Hulp?
@madmac;
Oké, daar gaan we dan (nog een keer…):
LEES EERST PUNT 3! EN PS1 EN PS2!
1. tail shaft
Koppel minstens 2 draden los van de motor.
Zet dan eerst de zender aan, met alle trimmers in de middenstand=neutraalpositie, behalve die verticale van het linker pookje(=gas=pitch=throttle), die trimmer moet volledig naar onderen staan.
In de handleiding van E-Sky staat een foto met een servo die ook pitch wordt genoemd en als zodanig ook “in” kanaal 6 van de ontvanger wordt gedrukt.
Echter het begrip “pitch”=met een mixfunctie de bladhoek via je gaspook veranderen!
E-Sky maakt dit niet echt duidelijk.
Zoals ook idle-up=”op de kop vliegen” een onjuiste/niet gangbare uitdrukking is.
Idle-up betekent in de helimodelvliegerij “met een vaste rotorsnelheid=vast toerental” vliegen.
Nu verder:
Koppel een lipo aan je Belt CP en wacht tot de gyro is opgestart (ca. 10 sec), dit heet initialiseren van de gyro.
De staartservo zit om de buis met 2 ooghaakjes bevestigd. Maak deze wat los en schuif dan de servo over de buis een stukje, vanuit de staart naar de canopy bekeken, naar de canopy toe, totdat je die 1/3e stand wel hebt! Dan de ooghaakjes eerst weer vastschroeven!
Denk er nu om dat de servostang (metaal) en het servo-armpje onder een hoek van (ongeveer) 90gr staan moeten. Is dat niet zo, dan schroef je het servo-armpje los, peutert hem er af en drukt dat witte dingetje even zo op de servo, totdat de 90gr-stand wel in orde is.
Daarna moet je met de onder het gaspookje de 1/3e positie weer wat bijregelen/bij trimmen/finetunen.
Punt 1 is nu klaar.
2. main blades
Wat vaak met een “swashleveller” wordt gedaan is de tuimelschijf=swashplate, t.o.v. de plaats waar de hoofdrotoras de heli in gaat, horizontaal te stellen (eerst mechanisch).
Hoe doen we dat nu? (zonder “swashleveller”)
Nou, terwijl je zender nog aanstaat en de lipo nog aan de heli zit, zet je de heli op een tafeltje,KIJKT, terwijl je er vanuit alle kanten omheen loopt/kijkt, de stand van de tuimelschuif goed na.
Stel, dat, ALS VOORBEELD, opnieuw vanuit de staart bekeken, de tuimelschijf naar rechts helt, dan koppel je het linker servostangetje (die gekoppeld zit aan de in E-Sky woorden “aeileronservo”) van het bolletje op de swashplate (hier zijn ball-link tangetjes voor te koop) los en draait dat zwarte plastic stukje op de servostang (van bovenaf gezien) een tweetal slagen/ rondjes, tegen de klok in. Je maakt het stangetje hierdoor korter, zodat hij de swashplate naar linksonder trekt. Om “overbelasing” van de rechter servo (deze zit gekoppeld aan de aileronservo), vauit de staart bekeken), te voorkomen, maak je, nadat je de linkerstang weer op de swash hebt vastgeklikt/vastgeschroefd, het rechter servostangetje los van de swashplate en draait die nu (dat zwarte oogje) van boven op dit stangetje gezien, met de klok mee (ook maar 2 slagen). Die zet je dan ook weer vast.
Je bekijkt nu vanuit de staart of het verbetert is en herhaalt het proces met één slag per keer, tot hij horizontaal staat!
Dan nog de elevator servo. Omdat E-Sky een niet rechtstreekse koppeling van de voorste servo( =elevatorservo), in de kop, met 2 stangen op de servo heeft, kun je met staart naar links, kop naar rechts (canopy er wel af…) het plastic stukje op de servo losschroeven en dit stukje er af peuteren en er zo weer op drukken dat de swash=tuimelschijf zo horizontaal mogelijk staat. (het kan ook met het servostangetje verlengen/verkorten, maar daar kun je wat slechter bij komen).
NU: het rechterpookje naar links en rechts bewegen, dan moet de tuimelschuif dit ook doen; dit heet de Roll-functie. Denkbeeldig(!) gaat nu bij draaiende motor de “disk=rotorschijf=draaiende bladen zonder bladspoor” vanuit de staart bekeken naar links hellen/kantelen (“Rollen”) als jij dat pookje naar links beweegt en hij gaat naar rechts “rollen” als je dit pookje naar rechts beweegt.
NU: het rechterpookje naar voren bewegen, dan moet de tuimelschijf vanuit de staart gezien voorover kantelen (=Nick-functie); als je hem naar beneden beweegt, dan moet de tuimelschijf naar jou toe (vanuit de staart gezien) kantelen (=nicken). Bij denkbeeldig (!) draaiende motor zal de disk vanuit de staart gezien voorover nicken, respectievelijk achterover “nicken”.
Tenslotte:
Je kunt, als de swashplate nog niet mooi “horizontaal” staat, de ROLL-trim en de NICK-trim gebruiken om dat fine te tunen.
Punt 2 is nu klaar!
3. plafond boren.
- Denk overbodige vraag... wie kent dit probleem
Tja, dat probleem ken ik,…., helaas! Het kostte mijn dochter haar door mij gebouwde HK450; dochter treurig; het ding deed het oorspronkelijk zo mooi… :sad:
Oké dan:
“Uiteraard had ook al blauw licht”; ???????
“ voordat ik naar mijn zender wilde lopen stoorde hij een beetje.” >>>Je bedoelt vast geknars in de sevo’s/één van de servo’s.
Efin:
Mijn (op afstand) diagnose is:
*één of waarschijnlijk meer kapotte servo’s
*waarschijnlijk een gestripte maingear=hoofdtandwiel (kun je zien aan de vertandingen op het bovenste tandwiel, die er ooit ééns hebben gezeten…, maar nu gerafeld zijn of zelfs verdwenen zijn: een zwak punt van E-Sky (niet alleen van dit merk…)
*je regelaar is waarschijnlijk stuk (ESC, E=electronic,S=speed,C=controller); die kan 25A aan, dat is krap bemeten, bovendien is dit niet van het beste merk/kwaliteit...
*als je ESC het niet/niet goed doet, doet je motor ook niets, of gaat doen wat jij hebt meegemaakt!!!!! De motor hoeft niet stuk te zijn; waarschijnlijk (weet ik wel bijna zeker) is je ESC wel overleden.
Mijn op afstand vermoedde mogelijke oorzaak:
*je defecte ESC
*je ontvanger is stuk (onwaarschijnlijk)
*je zender is stuk (onwaarschijnlijk)
*je had storing in zender/ontvanger (gaf je zelf al als optie aan)
*??????????????????? Zeg jij het maar….
Punt 3 is klaar!
TENSLOTTE:
Na dit gebeuren vermoed ik dat je featherinshaft=bladashouder én de mainshaft=hoofdas krom zijn…
Vraag nou in vredesnaam iemand met verstand van zaken, samen met jou, als je er niet uitkomt met mijn verhaal in “Jip en Janneke” taal, een paar uurtjes mee te helpen sleutelen, want een paar uur denk ik wel dat het gaat kosten.
MVG,
Tjeerd. :wink:
PS1: WEET ZEKER DAT JE idle-up schakelaar van je af staat, voordat je de motor weer aansluit.
PS2: WEET ZEKER DAT JE servo's niet de verkeerde kant uit draaien (dan moet je de betreffende servo's REVERSEN), voordat je de motor weer aansluit