Help opa de winter door…

Mijn opa, of eigenlijk schoonopa, heeft na het zien van mijn Easy Star het idee gekregen om in de wintermaanden een vrije vlucht zwever te gaan bouwen.
Hij heeft er vroeger een van schuim gebouwd maar nu wil hij er een van balsa bouwen. Hij wil alles zoveel mogelijk zelf maken en zo veel mogelijk zelf doen. Gereedschap heeft hij zat en wat hij niet heeft koopt hij.
Nu is mijn vraag, welk model zou geschikt zijn voor een beginnende bouwer en is er ergens een online tekening van te vinden?

Alvast bedankt namens mijn opa :wink:

De KNVvL heeft veel tekeningen voor vrije vlucht zwevers. De SOE was in de tijd dat ik begon (midden jaren '70) in mijn omgeving het standaard beginnersmodel. Deze behoort tot de wedstrijdklasse A1 en heeft een spanwijdte van ongeveer 1.10 meter.

Er zijn ook nog wel bouwdozen op de markt, vooral uit Tsjechie. Die zie je in Nederland echter maar zelden te koop. Graupner heeft ook nog de kleine UHU, maar die heeft een grotendeels plastic romp, wat je opa vast niet leuk vindt.

Er zijn ook eenvoudige wedstrijdmodellen in de grotere klasse A2, die zijn nauwlijks moeilijker te bouwen, maar makkelijker te vliegen. De EOS is het grotere broertje van de SOE van de KNVvL.

Dit zijn overigens geen echte wedstrijdmodellen hoor, daar zou je tegenwoordig niet meer mee kunnen meekomen.

Bedenk wel dat in een bouwdoos een bouwbeschrijving zit, en dat die ontbreekt bij een tekening. Wat ik bijvoorbeeld niet wist toen ik mijn eerste zwever bouwde (de Colibri van de KNVvL), was dat jet het tissue (bespanpapier) waarmee je de vleugel moest bekleden, ook nog eens moest spanlakken, maar dat moet dus wel! De vleugel van de Colibri lag dus na de eeste handstart al weer in puin.

Waar woont je opa? Als hij in de buurt van een vrije vlucht club woont (daarvan zijn er nog een stuk of wat, in ieder geval in Zwolle, en verder geloof ik in Nijmegen, Arnhem, Noord-Brabant (Goirle) en Limburg. Andere forumleden kunnen daar vast wel adressen van verstrekken.

Misschien kan hij simpel beginnen met een Robbe Fantra (Jedelsky vleugel) of inderdaad een Kleine Uhu, als je die alleen van tekening bouwt wordt de uitdaging al weer wat groter (romp kun je immer ook van hout maken). Daarnaast staan er toch nog regelmatig leuke kitjes op marktplaats en ebay.

Ik heb de site van de KNVvL gevonden en hoe ik een tekening kan bestellen. Kon helaas geen plaatjes vinden van de zwevers, zou wel leuk zijn want dan print ik ze uit en kan mijn opa kiezen.

Ik heb ook gedacht aan een bouwdoos maar dat wil mijn opa niet, het moest echt een uitdaging voor hem zijn.
Hoe de vrije vlucht zwever vliegt maakt niet veel uit, geloof niet dat mijn opa echt veel gaat vliegen, gaat hem meer om het bouwen.
Ik heb nog een goed boek liggen over het bouwen van modelvliegtuigen waar alle technieken van bouwen goed in besproken worden dus dat zou op zich wel goed moeten komen!

Is het eigenlijk ook mogelijk om een radiografische zwever te gebruiken voor vrije vlucht?
Als mijn opa dan uitgespeeld is kan hij hem altijd nog ombouwen naar radiografisch.
Hij woont trouwens in ’s-Gravenpolder (Zeeland)

Hoi Peter,

Ik heb verschillende bouwdozen staan van vrijevlucht modellen die uitsluitend uit hout bestaan.

Graupner heeft de Uhu een bouwdoos met een plastic rompje en een bouwdoos van een Uhu met houten romp.

Je Opa heeft hiermee zijn handen vol, want het is een doos vol latjes en plankjes én een bouwbeschrijving én een bouwtekening !

Denk er maar over na,

Ik hoor het wel

Groeten Martin

Ik zou hem maar eens langs sturen bij Martin, komt hij verslaafd aan balsa weer terug :)

Zonder gekheid ik denk dat het bouwen van een kleine Uhu al best een uitdaging is als je het nog nooit hebt gedaan.

Vroeger had je de Amigo van Graupner die zowel voor vrije vlucht als voor rc geschikt was (ik praat dan wel over een 'tijdje' terug om precies te zijn nog voor ik geboren was). Ik denk dat je opa zijn tanden kan stukbijten, er zijn talloze tekeningen beschikbaar als je gaat zoeken (en vragen). Vroeger zat er in Zierikzee een zaakje waar je modelbouwspul zoals balsa kon kopen maar of dat nog bestaat weet ik niet.

Ik heb zelf nog een tekening van een 2 meter zwever die geheel ujit hout is opgetrokken, kan ik je de tekening zo van mailen, even met een memorystick naar de Copyshop en je kunt beginnen....

Ik heb een digitale versie van een soort UHU A1 zwever. Stuur me een email of je adres, dan stuur ik je die tekening.

:wink: Bedankt allemaal :wink:

Ik heb er nog eens over nagedacht en een bouwdoos lijkt me een goed begin voor mijn opa.
Daarna kan hij altijd nog overgaan op het bouwen van een losse tekening. Als ik die tekeningen zo zie dan heb je er toch wel enige ervaring voor nodig om zo te gaan bouwen.

Martin je krijgt een mailtje :D

Back