

greetz jaimy

snoebel zei:
....Maar als de schroef vast loopt met bv planten etc heb ik dus goede kans dat we de ESC opblazen ?

Daar is een simpele oplossing voor... Die noemen ze 'zekering'.
In dit geval een 20A zekering op de + pool van de accu zetten, zo dicht mogelijk bij de accu.
Gaat er iets mis, blaas je je zekering eruit, en niet je regelaar. Is een stuk goedkoper...

Roel,

is het niet slimmer om die zekering tussen de motor en de regelaar te zetten?

ik kan me voorstellen dat een korte overbelasting de regelaar ook geen goed kan doen... en je kan de boot nog een beetje sturen (als er stroming staat)

groet,

vinze

ehhh....Nee. Op het moment dat je motor veel amps trekt, moeten die door de regelaar. Je regelaar zit dan ACHTER de zekering.
Oftewel: je stelt je regelaar dan toch bloot aan té hoge stromen.
De amperandici op dit forum (waar ik dus niet bij hoor, want ik ben een sukkel met electronica) roepen: je zekering zo dicht mogelijk bij de accu, van een lagere waarde dan de piekwaarde op je regelaar en op de +pool. Als je tóch teveel van je regelaar vergt, blaas je eerst je zekering op...
Oké, je model ligt dan stil in het water, en je zal moeten zwemmen, roeien of hengelen. Maar da's altijd nog beter dan een stilvallend model met een grote rookpluim. En die rookpluim heb ik al eens gezien bij een model van een hobbygenoot: een Norderney. Kan je verzekeren: géén leuk gezicht...
8O :(

Roel van Essen zei:
snoebel zei:
....Maar als de schroef vast loopt met bv planten etc heb ik dus goede kans dat we de ESC opblazen ?

Daar is een simpele oplossing voor... Die noemen ze 'zekering'.
In dit geval een 20A zekering op de + pool van de accu zetten, zo dicht mogelijk bij de accu.
Gaat er iets mis, blaas je je zekering eruit, en niet je regelaar. Is een stuk goedkoper...

leuk en aardig z'n zekering maar dat gaat in speedbooten niet lekker werken.

omdat je behoorlijk vaak in de pieken gaat zitten..

een speedboot trekt op na elke bocht (geeft een goge piek)
een speedboot komt los van het water en land met de prop weer vol in het water (zeer hoge piek)

ik zeg zelf altijd beter een reg die veel te zwaar is(in amp's) al een goedkope kleine en je kan elke maand een nieuwe kopen..

ik vaar bijvoorbeel in mijn mono 1 van 55cm met een 99amp reg.
geeft zekerheid dat het heel blijft.

greetz jaimy

Tja, 't is maar wat je wilt uitgeven....

Een paar keren een nieuwe zekering van een paar eurocent of een nieuwe regelaar van ikweetniethoeveel euro...

Het zijn jouw centen, niet de mijne.

Naja, mijn vraag is wel beantwoord :-)

Met een 20A regelaartje kom ik niet ver, als ik andere motor wil moet ik dus ook zeker aan nieuwe regelaar.

Ter info, ik ben niet echt een leek in electronica, heb hier zelfs in gestudeerd, maar de waardes die opgegeven worden bij motors en vooral ESC moet je toch echt met een stevige korrel zout nemen.
Heb ESC's gevonden voor in auto's van 3 bij 4 cm met 2500A continue en 4700A max. En dat zou dan bij 7 cellen blijven werken... Praten dan over 10+ kilowatt continue en meer... Ik geloof veel.. maar dit soort getallen raken kant noch wal. Vandaar mijn vraag naar ervaring op dit gebied.

Tegen die tijd zoek ik wel een goede combo van ESC en motor die bij elkaar past.

Model vaart best leuk zo en zoals eerder vermeld gebruik ik hem maar af en toe... Vakantie met de kids op het water ;-)

Zal wel weer vloeken zijn in dit topic, maar mijn hart ligt toch meer bij asfalt :lol: :lol:

Topic mag wat mij betreft gesloten worden.

ik koop liefer dan een reg die het aan kan als dat ik elke keer moet gaan zwemmen.

robbe heeft er 1 die 70 amp aan kan met 30 cellen voor 79 eruo uit me hoofd.
die is ook nog eens watergekoeld,

greetz jaimy

30 cellen ????

Dan zinkt het model echt wel hoor :lol: :lol:

En 75A is nog niet zoveel hoor... afhankelijk hoe "echt" het getal is.
Die Aqua speed is een 18T motor, bij auto's worden dan esc van 125 tot 150A aangeven als minimum !

Back