Help: Robbe 12s equalizer; hoe moet ik de balanceerkabel maken?

• Topicstarter Topicstarter Marc Bolier
  • Startdatum Startdatum
M

Marc Bolier

Guest
Ik snap niet hoe ik mijn balanceerkabel moet maken. Bij de handleiding zit geen goede beschrijving.

Ik heb een 8S pakket.
Op de balanser zitten 2 aansluitingen voor de voltage sensor.
Op iedere aansluiting zitten 7! pinnetjes, dus in totaal 14! (ik had er 13 verwacht).
De aansuitingen zijn aangeduid met "master" en "slave"

Ik had nu het volgende gedaan:
cel 1, min-pool op pin 1,
cel 1 plus-pool op pin 2,
cel 2 plus-pool op pin 3,...
cel 8 plus pool op pin 9.

Nu krijg ik de melding "voltage sensor connection defective"

Tijdens een tweede poging heb ik de 0V van cel 7 op pin 8 gezet (de eerste pin van de tweede connector), de plus-pool van cel 7 op pin 8 enz. Ik kreeg dezelfde melding.

Help! Wat doe ik fout?

https://www.vliegtuigmodelbouw.nl/artikelen/popup.php?foto=8484

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een ander merk balancer, geschikt voor 6 cellen. Twee van deze balancers kunnen gekoppeld worden om tot maximaal 12 cellen te laden.
De balancerkabel wordt alsvolgt aangesloten:

Master connector:
Pin 1: - cel 1
Pin 2: + cel 1
Pin 3: + cel 2
Pin 4: + cel 3
Pin 5: + cel 4
Pin 6: + cel 5
Pin 7: + cel 6

Slave connector:
Pin 1: - cel 7
Pin 2: + cel 7
Pin 3: + cel 8
Pin 4: + cel 9
Pin 5: + cel 10
Pin 6: + cel 11
Pin 7: + cel 12

Dit is gelijk aan jou tweede poging. Veel helpen zal dit dan niet. Weet je zeker dat alle verbindingen goed zijn? Eventueel kan je op de balancerkabel de celspanningen meten.

In ieder geval succes!

Ik snap niet hoe ik mijn balanceerkabel moet maken. Bij de handleiding zit geen goede beschrijving.

Ik heb een 8S pakket.
Op de balanser zitten 2 aansluitingen voor de voltage sensor.
Op iedere aansluiting zitten 7! pinnetjes, dus in totaal 14! (ik had er 13 verwacht).
De aansuitingen zijn aangeduid met "master" en "slave"

Ik had nu het volgende gedaan:
cel 1, min-pool op pin 1,
cel 1 plus-pool op pin 2,
cel 2 plus-pool op pin 3,...
cel 8 plus pool op pin 9.

Nu krijg ik de melding "voltage sensor connection defective"

Tijdens een tweede poging heb ik de 0V van cel 7 op pin 8 gezet (de eerste pin van de tweede connector), de plus-pool van cel 7 op pin 8 enz. Ik kreeg dezelfde melding.

Help! Wat doe ik fout?

https://www.vliegtuigmodelbouw.nl/artikelen/popup.php?foto=8484

Waarschijnlijk zijn pin 7 en 8 gelijk. Dit is vooral omdat vaak twee packs in serie wordt gebruikt, en deze ieder hun eigen balancerstekker gebruiken.
Is dat het geval, dan heb je iets weggefikt tijdens je eerste manier van aansluiten, je hebt namelijk één cel kortgesloten over pin 7 en pin 8. Deze pinnetjes zijn zo klein, dat deze cel iets daarvan kan wegfikken/kapotsmelten. Mogelijk een printspoortje o.i.d.
Als dit het geval is geweest, dan geeft je balancer idd een defectmelding in de aansluiting. Mogelijk kan je het ook zien aan de stekkertjes van pin 7 en/of pin 8, of aan de balancerstekker aan je akku.

Hopende dat je hier iets mee kan, succes, en laat ons weten als je weet wat er aan de hand is!

Greetz van Aldert

Ik heb nog wat zitten proberen.
Een 6s configuratie werkt zonder problemen (dus op 1 connector)
Een 7s (master/slave poort) krijg ik niet werkend.
Pennetje 7 & 8 zijn niet intern doorverbonden.

Ik denk dat de 12s 2 keer een 6s in 1 behuizing is. En al zoekende zie ik veel overeenkomsten met de MEX equalizer.

Pennetje 7 & 8 zijn niet intern doorverbonden.

Als nu iemand met een zelfde balancer dit ook eens doormeet, weet je gelijk of dit misschien door het "verkeerd" aansluiten van de eerste poging is ontstaan!

Greetz van Aldert

Als nu iemand met een zelfde balancer dit ook eens doormeet, weet je gelijk of dit misschien door het "verkeerd" aansluiten van de eerste poging is ontstaan!

Greetz van Aldert

Ja, ik ben ook benieuwd. Vooralsnog zie ik niets en ruik ik niets wat lijkt op schade maar het zou kunnen.

Hey Marc,

Pin 7 en 8 zijn niet doorverbonden bij mijn Top 12S.

Vergeet je niet de hoofdkabels van de batterij ook aan te sluiten?
Ik gebruik hem om 2 accu's van 5S te balanceren. Hiervoor volg ik het schema op bladzijde 9 van de handleiding en dat gaat perfect. De accus hangen dan IN SERIE en de balancerstekker van de batterij die met de min (-) aan de balancer hangt gaat in de 1-6 poort. De balancerstekker van de batterij die met de plus (+) aan de TOP 12S hangt gaat in balanceerpoort 7-12. Hierbij is dus de spanning aan pin 6 en pin 8 gelijk. Voor 2 keer 4S in serie zou dit betekenen dat pin 5 en 8 gelijke spanning hebben.

Hopelijk helpt dit bij de redenering om je 8S pack aan te sluiten. Mijn inziens heb je voor je 8S pack een 2 keer een 5 draads balanceerstekker nodig (of één 7 draads en één 3 draads...) waarbij je ervoor zorgt dat

eerste stekker:
pin 1: min van cell 1
pin 2: plus van cell 1
pin 3: plus van cell 2
pin 4: plus van cell 3
pin 5: plus van cell 4

tweede stekker
pin 1: min van cell 5
pin 2: plus van cell 5
pin 3: plus van cell 6
...

en uiteraard is de plus van cell 4 gelijk aan de min van cell 5!

Hopelijk lukt het je zo.

Stekke.

PS. ik heb nog een draadje lopen over deze Equalizer op dit forum :
uitlezen-robbe-12s-top-equalizer-via-pc
Misschien weet jij ook voor mijn probleem een oplossing?

Bedankt voor het doormeten en de info. Als hij werkt zal ik eens kijken naar de data poort!

Betekent dit dat je alleen een even aantal cellen kan balanceren? Dat lijkt me erg sterk. Het betekent dus wel dat de eerste pin van de slave poort de min pool moet/kan zijn. Ik ga er maar even vanuit de de equalizer defect is.

Hoi Stekke,

Ik heb eens twee 3s pakketjes in serie gezet en 1 balancer kabel in de master en de andere in de slave poort. Daarna de pakketten in serie gezet en....niets, nou ja een sensor kabel foutmelding. Ik kan wel ieder van de 3s pakketen dus los van elkaar in de master poort balanceren.

Kan jij ook balanceren met 1 pakket in de slave poort? Dat kan ik niet, maar ik weet niet of dat normaal is. Mocht dat bij jou wel lukken dan is die poort stuk.

Ik hoop idd niet dat poging 1 fataal is geworden voor de balancer.

PS. ik heb nog een draadje lopen over deze Equalizer op dit forum :
uitlezen-robbe-12s-top-equalizer-via-pc
Misschien weet jij ook voor mijn probleem een oplossing?

Die oplossing is heel eenvoudig en die heb ik je in het bovengenoemde draadje ook gegeven. Het signaal dat de equalizer geeft is de laag voor een RS-232 poort Met een transistor en een weerstand moet dit nieveau worden verhoogd. Zie:

Waarschijnlijk is het signaalniveau van de poort op de equalizer te laag. In de volgende link is een schakeling te vinden die het niveau iets verhoogt. De schakeling met de transistor werkt goed bij mij. Je moet in Hyperterminal leesbare data krijgen. Een dataregel van de MEX met daarop 3 cellen LiPo aangesloten ziet er als volgt uit:

I3105B105B105D0306

Instellingen Hyperterminal:

Com 1 of Com 2 al naar gelang welke wordt gebruikt

9600 bps
8 bits
1 stopbit
geen handshake

Hyperion Balancer LBA10

Mijn MEX equalizer heb ik deze week getest met de vrij te downloaden software van Simprop en met Logview. In beide gevallen werkte het in de stand LiPo. Is de stand LiFe heb ik het nog niet getest.

Aanvulling: Als de equalizer in de stand Li-Fe staat wordt er niets weegegeven.

Niet stuk!

Na wat geprobeer heb ik een werkende oplossing (7 cellen pakket)

Master connector:
Pin 1: - cel 1
Pin 2: + cel 1
Pin 3: + cel 2
Pin 4: + cel 3
Pin 5: + cel 4

Slave connector:
Pin 1: - cel 5
Pin 2: + cel 5
Pin 3: + cel 6
Pin 4: + cel 7

Blijkbaar moet je de cellen een beetje verdelen...

Een ander punt is dat ik eerst de slave connector, dan de master connector en dan de batterij moet aansluiten. Alleen in deze volgorde werkt het.

Een beetje vreemd maar het werkt dus het is OK zo.

Back