help mijn lama v4 eet tandwielen

• Topicstarter Topicstarter balta
  • Startdatum Startdatum
B

balta

Guest
Hallo mede r/c ers
Ik heb een probleem met mijn Lama v4 (extreme)
Niet standaard:
de extreme kit, 180 motors, extended shaft, alu swashplate, extendend servo armpjes, extreme blades, verkorte flybar, metal bearing en alu central hub set.
standaard zijn de blade holders.
MijnLamaV4
MijnLamaV4

Hij vliegt als een beest en ik ben er erg blij mee.

Mijn probleem is dat hij de gear van vooral de innershaft steeds weer stuk maakt. Dit komt omdat de motor A (voor de bovenste bladen) af en toe "adhd" :) heeft en heel even aanslaat, zonder dat ik aan de controls zit. Dat gaat zo abrupt dat hij een of twee tandjes uit de gear breekt. vanaf dat moment is het einde verhaal en na zo'n 15 min vliegen is de gear niet meer dan een gladde schijf.
MijnLamaV4

Ik heb ook als de extreme gearset geprobeerd maar ben intussen al aan mijn 5de of 6de innershaft gear en tweede outershaft gear bezig. De A motor doet het dus vaker als de B motor.

Kan iemand bij vertellen hoe dit komt en of wat ik eraan kan doen?? Dank alvast

Bij een ouderwetje frequentie kun je goed denken aan een lege TX of RX accu. Als je op HF vliegt ga ik er vanuit dat je een probleem hebt met je binding (even op nieuw binden) of een beschadigde 4-in-1 unit.
Jakko

Bij een ouderwetje frequentie kun je goed denken aan een lege TX of RX accu. Als je op HF vliegt ga ik er vanuit dat je een probleem hebt met je binding (even op nieuw binden) of een beschadigde 4-in-1 unit.
Jakko
hey dank je wel voor je reactie ik heb de standaard 35mHz controller die bij de lama wordt geleverd en de 4 in 1 unit doet verder exact wat hij moet doen. Als hij vliegt is hij responsive en geen on controleerbare reacties van de tail of zo. Het is mijn eerste RC na de picooZ. Wat ik wel eens gedaan heb is de servo armpjes verlengen en of verkorten als de accu nog is aangesloten. Is dat een probleem? De batterijen van de controller zijn vol

Verder heb ik 3 lipo's de standaard en twee 900 mAh's die ik oplaat met de standaard bijgeleverde oplader van E-sky voor lama V4 (gekocht via V-nix) www.v-nix.nl

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn probleem is dat hij de gear van vooral de innershaft steeds weer stuk maakt. Dit komt omdat de motor A (voor de bovenste bladen) af en toe "adhd" :) heeft en heel even aanslaat, zonder dat ik aan de controls zit.

Ik kan de foto's niet openen en kan niet zien wat je met de antenne hebt gedaan. Hangt ie los of heb je hem opgerold?

Bert

dank je wel voor het plaatsen van de foto's
De antenne is nu opgerold maar hij deed het ook toen ik nog de originele body had. Ik vlieg voornamelijk binnnenshuis maar heb ook buiten gevlogen en hij pakt dan zonder problemen een meter of 10 horizontaal en zeker 6 meter vertikaal.
Ik zou ook heel graag willen weten of er meer lama eigenaren zijn met hetzelfde probleem?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vlieg nu 2 jaar met Lama's en heb nog nooit een kapot tandwiel gehad. Het is wel zo dat na het installeren van de Extreme innershaft en Extreme motoren de motortandwielen veel te strak op de grote tandwielen stonden. Dit kan veel slijtage geven. Ik heb de motorgaten van het chassis uitgedremelt tot sleuven zodat je de afstand tussen de tandwielen zelf kunt instellen.

Verder heb ik nog nooit gevlogen met een opgerolde antenne en dat zal ik ook nooit gaan doen. Ik heb inmiddels 35 jaar ervaring met Electrisch RC-vliegen\auto\boot en heb ondervonden dat je beter kunt rekenen op een praktische oplossing (antenne via staart en dan naar beneden laten hangen) dan voor een mooie oplossing met consessies aan het bereik en meer storingsgevoeligheid, via het oprollen van de antenne.

Bert

Laatst bewerkt:
Ik vlieg nu 2 jaar met Lama's en heb nog nooit een kapot tandwiel gehad. Het is wel zo dat na het installeren van de Extreme innershaft en Extreme motoren de motortandwielen veel te strak op de grote tandwielen stonden. Dit kan veel slijtage geven. Ik heb de motorgaten van het chassis uitgedremelt tot sleuven zodat je de afstand tussen de tandwielen zelf kunt instellen.

Verder heb ik nog nooit gevlogen met een opgerolde antenne en dat zal ik ook nooit gaan doen. Ik heb inmiddels 35 jaar ervaring met Electrisch RC-vliegen\auto\boot en heb ondervonden dat je beter kunt rekenen op een praktische oplossing (antenne via staart en dan naar beneden laten hangen) dan voor een mooie oplossing met consessies aan het bereik en meer storingsgevoeligheid, via het oprollen van de antenne.

Bert
Hallo bert
Dank je wel voor je hulp. Ik ga doen wat jij voorstelt, de gaatjes wat uit dremelen en de antenne zo lang mogelijk maken. Nogmaals dank. laat wel weten wat het resultaat is

Hallo bert
Dank je wel voor je hulp. Ik ga doen wat jij voorstelt, de gaatjes wat uit dremelen en de antenne zo lang mogelijk maken. Nogmaals dank. laat wel weten wat het resultaat is

Succes,

Je moet de afstand tussen de tandwielen zodanig afstellen dat het grote tandwiel nog een ietsje pietsje kan bewegen voordat het de tanden van het kleine tandwiel raakt. Je moet er hierbij wel op letten dat er vaak een slinger in het grote tandwiel zit. Voor bovenstaande afstelling geldt dan dat je die moet uitvoeren bij het punt van het grote tandwiel waarbij deze het dichtst bij het kleine tandwiel komt.

Bert

Succes,

Je moet de afstand tussen de tandwielen zodanig afstellen dat het grote tandwiel nog een ietsje pietsje kan bewegen voordat het de tanden van het kleine tandwiel raakt. Je moet er hierbij wel op letten dat er vaak een slinger in het grote tandwiel zit. Voor bovenstaande afstelling geldt dan dat je die moet uitvoeren bij het punt van het grote tandwiel waarbij deze het dichtst bij het kleine tandwiel komt.

Bert
Ja ik snap je. het klopt inderdaad. als je het grote tandwiel nu beweegt voel je weerstand en een tik als hij het kleine wiel ronddraait. Er zit helemaal geen speling op ik denk zelf dat de tik ontstaat doordat de punt van het grote wiel tegen de basis van het kleine wiel aankomt. Ik ga van het weekend aan de gang Je hoort ervan en nogmaals dank voor het meedenken

je kan ook aluminium tandwielen kopen
even ter informatie smeer ze met purol in dan wordt de levensduur groter ik heb ook zo'n heli gehad die tandwielen vrat
ik moet aleen nog even kijken welke site dat je ze
kan bestellen volgens mij www.v-nix.nl kijk maar even en wil je aub ook even een bericht terug sturen dan kan ik je mischien verder helpen
ik ben nog maar twaalf jaar oud maar ik kan je hierbij helpen

Groeten van Randy

Back