Help , resin model ellende

Forum , Hellup .............................

ik knutsel al heel wat jaren diverse modellen in elkaar ( en ja het werkt !! ) .

Nu heb ik echter een uitdaging waar ik hulp bij nodig heb , WANT.................

resin modellen heb ik nog nooit gemaakt , en laat staan volledig gerenoveerd.

wat is er gebeurd , een ebay levering is wat ongelukkig de oceaan over gekomen en nu is het model herleid tot een bergje resin .

mijn vraag is nu dus HOE lijm ik dat materiaal , en HOE werk ik randjes en putjes bij .

het gaat om 1/43 dus er is bijzonder weinig " vlees " over .

na het plakken en opvullen , afschuren moet er natuurlijk ook nog gespoten worden ...........

HOE spuit je dat materiaal ????

hopelijk hebben jullie praktijk antwoorden voor me .

danks al vast

nitro2

Lijmen:

Met secondenlijm, gel of vloeibaar.
Met epoxyhars (duurt lang, wel sterk)

Plamuren:
Alabastine supersnelle lakplamuur

Lakken: Resin laat zich met alle lakken eenvoudig lakken. Eventueel eerst een primer, dan kan je zien of je nog ergens wat moet plamuren.

Valt wel mee. Ik heb zelf geen ervaring met slechte hechting door achtergebleven lossingsmiddelen, maar grotere delen kan je eventueel in een sopje leggen.

Ga je kritische operaties uitvoeren (verchromen, etc) dan is het wel zaak dat de boel goed schoon is.

resin ellende

Lijmen:

Met secondenlijm, gel of vloeibaar.
Met epoxyhars (duurt lang, wel sterk)

Plamuren:
Alabastine supersnelle lakplamuur

Lakken: Resin laat zich met alle lakken eenvoudig lakken. Eventueel eerst een primer, dan kan je zien of je nog ergens wat moet plamuren.

we gaan het proberen ,
schuren dus met heel fijn schuurpapier

danks

nitro2

Schuren en vijlen kan met alle gangbare materialen. Sleutelvijlen, nagelvijlen, of de schuurvijltjes van www.modelbrouwers.nl. Qua schuren ook alles wat voor handen is. Resin is zo zacht, dat schuurt altijd wel. Neem fijn papier, tenzij je echt wilt vormen.

Resin is een rotzooitje voor je gezondheid.
Draag dus steeds een goed mondmaskertje als je gaat schuren.

Droop

resin help

bedankt voor jullie reakties , en adviezen.

modellen zien er al weer wat beter uit ( ze waren letterlijk in hun verpakking rond getold tijdens het transport ).

nu is het dus opvullen van lijm-naden en herstellen van het lakwerk.............

ook hier weer elke info welkom !!

nitro2

Naden vullen met alabastine snelle lakplamuur, lakken met de methode die je gewend bent.

Let wel op: olie gebaseerde lakken (enamel) kan niet zomaar over watergedragen lakken. Even proberen dus.

Deze volgorde kan wel:

nitro lakken (spuitbus) - enamel - acryl

maar andersom vaak niet. (lak wordt aangetast)

Waar ik mijn resin modellen mee "opvul" is gewoon tamiya putty Basic type. Dit mengen met wat secondelijm. Des te meer hoe sneller het droogt.

Schuren met watervast fijn.

Alclad grijze primer en elke verf kan er over.
MrHobby Topcoat als blanke lak.

Back