help needed, maken van een carbon canopy.

Of van die mal weer een negatieve mal maken en dan daarin gaan soppen.
Maar de methode volgens de site lijkt me dan handiger/goedkoper. Flexibele mal die zonder hoge kosten kunt vervangen in no time.

Kijk anders eens in de R&G Catalogus, staat redelijk uitgelegd hoe je mallen moet maken, heb nog een oude liggen. Ruud (?) heeft ook het een en andere op het forum geposst.

Trouwens houw wel rekening met hoge kosten van de Carbon mat, maar ja een beetje Bling-Bling mag ook wel wat kosten.

Rick

het is niet zozeer om het bling gehalte, de kap van mijn freestyle is beschadigd en ik moet toch een nieuwe maken, leek me leuk om het eens in het carbon te doen, voordeel:
-nieuw spul allemaal om eens mee te expreimenteren
-licht
-looks
- en belangrijkst, ik kan dan de tank onder de canopy monteren zonder dat ik de kap hoef te spuiten en dat er straks weer allemaal afbladdert.

Gerard, heb jij hier verder nog iets mee gedaan? Ik wil zelf binnenkort namelijk ook een mal met gips maken en was eigenlijk wel benieuwd of jij er nog ervaringen mee hebt opgedaan en of je deze met ons zou willen delen? :)

Ik heb net van een cockpit van een indoor dubbeldekker een mal gemaakt. Ik heb de cockpit versterkt en gesloten met enkele stukjes depron en daarna met gietgips volgegoten. Na het drogen blijft een spiegelglad oppervlak achter. Helaas zaten in de originele kap enkele onregelmatigheden en die zie je licht in de mal. De kleine verhogingen heb ik met fijn schuurpapier kunnen weg halen maar er zit nog een deukje in dat ik moet opvullen. Ook langs de rand zijn enkele oneffenheden die nog weggewerkt moeten worden.

Gerard..

Als het alleen om de windshield gaat.

-Zorg dat ie stevig is de kap zodat ie niet kan vervormen als je hem indrukt.. is dat wel het geval en je kap hoef je niet te bewaren dan zou ik de binnenkant verstevigen door hem vol te spuiten met pur.
Buiten kant moet spiegeltje glad zijn.. maar dat kan jij wel heb ik gezien.. Mooist is dan ook een laagje 2k lag op de kap en polijsten.. hoe gladder je af te mallen kap hoe strakker straks je kapjes uit de mal worden.
Voor een kapje doe ik het volgende..

-5 lagen Pat
-laagje PVA
-1 laag mallengelcoat
-koppellaag (3mm glassnippers)
-dan 1 laag 110gr glasdoek (dat vormt lekker)
-1 laag 160gr glasdoek
-3 lagen 600gr glasdoek
-1laag 160gr glasdoek
-1laag 110gr glasdoek.
de opbouw is dus symmetrisch om krom trekken te voorkomen.
Goed laten uitharden (minstens 36 uur)
lossen .. randen van je mal schoonmaken met schuurband
dan polijst ik de mal in de binnenkant met de hand..
zet hem de eerste x 5 maal in de Pat..
Dan kan je je kapje gaan maken.

-kapje

-eerste 1 laagje blanke vorgelat.
Dan je carbon erin lamineren.

Voor de materialen kan je het beste even contact opnemen met Ruud..
En als je vragen heb kan je altijd pben..

Peter

dit project ligt tijdelijk in de ijskast, maar ik ga zeker eersdaags beginnen met de mallen te maken, kapjes van 40 euro per stuk word toch vrij prijzig onderhand :)

Back