Help!! kap ferrari enzo spuiten

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door Erikderaaf, 22 sep 2003.

  1. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    na een aantal aanpassingen aan mijn tg10 te hebben gedaan, heb ik een mooie ferrari enzo kap aangeschaft, ik heb alleen een probleem, volgens de beschrijving moet de onderste randen van de kap zwart worden geverfd, je zult dus een rand moeten afplakken en dan zwart spuiten, en daarna de rode kleur van de kap spuiten.

    het probleem is dat ik erg weinig ervaring heb met spuiten, kan iemand mij een tip geven over het afplakken, welk tape moet ik gebruiken.

    of moet ik de hele onderrand beplakken en daarna de randen die geschilderd moeten worden uitsnijden??

    ik weet het niet , wie kan mij helpen?
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Moeten in de kleuren is er nooit bij :) het is maar wat je mooi vindt.

    Maar met het spuiten moet je altijd met de donkerste kleur beginnen en kan je met gewone schilderstape de boel zo afplakken dat je eerst het zwarte doet. gebruik gewoon een stuk papier om de rest (grote vlakken)af te plakken om ervoor te zorgen dat zwarte spuitnevel niet ergens anders komt.
    Dan de rest in het rood spuiten...

    Het nette is om erna een dun laagje wit te spuiten, zo zal smerigheid aan de binnenkant van de kap niet aan de buitenkant zichtbaar zijn.

    Ga je wit gebruiken kan je ook eerst je balken aftapen, rood spuiten en dan een witte laag er overheen en dan de tape van je balken weghalen en dan het zwarte spuiten. Door het wit zal de kleur rood niet aangetast raken...

    Stille hint met schilderstape, op het moment dat je gaat spuiten nog even de randjes tot waar geverfd wordt goed aanwrijven.
     
  3. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    Gewoon schilderstape van een gamma ofzo??

    kan dat ook een beetje gevormd worden, de rand loopt helemaal rond, en degene weet hoe de enzo eruitziet zal het wel met me eens zijn dat dit nogal veel bochten.

    dat van het wit is bekend, mijn "oude" kap is een impreza die toen alleen maar blauw hoefde, daar heb ik een laag zilver over gespoten omdat de hoofdkleur metallic, geeft een veel sprankelender kleur
     
  4. Marcel_22

    Marcel_22 Guest

    hoi erik. je zou idd gewoon schildertape van de gamma kunnen kopen. dat kan je redelijk mooi in een bocht plakken.

    heb het zelfde gehad met mijn f360 modena kap. (ben zo dom geweest om de raammallen weg te gooien. maar gewoon tape wil prima hoor.

    trouwens in de modelbouwzaak verkopen ze ook speciale masking tape hiervoor erg handig ook.

    vb: http://home.wanadoo.nl/smit_delfzijl/images/000_0090groot.jpg

    en spuit niet van te dichtbij en te dik krijg je lopers maar dat zal je al vast gemerkt hebben :wink:
     
  5. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    gebruik geen crepe tape !!!, hier kruipt de dunne spuitlak vrolijk onderdoor, in alle jaren dat ik kappen spuit heb ik alleen maar de beste resultaten met scotch fine line of met de tamiya mask tape gehad...
    De fine line is bij een goede verfhandel te krijgen en de tamiya in de modelbouwzaak..... Vergeet niet dat een tamiya body errug prijzig is en zonde om m te verknallen !!!..............Peet..............8)
     
  6. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    tamiya kappen zijn inderdaad flink prijzig.... maar ik wil gewoon een ferrari!!!

    weet iemand dan welk ander merk dat 1:10 ferrari kappen maakt, wielbasis van mij is 257mm..

    dat van de uitlopers is trouwens bekend, daarom was ik toendertijd bij mijn impreza blij dat er een onnoemelijk grote stikker op de zijkant zat!!
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Uiteindelijk speelt dun spuiten ook een rol om ervoor te zorgen dat de verf net verder gaat vloeien en dus alleen de nevel direct op de kap hecht.

    Beter 3 dunne lagen dan 1x een dikke
     
  8. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik spuit in totaal zo'n 6 lagen. Laat de eerste laag goed intrekken en drogen. Deze zorgt uiteindelijk voor een groot deel van de hechting van de rest van de verf (mond vol).
    Voor het afplakken gebruik ik Tesa schilderstape. Dit werkt altijd goed bij mij. Als je dit gebruikt, zorg dan ook werkelijk dat je dunne lagen spuit. Deze zullen niet door het tape heen gaan.
    Als je helemaal geen risico wilt lopen moet je inderdaad speciale afplaktape gebruiken.
     
  9. hoorn

    hoorn Guest

    Voor het afplakken gebruik ik altijd tamiya masking tape, dit is te koop in verschillende breedtes, hierdoor kun je ook makkelijk een bochtje maken.

    Verder zou ik eerst de onderrand zwart spuiten vervolgens de rest van de kap rood maken en tot slot de kap uitknippen.
     

Deel Deze Pagina