Help!! Multiwii

heb nu de config draaiend gekregen dmv de Itg3200 te selecteren in de code.
Ik heb een itg3205, je raadt het al geen enkele beweging van de gyro op mn scherm.

iemand een idee?

Misschien een stomme vraag, maar heb je de sketch 'compiled' voordat je heb in hebt geladen in je arduino board?
En welke regels heb je allemaal aan of uit staan in je sketch?

Gr. Remie

Misschien een stomme vraag, maar heb je de sketch 'compiled' voordat je heb in hebt geladen in je arduino board?
En welke regels heb je allemaal aan of uit staan in je sketch?

Gr. Remie

Ja dat heb ik gedaan, alleen kwa regels waar je het over hebt heb ik geen idee van, ben nog een totale beginner! Maar hoe bedoel je dit ?

In de map waar je Sketch staat staat ook een bestand met de naam config.h.

In dit bestand staat benoemd hoe je set-up er uit ziet (Tri, Quad-X, Y6, welke sensors je gebruikt etcetc)

Dit bestand kun je met een teksteditor aanpassen (tip: gebruik notepad++)

Optie (heb ik nog niet heb gebruikt) is de online-configurator van Ardupirates

Een mooi startpunt voor veel MultiWii gerelateerde info is de blog van Kinderkram op RC-Groups

suc6!

Owja: Maak altijd een backup van de software voordat je gaat experimenteren!

/* Set the minimum throttle command sent to the ESC (Electronic Speed Controller)
Deze moet je op '//#define MINTHROTTLE 1120 // for Super Simple ESCs 10A' zetten door de // er voor weg te halen, of je moet de plush serie esc hebben, dan moet je de eerste regel activeren.

/* The type of multicopter */
Weer de // weg halen voor een type quad om aan te geven hoe je de quad vliegt.

//enable internal I2C pull ups
//#define INTERNAL_I2C_PULLUPS

Voor beide de // neer zetten of laten staan, dus beide regels uitschakelen

#define PROMINI //Arduino type
// weg halen om PROMINI te activeren

En bij advanced settings:
/* I2C gyroscope */
// weg halen voor de ITG3200 om hem te activeren.

Vervolgens de sketch compilen en uploaden in je promini.
Let wel op dat je de goede com poort en het juiste arduino board selecteert in het arduino programma onder de TAB -> Tools; board en serial poort.

Normaal gesproken zou hij nu bij het aansluiten en opstarten van de GUI gewoon gyro waardes moeten laten zien.
Wel even geduld hebben nadat je op Start hebt gedrukt, het kan even duren voordat de GUI waardes van de gyro laat zien.
Zodra er waardes verschijnen druk je op Read.

Kijk ook even of je alles goed hebt aangesloten, dus de esc's bij de goede uitgangen van de PROMINI, en alle ontvanger signalen naar de de juist ingangen.
Kijk vervolgens of alle moteren in de juist richting draaien.

Gr. Remie

Nog steeds helemaal niets.
Kan bewegen wat ik wil maar het lijntje blijft recht.
Misschien hele dome vraag maar moet de accu aangesloten zijn dan ?

Als het goed is hoeft de accu niet aangesloten te worden, de Promini krijgt normaal gesproken gewoon stroom van de FTDI wanneer deze is aangesloten aan de pc.

Maar je krijgt dus wel een rechte lijn in de GUI, want normaal als er geen gyro is aangesloten laat de GUI nog geen eens een lijn zien.

Kun je niet achterhalen of je gyro stroom krijgt via een omweg, en niet direct via het Arduino boardje, dat zou dus betekenen dat je wel je accu en esc's aan moet sluiten tijdens het programmeren, let wel op dat je voor de veiligheid even de prop's eraf haalt!

Gr. Remie

Het enige wat ik nog steeds krijg is een rechte lijn in het scherm wat ik ook doe !!!

Met of zonder accu maakt niet uit

misschien eens proberen de lijn enable internal I2C pull ups aan te zetten en kijken wat hij dan doet.

Ps. waar woon je ergens, misschien kan een lokale MultiWii-vlieger je helpen?

Gr. remie

Ben je zeker dat je sensors - WM+ en nunchuck - correct zijn aangesloten en goed zijn gesoldeerd?

Programmeer de Promini nog eens opnieuw met de laatste software en verander slechts de meest noodzakelijk settings: minthrottle, type multicopter en type brein (promini dus).
Blijf van de rest gewoon af.
Voor je hem upload, eerst even compilen, dan zie je of er nog fouten inzitten. (normaal niet)

Post eens wat detailfoto's van je setup.

Laatst bewerkt:
Niet alle FTDi geven 5v door. Die van mij in ieder geval niet. Je kunt dit meten met een multimeter. Zie je wel de led oplichten op de arduino? Dan heeft die wel stroom. Heb je de JUISTE drivers gebruikt voor de ftdi? Ik heb namelijk de grootste moeite gehad om de juiste drivers te vinden. Er zijn namelijk vrij veel verschillende interfaces. Aan de buitenkant zien ze er hetzelfde uit, maar ze gebruiken allemaal andere "vertaal"chips (USB->serieel). Omdat het ellendig is steeds te tobben met losse/extra zooi, heb ik een ArduinoNano erin zitten. Gelijk een USB aansluiting en net zo handig in gebruik als de grote versies.

Staar je niet gelijk blind op de quad. Kijk eerst of je het voor elkaar krijgt een simpel blink progje erop te krijgen. Daarna zou ik even een communicatietest erop zetten. Bijvoorbeeld example->communication->ascii-table. Dan zie je gelijk of de communicatie heen en terug goed werkt. Pas daarna zou ik verder gaan met de quad. Het is nu eenmaal geen plug en play. De Arduino is en blijft een testplatform om zelf leuke dingen mee te kunnen maken en niet specifiek bedoeld om quad en dergelijke te vliegen.

Resume: eerst checken of je stroom hebt, daarna checken of je er iets op krijgt (en dus de juiste drivers hebt), daarna checken of je feedback hebt en pas daarna eens kijken naar de quad.

In geval van nood kun je, als je goed in de code kijkt/zoekt, ook de endpoints veranderen waar de quad op moet reageren. Alleen veel gebruikte aanpassingen zijn bovenin de code ondergebracht, maar er is nog veel meer mogelijk (tot hard-coded servo reverse en dergelijke aan toe).

Danny

PS: ik zou nog even niet gaan stoeien met de I2C.

Back