:help: Scheur in romp. reparatieverslag

en ja... toch even vermelden.

DOE HANDSCHOENEN AAN.

al die verhalen over allergische reacties vond ik ook larie en overdreven... totdat mijn vingers in kloven begonnen te trekken als ik in de buurt van superlijm en epoxy kom.

P.

Ik gooi de flesjes van oude epoxy in een bakje met kokend water uit de waterkoker. Laat het daar een tijdje in warm worden. Het wordt dat weer super vloeibaar en goed te mengen.
Om het onderdeel dan goed te laten uitharden zet ik de oven op 70C en laat het daar een uurtje of twee in zitten.

Het enige nadeel van oude epoxy is dat het roze van kleur wordt.

Op vakantie wel vleugels gelijmd en deze achter de voorruit van een afgesloten auto in de zon laten drogen. (Je moet wat bij gebrek aan een oven.) :lol:

het is hierboven al vermeld maar "extra "harder toevoegen heeft bij epoxy juist het verkeerde effect!!

epoxy bestaat uit een harscomponent :epoxy genoemd en een harder :een amine (voor de scheikundigen)

deze 2 componenten "linken " aan elkaar ,wanneer één van de 2 componenten in "overschot "is verstoort dit de ketenvorming van het produkt met als gevolg het niet perfect uitharden van het produkt

en ik vrees dat dit nu het geval gaat worden

die verwarring van "wat meer harder toevoegen" komt waarschijnlijk van het werken met polyester:

polyester is scheikundig gezien verschillend van epoxy : polyester onstaat door het reageren van 1 component (niet helemaal correct maar ik ga het simpel houden) die eigenlijk met zichzelf reageert ,deze reactie wordt in gang gezet door een catalysator ( de zogenaamde harder) deze hoeveelheid catalysator of harder is hierbij niet erg kritisch en dit dus in tegenstelling tot epoxy ( waar eigenlijk de term "harder" niet erg goed gekozen is)

en produkt dat al 20 jaar oud is?
hmmmm zou ik niet gedaan hebben hoor

Ik heb gepulkt en het hangt goed vast.
Maar toch "plakt" het nog een heel klein beetje als je er met je vinger tegendrukt.
Opnieuw ga ik niet beginnen want het hangt vast en het graakt niet los.

Het resultaat is voor mij voldoende.
afwerken ga ik het niet doen want het hangt aan de binnenkant en je kijkt er toch niet op.

Nog even de punt schuren zodat de lijmrestjes e.d. weggaan, spuiten en je zal nooit zien dat er ooit een barst in was.

GR Sam

Hoi Sam,

Zelf ben ik ook wel eens bezig geweest met epoxy op de romp van de amsterdam. Mijn ervaring is dat het zeer goed hecht op deze ondergrond hoewel dat theoretisch niet echt voor de hand ligt. Succes er verder mee.

Wat de oplossing betreft die je hebt gekozen: soms moet je gewoon dingen proberen en doen, soms gaat het goed soms niet. In elk geval is het mijn ervaring dat je soms moet zondigen tegen allerlei adviezen en niet luisteren naar de stomme theoretische problemen van de heren ingenieurs. Ik heb recht dat te zeggen want ik ben er zelf ook een :lol: . Ik bedoel dat dus ook niet denigrerend maar meer in algemene zin.
Soms werken experimenten verrassend goed, soms verknal je je project er mee. Het is in elk geval leerzaam.

Krijgen we in de rest van dit draadje het bouwverslag te zien?

Groeten, Marco

Als iemand dat wil doe ik het wel, maar dan zal ik het bij werkschepen zetten.
Het is mijn eerste bouwdoos/boot die ik ooit maak dus de afwerking zal niet zo superieur zijn.

the boat freak zei:
Als iemand dat wil doe ik het wel, maar dan zal ik het bij werkschepen zetten.
Het is mijn eerste bouwdoos/boot die ik ooit maak dus de afwerking zal niet zo superieur zijn.

Als ik jou was zou ik het doen. Als je dan vragen hebt, dan zijn er hier een paar hele goede ervaren bouwers (ik dus niet) die je kunnen helpen met tips & tricks. :wink:

>In elk geval is het mijn ervaring dat je soms moet zondigen tegen allerlei adviezen en niet luisteren naar de stomme theoretische problemen van de heren ingenieurs. Ik heb recht dat te zeggen want ik ben er zelf ook een Laughing

idem hier, modelbouwers behouden het recht koppig te zijn en niet te luisteren. 8)

als je kan, zou ik zeker het bouwverslag hiet zetten. Het is leuk achteraf even terug te kijken en te zien hoe alles ging. Daarbij kan je nog allerlei raad krijgen en is het leuk voor ons te lezen...

Patrick

Back