:help: Scheur in romp. reparatieverslag

:help: Dag beste medemodelbouwers.
Ik ben sinds vandaag de nieuwe trotse eigenaar van de zeesleper Amsterdam van Artesania Latina.
En toen ik thuis kwam was er een scheur in de romp.
En die winkel neemt geen producten terug.
Dus na overleg met mijn vader hebben we een methode bedacht om dit probleem op te lossen.
Het is een ABS romp dus we plakken de scheur met ABS-lijm en daar achter een glasmatje.

Is dit wat?

Laat jullie mening eens horen.

Grtz The Boat Freak

Hoi,

hoe groot is die scheur ???

kleine scheur: 2 componenten lijm er tussen en goed drogen laten

Grote scheur cq opening: 2 componenten epoxyplamuur evnentueel met glasfiber versterkt.

Daarna beide goed schuren en klaar is je romp

André

Tja, die is wel iets van een 14 cm.
En net op de hoek van de punt.

Ik heb ook nog een vraagje voor andere mensen die dit schip ook gebouwd hebben.
Het kleine achterste spant net voor de roerkoning is wel 5mm boven de romp.
Was dit bij julie ook zo of is dat normaal?

hallo,

indien die romp lijkt op de romp van de hellen (zelfde fabricant) - dan zou ik het eens proberen met stabilit en een matje. Is de romp zowat dik (verschillende millimeter) en wat PVC/rubberig in aanvoelen?

Er zijn namelijk veel soorten van 2 componenten lijm en niet alles zal hierop hechten. Tijdens de bouw van mijn Hellen (onder constructie :D) had ik goede resultaten met stabilit.

tijdens de bouw van de dolly, ook ABS dacht ik volgens de handleiding maar van Robbe, ging het ook zeer goed met secondenlijm.

14cm is een serieuze scheur, het zijn mijn zaken niet wat er gebeurd is en waarom die winkel niets terugneemt... maar je gaan uren en uren werk in die boot steken en je bent beter zeker van de romp...als het een fabricagefout is ... wat kan er dan nog niet allemaal gebeuren ??

waarom niet Artesania Latina aanschrijven?

Patrick

Het zekerste is, de binnenkant opschuren, en herstellen met een glasmat met epoxy. Epoxy geeft het minste risico ivm oplossen van het materiaal. Als de hele romp nogal dun is, waarom dan niet de volledige binnenkant bekleden met een matje? Geeft een bijzonder stevig geheel.

Ik sluit me bij Gilbert aan.
Stabilit, hoe goed ook, kan op een gegeven moment loslaten, zeker als de ondergornd net niet helemaal schoon is of opgeruwd... Glasmat met polyester is bedrijfszekerder.

Maarre... Wat een :evil: -winkel dat ze een kapotte romp niet terugnemen... Je mag toch verwachten dat ze een stukje service bieden?
Als de scheur een duidelijke fabrieksfout is... Je betaalt voor een goeie romp, toch? Ik zou teruggaan, liefst met Pa erbij, om eens een hartig woordje met die mannen te praten.
Anders wil een briefje naar een importeur ook wel eens helpen.
Noem dan vooral de naam van de winkel, dan is er kans dat de winkel vanuit die hoek wat te horen krijgt.

Succes ermee!

Echt een probleem heb ik er niet mee dat er een scheur in is, als ik een nieuwe romp wil dat moet ik daar nog wel even op wachten.
Bij die winkel zijden ze plakken.
En modelbouw is niets anders als plakken dus, een scheur moet toch repareerbaar zijn.

matje en doe dan gelijk de hele romp aan de binnekant voorzien van epoxy met glasvezelmatje 40 - 80 grams zou genoeg moeten wezen.

en gebruik epoxy a het is iets wat flexibel dus breekt minder snel b het vreet minder snel als polyester

Euh,

zijn jullie wel zeker dat epoxy gaat hechten op die romp? Artesania heeft nooit stukjes over om op te proberen, maar ik heb overal gelezen dat epoxy niet op ABS hecht :

zie ook : http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3860&highlight=abs+lijmen

etc ...

trouwens, als de winkel die romp ook wil lijmen dan zou ik daar geen genoegen mee nemen. Als je iets nieuw koopt moet het ook in orde zijn he.

Even nog opletten voor iets anders, als je de hele romp gaat behandelen lagns de binnenkant met een glasmat, (of zelfs een stukje) zou het wel eens kunnen zijn dat de spanten er niet meer in gaan passen.

Patrick

ABS is zo een vreemd materiaal. Het bestaat in verschillende uitvoeringen en samenstellingen (weekmakers en vulmiddelen). Ik heb me laten vertellen dat ABS de afkorting is van "Alles Behalve Sterk" :wink: .
Als hier modelbouwers goede ervaring hebben met ABS en polyester, doen dan. Maar als het toch polystyreen blijkt te zijn, is het naar de knoppen.

Roel van Essen zei:
Maarre... Wat een :evil: -winkel dat ze een kapotte romp niet terugnemen... Je mag toch verwachten dat ze een stukje service bieden?
Als de scheur een duidelijke fabrieksfout is... Je betaalt voor een goeie romp, toch? Ik zou teruggaan, liefst met Pa erbij, om eens een hartig woordje met die mannen te praten.
Anders wil een briefje naar een importeur ook wel eens helpen.
Noem dan vooral de naam van de winkel, dan is er kans dat de winkel vanuit die hoek wat te horen krijgt.

Succes ermee!

daarom controleer ik mijn model aankopen nog voor ik de winkel verlaat.(of het nu een Micro magic is of een pakketje van revell) het leisft doe ik de controle nog voor dat ik met de winkelier afreken. zeker als deze geen producten terugneemt.

maarja die scheur zit er nu eenmaal in. ik heb zoiets ooit opgelost met een dun latje aan de binnenzijde het werkt wel maar minder mooi en stevig. bedenk wel dat het evenwicht dan verstoort is.

Ok mensen.
Dernet heb ik geleerd hoe met epoxy werken. :teacher:

De scheur is al bedekt met een glasmat en epoxy en moet nog drogen.
Die epoxy is al ouder als 20 jaar dus ik hoop dat ze nog werkt, daarom raadde mijn vader ook aan om meer harder te gebruiken. :morning:(epoxy)+:bad-words: (harder)= :banana:

Hier zijn de foto's.

De punt al met secondelijm geplakt.
normal_10daketniweet%20klein%20punt%20secondelijm.JPG

De glasvezelmat erop met epoxy doordrongen.
normal_img%201068%20klein%20punt%20epoxy.JPG

Die tape is om het wat netjes te houden en om zeker te zijn dat de mat niet te veel verschuift.

Zonder tape.
normal_img%201070%20klein%20glasvezel-epoxy%20zonder%20tape.JPG

Sorry voor de slechte kwaliteit van sommige foto's. :sleeping:

Groeten Sam. :morning:

Waar je normaal altijd je ouders moet geloven :teacher: , nu niet; meer harder zonder de gepaste hoeveelheid hars werkt niet. Epoxy hard uit bij de gratie van de juiste mengverhouding en temperatuur...... Nu zal de epoxy niet goed uitharden en kun je opnieuw beginnen. Koop je een nieuwe bouwdoos, neem je 20 jaar oude epoxy.... verkeerde zuinigheid.
Marc

Ja, dat weet ik maar ze is in een zeer lutledige pot bewaard en nog nooit opengeweest.

Mischien verkeerde zuinigheid maar dat was al we nog hadden thuis.
Als het mislukt dan trekken we het er af en beginnen opnieuw met nieuwe epoxy.

Nu hebben jullie allemaal ongelijk.

De epoxy is bijna uitgehard, een beetje meer harder heeft dus geholpen.

Ik heb de epoxy wel laten drogen op kamertemperatuur want als je het in een koude kelder laat drogen verhardt het mischien nooit.

Hij is nog niet helemaal verhard maar hij is nog maar 12 u aan het verharden, het komt wel goed.

:banana:
Groeten Sam.

ik ben geen epoxy expert, maar gebruik ook soms epoxy die ouder is dan 1 jaar. Je merkt toch vaak bij lijmen en dergelijke dat die niet zo leuk meer hanteren als toen ze net gekocht zijn.

wat is trouwens een 'beetje' meer harder?? Tenzij bij grotere oppervlakken glasmat - meet ik ook gewoon de hoeveelheden af op het zicht (lees, ZEER ongeveer). Ervaring heeft me wel geleerd de juiste verhouding en reactie in te schatten, ik heb al epoxy weggegooit na mengen opdat de reactie niet vlotte. Je merkt dat bij het roeren (en soms aan de temperatuur)

mijn mening is toch nog steeds... je gaat zo veel tijd in die boot steken dat je beter niet te veel bekibbeld en de basis goed doet.

12h om epoxy uit te harden lijkt me trouwens ZEER lang.

Hobby spul (1u 'droog') is inderdaad niet echt hard na 1 uur, maar 12u... zelfs de trage profesionele epoxy die ik een tijd geleden heb gebruikt was toch al hard na 6 uur.

Laat eens iets weten hoe de hechting van die epoxy is op de romp, ik twijfel nog steeds of het niet beter was stabilit te gebruiken ipv expoy.

Ik zou ook eens 'pulken' aan die mat nadat alles uitgehard is. Je kan beter even testen en indien nodig herdoen NU, want eenmaal het dek erop ka je er niet meer aan....

Patrick

Back