help mij, ik heb een vraag! grote accu vliegtuig

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Stijn0609, 30 nov 2019.

  1. Stijn0609

    Stijn0609

    Lid geworden:
    19 okt 2019
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Kockengen
    beste allemaal,

    voor een school project maak ik een rc vliegtuig. nu heb ik een Tattu 3s Li-Po batterij specificaties:
    11.1 V
    9,44Wh
    850mAh
    75C

    ook gebruik ik een A2212 2200kv brushless motor met de volgende specs en propellor:
    2200kv
    Ri(M ohm) 0,033
    max power: 342W
    propellor 7x3/7x4

    om deze aan te sturen heb ik een ESC met de volgende specs:
    BEC 3A
    constant current 30A
    max current 45A (voor minder dan 12s)
    low-voltage cutoff met automatische detectie

    nu is mijn vraag of de batterij die ik heb een redelijke batterij is om mee te vliegen, en als deze batterij goed genoeg is, hoe lang ik ongeveer kan verwachten dat hij het doet voordat ik hem weer moet opladen
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Eerlijk gezegd kunnen we niet zo heel veel met de info die je geeft. Maar ik kan je wel uitleggen hoe je het zelf kunt uitrekenen. Het is tenslotte de bedoeling dat je wat van dit project leert, toch???
    Ik ga er even van uit dat je de motor maximaal gaat belasten, dat je er dus 342Watt in gaat stoppen.
    Je weet dus het vermogen en de spanning van de accu. Het vermogen is de stroom maal de spanning dus hoe bereken je de stroom die er dan gaat lopen?
    Ok je hebt de stroom uitgerekend. De accu kan (theoretisch) 850mA (dat is 0,85A) gedurende 1 uur leveren. Jouw motor trekt er veeeeel meer uit, je zou nu moeten kunnen berekenen in hoeveel tijd de accu leeg wordt getrokken. In de praktijk moet je bedenken dat er altijd verliezen zijn en dat de tijd die je berekent hebt in de praktijk duidelijk korter lang zal zijn. Als je er van uit gaat dat het in de praktijk ongeveer 80% zal zijn kom je redelijk in de buurt.
    Op voorhand kan ik je al wel vertellen dat de accu eigenlijk niet geschikt is voor deze motor maar dat hangt voor een heel groot deel af van de belasting dus ook de prop en het vliegtuigje wat je wilt bouwen.
    Ook de motor is minder geschikt voor een vliegtuigje, hij zal heel snel draaien. Het maximale toerental zal de accuspanning maal de kv waarde van de motor maal 80% zijn. Reken het maar eens uit en je zult zien dat de motor heel snel zal draaien. Ik denk dat deze motor voor een drone bedoeld is. ;)
    Ga eens meer zoeken op dit forum en je zal heel veel info vinden over hoe je een motor voor een vliegtuig kunt kiezen. Er komt heel wat bij kijken en van een motor uit gaan is meestal lastig, je kan beter van het vliegtuigje uit gaan en daar de juiste motor bij zoeken. Bij die motor zoek je de juiste regelaar en accu. Dat allemaal samen zal in je model moeten passen en het mag niet te zwaar zijn. Daar zijn allerlei vuistregeltjes voor die je allemaal op dit forum kunt vinden.
    Nog een laatste tip, ga eens naar een modelvliegclub. In Woerden is een erg active club (MVC Woerden) waar je zeker langs kunt gaan. Daar zijn mensen die er veel van weten en je zeker willen helpen. Bedenk wel dat het jouw project is en dat wij hier op het forum en ook de mensen op de club het werk niet voor jouw zullen doen. We willen je zeker op het goed pad zetten en uitleg geven als je ergens mee zit, zo hebben wij het uiteindelijk ook allemaal geleerd. ;)
    Veel succes.
     
  3. Stijn0609

    Stijn0609

    Lid geworden:
    19 okt 2019
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Kockengen
     
  4. Stijn0609

    Stijn0609

    Lid geworden:
    19 okt 2019
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Kockengen
    Bedankt voor je reactie!

    Het probleem waar ik momenteel mee zit is dat ik voor mijn project het software gedeelte van een vliegtuigje onderzoek. Ik heb daarom maar van verschillende sites dingen aangenomen en daardoor blijkbaar de verkeerde onderdelen besteld. Daarom kom ik toch nog terug met een vraag. Dat is namelijk wat voor motor + propellor zou u aanraden bij deze batterij? Aangezien ik alle electronica die ik nu heb heb afgestemd op deze batterij is het namelijk de makkelijkste oplossing dat ik voor een andere motor kies denk...
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Je onderzoekt het software gedeelte van een vliegtuigje??? Wat moet ik me daar bij voorstellen?
    Je kiest de motor en propeller bij het vliegtuig. Dan kies je de juiste regelaar en accu bij de motor en het vliegtuig. Alles is van elkaar afhankelijk, je kan niet een accu kiezen en daar een "passende" motor bij zoeken, het moet andersom!
    Je begint met het vliegtuig, hoe groot, hoe zwaar, welke vleugel welke "vorm" en zo voorts. Daar komt uit hoeveel vermogen je nodig hebt om dat vliegtuig te laten vliegen. Aan de hand van dat vermogen zoek je een motor en propeller die dat vermogen kunnen opwekken. Als je dat weet kan je de juiste regelaar zoeken en natuurlijk een accu die het gewenste vermogen kan leveren en voldoende energie bevat om een redelijke tijd te kunnen vliegen en die in het vliegtuig past natuurlijk.
    Nogmaals kijk eens verder op dit forum daar kan je heel veel tips vinden over hoe je alles bij elkaar kan zoeken.
     
  6. Stijn0609

    Stijn0609

    Lid geworden:
    19 okt 2019
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Kockengen
    Ja het onderzoek gaat over het software gedeelte, heeft iets met automatisering te maken is redelijk diepgaant. Maar daarvoor heb ik een soort prototype nodig om dingen mee uit te testen vandaar dat ik een vliegtuig probeer te bouwen. Nogmaals, bedankt voor uw reactie. Ik zal wel wat dingen proberen zelf verder en beter uit te zoeken
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    'het software gedeelte'….
    Sinds wanneer komt er bij een beginnersmodel (want iets anders krijg je als beginner nooit aan het vliegen) software aan te pas?
    Langzaamaan krijgen we de indruk dat je daar geen enkel idee van hebt.
    En hoezo automatisch vliegen?
    Dat zou uiteindelijk best mogelijk kunnen zijn, maar daarvoor moet je het ding eerst met de hand onder controle kunnen houden.
    En daarover hebben mensen die zich niet eerder hebben verdiept in modelvliegen, soms de wildste fantasieën.
    Dus even terug naar het begin.
    Ga naar de lokale modelvliegclub en vraag daar hoe men daar beginners opleidt.
    Leer daar met een geschikt model eerst goed sturen en ga daarna pas experimenteren met automatisering.
    Je zult merken dat zelf sturen veel leuker is.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Stijn ik denk dat je te ver denkt. Bij "gewoon" modelvliegen komt zo goed als geen software kijken. Alleen in de zender en de ontvanger zitten computerchipjes waar natuurlijk de nodige software in zit. Dat is echter iets van de fabrikanten van de besturingsapparatuur daar houden de vliegers zich nauwelijks mee bezig. Hoewel er zenders op de markt zijn waar zogeheten "Open TX" software in zit die de vliegers zelf kunnen aanpassen aan hun wensen. De basis wordt door vele mensen steeds aangepast en bij gehouden waardoor er nu een heel goed werkend systeem is. Misschien dat je daar eens naar moet kijken daar zit heel veel te onderzoeken in en misschien kan je zelfs ook iets toevoegen. Je hebt daar geen vliegtuigje voor nodig maar het kan natuurlijk wel.

    Bedenk je goed dat modelvliegen echt niet iets dat je "even" leert en dat je er dan mee aan de gang kunt. Er komt echt heel wat bij kijken maar iedereen die het echt wil kan het leren! Je zal echt zelf eerst goed moeten kunnen vliegen voordat je er iets aan kunt automatiseren.
    Misschien zal je aan iets anders dan een vleugel vliegtuigje moeten denken. Een "drone" is waarschijnlijk meer iets om te onderzoeken. Daar zit veel meer software in om zo'n vliegtuig (een drone is ook een vliegtuig!) in de lucht te houden. Vaak is de computerondersteuning die is ingebouwd zo groot dat een beginner er redelijk snel mee overweg kan. Het probleem is wel dat de software die er in zit meestal in de computerchip zit "gebakken" en dat je er als gebruiker niet meer bij kan. Natuurlijk zijn er ook flight controllers (zo heten die computers in goed Nederlands. ;)) waarvan je de software kunt updaten en/of vervangen door andere software. Als je heel goed bent kan je die software misschien wel zelf schrijven.

    Denk ook aan de wetgeving die voor alle vormen van modelvliegen geldt en de speciale punten voor drone's. Een heel belangrijk punt in dit geval is dat autonoom (automatisch) vliegen bij wet in Nederland en bijna heel Europa verbonden is. Je mag wel ondersteuning gebruiken maar een vliegtuigje dat helemaal van zelf een bepaalde route gaat vliegen mag niet!!
     
  9. Stijn0609

    Stijn0609

    Lid geworden:
    19 okt 2019
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Kockengen
    Beste
    U ook bedankt voor uw reactie,
    Ik zal het proberen uit te leggen. Voor dit project is het de bedoeling dat een Arduino tijdelijk het vliegtuig overneemt. Deze Arduino heeft een gyroscoop en een acceleramo meter. Deze meet dus ook de snelheid. Op het moment dat de bestuurder het vliegtuig wil lanceren is de snelheid ~0 waardoor op het moment dat het vliegtuig word gegooid de acceleramo meter meet dat er versneld word. Waarna de Arduino de motor start en het vliegtuig met behulp van de servos recht houd. Dit systeem word direct overschreven zodra de bestuurder de zender gebruikt. Het systeem met de Arduino werkt al volledig en is gebouwd in een flite test mighty mini tiny trainer vliegtuig.

    Weight
    6.8 Oz (Fully assembled; without battery)
    Wingspan: 37 Inches (940mm)
    Center of Gravity: 1.5-1.75 Inches (38-44mm) from leading edge of wing (Recommended)
    Control Surface Throws: 16 Degrees
    Expo Suggestions: 30%

    Op de website van flite test staat ook aangeraden om een zogeheten power pack A te gebruiken. Ik heb daarom dus geprobeerd om deze na te bootsen met de onderdelen die ik heb, zij gebruiken namelijk een 1806 2280kV BL motor. Ik dacht dat mijn motor kwa specs op die van hun leek. maar toen ik de batterij ontving zag ik dat deze heel klein was. Daarom ging ik twijfelen of hij wel goed genoeg was om mijn motor de power te geven die hij nodig heeft. En dat lijden er toe dat ik dus hier terecht kwam. Het idee van dit onderzoek is ook niet om direct een geweldig "automatische piloot" achtig iets te creëeren. Maar ik dacht dat dit al een aardige stap was. Bedankt, nogmaals, voor uw reactie.
     
  10. Stijn0609

    Stijn0609

    Lid geworden:
    19 okt 2019
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Kockengen
    Zou u de reactie die ik net heb geplaatst willen bekijken
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Prima Stijn, nu wordt er veel duidelijker. Wanneer je dit nu direct bij je eerste vraag had gemeld zou je veel gerichtere antwoorden hebben gekregen. Nu heb je ook een hoop zaken die minder van belang zijn naar je hoofd gekregen. Zoals altijd is het antwoord wat je krijgt zeer sterk afhankelijk van de vraag die je stelt.
    Goed genoeg gezeurd. ;)
    Wat jij wilt zal zeker werken en kan bij de start een goede hulp zijn om te zorgen dat je model netjes het luchtruim kiest. Maar wat daarna? De computer kan en zal je helpen het model stabiel in de lucht te houden maar als jij verder niets doet zal het langzaam maar zeker uit het zicht verdwijnen en als de accu leeg is ergens neer komen. Je zal dus echt zelf mmoeten leren vliegen. De computer kan je daarbij helpen maar denk er goed aan dat het geen wondermiddel is waardoor je geen problemen zal krijgen. Helaas ben ik er behoorlijk zeker van dat de landing zwaar tegen zal vallen. Bij het leren vliegen zal je echt het beste hulp bij een club kunnen inroepen.
    Nog wat over de software en computer. Denk er goed aan dat een accelerometer de snelheid van je vliegtuig niet kan meten. Het enige wat zo'n apparaatje meet is de versnelling of vertraging. Denk hierbij aan een auto. Als je gas geeft zal je voelbaar in de stoel gedrukt worden, dat zal de accelerometer ook meten. Als jij eenmaal met een constante snelheid rijdt wordt jij niet meer in de stoel gedrukt en zal de accelerometer ook niets meten en dus "0" als uitgang geven. Ga je remmen dan wordt je naar voren de gordel in geduwd. Ook dat zal de accelerometer meten en zal dan een negatieve waarde laten zien. Sta je weer stil of rij je met een langzamere constante snelheid door zal er weer "0" op het display staan!
    Dan de onderdelen die je hebt. Op het vliegtuigje staan een 1806 motor met een kv van 2280omw/min/V. Jij heb nu een 2212 motor met een kv van 2200omw/min/V.
    Jouw motor is een behoorlijk stuk zwaarder en groter. De oorspronkelijke motor heeft een rotordiameter (het draaiende deel) van 18mm en hij is 6mm breed. Jouw motor is 22mm bij 12mm. De kv waarde is nagenoeg hetzelfde maar veel minder belangrijk. Die hoge waarde zorgt alleen maar voor een heel hoog toerental en bij propellers is het nu eenmaal zo dat een langzaam draaiende grote propeller een veel hoger rendement heeft dan een snel draaiende kleine propeller. Daar komt bij dat een snel draaiende propleller relatief veel geluid maakt, dat kan zo'n gemeen snerpend geluid zijn.
    De motor die je nu hebt kan je wel gebruiken maar dan kan je het best de propeller via een vertraging aandrijven zodat hij langzamer draait. Nadeel is wel meer gewicht en een beetje meer verlies. De winst door het hogere rendement zal echter groter zijn dan het extra verlies.
    De accu zal zoals al eerder aangegeven voor deze motor niet voldoen, je zal er maximaal een minuut vol gas mee kunnen vliegen. Natuurlijk kan het meer zijn als je de motor niet vol belast. Als je hem maar op half vermogen gebruikt zal je er twee keer zo lang mee kunnen vliegen. De belasting van de motor hangt af van de propeller, de vliegsnelheid en natuurlijk hoeveel "gas" je geeft.
    Een geschikte accu voor deze motor zou een 3S 2200mAh accu kunnen zijn. Helaas is die behoorlijk groter en zwaarder, hij zou wel eens te groot en zwaar kunnen zijn voor dit vliegtuigje. Met andere woorden je zal toch een andere combinatie van motor/regelaar en accu moeten zoeken voor dit vliegtuigje.
    Nog een tip: als je antwoordt hoef je niet op "Reageer" te klikken dan wordt namelijk het hele bericht gekopieerd. Tik gewoon je antwoord onder in het aangegeven vak en klik op "Plaats reactie".
     
  12. Stijn0609

    Stijn0609

    Lid geworden:
    19 okt 2019
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Kockengen
    bedankt voor uw reactie, het is nu een stuk duidelijker geworden. ik had geen idee dat het kv weinig zij over de motor, in elk geval bedankt.
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    De kv waarde van een motor verteld je hoe snel de motor wil gaan draaien. Als een motor een kv waarde heeft van 2200 zal die motor 2200 omwentelingen per minuut per volt willen draaien. Heb je een 3S accu dan zal de nominale spanning 11,1V zijn. De motor zal dan 11,1 x 2200 = 24420 omw/min willen gaan draaien. Door verliezen en zo zal dat in werkelijkheid iets van 98% tot 99% van deze waarde zijn. Let op dit is het toerental zonder dat de motor wordt belast.
    Zet je er een propeller op dan zal de motor belast worden waardoor het toerental natuurlijk ook zal zakken. In de praktijk zal de motor bij volle belasting ongeveer 80% van het onbelaste toerental draaien. Voor deze motor zal dat dan op iets minder dan 20000 omw/min neer komen wat dus behoorlijk veel is.​
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Helemaal helder wat de bedoeling is.

    Je zegt dat het systeem goed werkt in de mighty mini tiny trainer.
    Maar hoe goed vliegt het dan? En hoe goed werken accu en motor daar in?
     

Deel Deze Pagina