HELP Servos vastgelijmd in de vleugel maar moeten weer los

Ik heb gisteravond de DS281 servos vastgelijmd in mijn nieuwe Aspivleugel. Eerst op de Evo9 een nieuw model aangemaakt en alle roeren neutraal gezet. Servo's even op positie 1 en 5 aangesloten zodat ze in de neutraal positie kwamen te staan. Alles weer ontkoppeld en vastgelijmd.
Nu heeft de Evo standaard 20%flaps staan kwam ik achter. En dat is het probleem nog niet maar er moest 1 servo achteraf omgepoold worden. Toen begon de ellende. Na het ompolen kwamen de roeren dusdanig te staan dat ze met trimwerk niet meer neutraal te krijgen waren. Lang niet!!!Servo's moeten er weer uit om het roerheveltje te verzetten Whaaaaaaa :bad-words:
Alles zit met 2 componenten vast. Bij de servohevels kom ik ook niet meer. Die zitten te strak tegen de verstevigingsrib.

Hoe krijg ik het alllemaal los of wie weet raad.

Theo,

Kan je misschien wat foto's maken. Het is zo moeilijk (althans voormij) voor te stellen
hoe groot het probleem is. misschien kan je met een heel scherp operatie mesje bij ?
Ik zou het anders haast niet weten...shit man...
Groeten,

Bart

Theo,

Kom morgen helpen trekken !!! :lol:

Maar serieus, misschien kan je om de servo een snijtouwtje trekken ?

Johnny

Kan je de middenstand van het servo niet veranderen of flap geven in de neutraal positie?
Als je de draairichting van een servo omdraaid moet de middenstand toch gelijk blijven?

Alex,

Ik zit de hele avond al te kl...... om te zien of ik via mixers enz wat kan veranderen, maar nee. Natuurlijk kan je de middenstand veranderen maar niet zover als nodig. Tevens hou ik dan geen uitslag genoeg over.
Ik zit er aan te denken om de opening te vergroten, en van een schroefbitje de punt af te slijpen en die op een plaatje te lijmen. Op die manier ontstaat een "90 graden schroevendraaier" en hoop ik de scroef van de servohevel wat los te kunnen draaien.
Lekker grrrrrrr denk je dat je nog 2 uurtjes aan je model moet besteden, ben je zo een paar dagen verder, en de vleugel wordt er niet mooier op.
Zal morgen ff een foto plaatsen

Hallo Theo,

Toch een zonnesteekje opgelopen in Turkije?

Je kan gaan breken maar daar wordt de hele handel niet fraaier van.
Verwarmen lijkt me tricky met een epoxy vleugel.
Ik weet niet hoe goed je erbij kunt maar misschien heb je hier wat aan.

DSC01090.jpg

Groeten

Frans

Theo, ik kan me helemaal voorstellen hoe je je voelt en hoe Ineke reageert op jouw escapades. Heb jij misschien ook een jongere collega die op een manier kan reageren waar je moeite mee kan hebben.

Citaat:
mijn jonge collega op het werk noemt mij een stom kadaver nadat ik een nacht heb wakker gelegen vanwege mijn stommiteit
Einde citaat

Kop op, uiteindelijk zul je alle fouten kunnen omzeilen en de sterren van de hemel vliegen (hopelijk niet) :D

Loet

Bedankt voor alle tips, en nee Loet ik voel me eigenlijk geen stom kadaver dit keer. Ik heb heel wat stomiteiten uitgehaald in de modelbouw maar dit keer heb ik keurig een nieuw model aangemaakt in de Evo, alle trims neutraal gezet en in die stand alles ingebouwd. Keurig toch???

Ik heb even op een stukje depron getest wat twee komponenten lijm doet bij verwarmen. Het wordt inderdaad zachter maar dat zal mijn vleugel niet ten goede komen.

De tip van Frans zou een optie zijn, ware het niet dat de stuurstang zo dicht op het centrum zit dat deze optie komt te vervallen. De servohevel is zover ingekort dat er geen gat meer in zat. De hevel zelf is nog geen 2mm lang. Het gat voor de stuurstang zit zelfs half in de ronding van de servohevel. Dit moet omdat anders alles niet in de vleugel past.
Ik ben nog eens aan het stoeien geweest met de Evo en de "neutraal" standen van de servo's slaan nergens meer op. Zelfs als ik weer een nieuw model aanmaak met de Glider-Layout krijg ik ze niet meer zoals in het begin. Ergens in de vele opties in de Evo heb ik denk ik iets veranderd of de zender heeft een hickup.

Ik heb maar een datakabel besteld om de zender eens te resetten en opnieuw te beginnen. Helaas heb je daar die kabel voor nodig. Kan ik direkt de nieuwe software er op zetten. Mocht dit niet helpen dan lijkt me de beste optie om eerst eens een 90 graden schroeverdaaier in elkaar te prutsen. Zoals jullie zien is er amper ruimte tussen de servokop en de verstevigingsrib dus moet er waarschijnlijk ietsje meer uit de vleugel gesneden worden om ruimte te krijgen.
Het is niet anders. :|

normal_servo%20%28Medium%29.jpg

Ik had hetzelfde probleem bij een tweedehands zwever waar ik de hevel op een andere stand moest zetten.

Ik heb een kleine oude inbussleutel aan de korte kant net voor de bocht afgeslepen (Dremel), daarna twee kanten afgeslepen zodat je een "platte haakse schroevendraaier" overhoud.

Je moet wel een kleine sleutel gebruiken zodat hij in de kruiskop van je servo past.

Succes!

Hallo Theo,

De foto maakt een hoop duidelijk.
Nog zitten denken en het volgende verzonnen.

Frees of boor voorzichtig het servoarmpje "kapot" zo dat je het van de servo kunt halen.
(leg iets hards onder het armpje, als je dan uitschiet ziet je niet direct door de vleugel)
Draai de schroef met een tangetje uit de as van de servo.
Plaats het nieuwe armpje op de servo in de juiste positie.
Ik begreep van Bart dat er hoge en lage zijn. 6 en 4 mm.
Boor mooi in het midden een gaatje van 1 mm door het armpje en de as, door en door.
Plaats een stalen pennetje van 1 mm in het gaatje, hiermee verpen je het armpje op de as.
Een heel klein zelftappertje kan ook, deze krijg je er later nog makkelijker uit.
De standaard servo schroef is niet meer nodig.

Moet wel de servo-as van kunststof zijn.

Frans

Theo,

Even voor mijn informatie (ik zit te twijvelen of ik de servo's in de vleugel of in de romp zal zetten).
Hoe heb je de stuurstangen van je servo's lopen. Kijken we naar de onderkant en gaat de stuurstang
dan naar de bovenkant waat je het heveltje hebt zitten van je aileron ? of zit het net andersom
een of twee fot's zou mooi zijn, heb dank...

Vanochtend idd even met Frans over jouw probleem gebrainstormd, zoals Frans het beschrijft moet lukken.
We zaten vanochtend ook nog te denken om om de servo heen te snijden, door het glas aan de binnenkant
van de vleugel en dan met een dun gevlochten ijzerdraadje (bv lijnbesturing kabel) onder de servo door
te 'raspen' (door het balsa). Op deze manier is miscchien de servo er in z'n geheel uit te halen (voor het geval
wat Frans voorstelt niet lukt).

Ik heb gemerkt dat bij de DS281 servo de grote servo armen met vier armjes dunner te maken
zijn dan de anderen; 4 mm hoog ipv 6 mm. Misschien dat dit help als je weer een armpje terug
moet zetten.

Succes,

Bart

Na het plaatsen van de nieuwe servo hevel een klein blokje balsa in de vleugel lijmen boven het servo armpje. Kan hij ook niet meer loskomen

Ik breek de servo's altijd los door een mesje tussen de epoxy en de servo behuizing te duwen. De epoxy knapt daar dan los. Dit rondom doen en hij zit alleen nog onderop vast. Met voorzichtig wat duwen en trekken krijg je hem dan wel los. Zoniet een stuk staaldraad een klein stukje 90 graden ombuigen en plat slaan om zo een stukje gereedschap te maken wat je onder de servo kan steken. Misschien zo dun maken dat je hem tussen de servo en het epoxy kan wrikken. Dit ook rondom doen en hij zit bijna zeker los. Epoxy wordt erg hard en dat knapt makkelijk los als je op de goede plekken kracht zet :)

Een leer voor de volgende keer, eerst krimpkous om de servo heen en dan pas vastlijmen met epoxy. Gaat er iets stuk in de servo dan hoef je alleen maar de krimpkous door te snijden en je kan de servo eruit halen.

Zelf ben ik te spreken over Tesa Powerstrip maar dat is al te dik om de servo in de vleugel te laten vallen. Krimpkous zou misschien net gaan.
Zoals gezegd wacht ik even op de datakabel en ga ik de zender eerst resetten.

@Bas
Is inderdaad een oplossing maar dan ook wel de allerlaatste :D

Wordt vervolgd.

Theo,

je schrijft ergens in het begin dat je deze servo hebt omgepoold. Hoe heb je dat eigenlijk gedaan?
Via de zender instellingen, of heb je in de servo zelf de motor en potmeter aansluitingen omgedraaid?

Servo's lijmen doe ik meestal met siliconenkit, dit is later redelijk goed los te krijgen.

Ompolen gewoon via de zender.

Gisteren de datakabel binnen. Niet de orginele want daar was wel heel oeilijk aan te komen, maar via de duitse ebay van iemand die zelf de printjes maakt en voor diverse zender de kabels aanbied.
Bij de zending zat een handleiding dia aangaf dat je eerst diverse poortinstellingen op je pc moet wijzigen. Ohhh dan krijg ik de kriebels al. Vaal zijn dat de voortekenen van mogelijke problemen. En die kwamen al snel. Je moet de instellingen voor com en LPT poort wijzigen. Vreems want het is een USB kabel, maar het moest wel volgens de handleiding. Mijn PC heeft geen com en LPT poorten, alleen USB en ik kan dan ook nergens de gewenste instellingen veranderen.
Dan de laptop van het werk maar gepakt. Ja daar kan ik alle instellingen zetten zoals het zou moeten, maar ......... het werkt nog niet!!! :bad-words:
In het programma datamanager van MPX wordt de poort niet herkend.
Ohhh man ik wordt hier zo moedeloos van. Zit het dan nooit eens mee?? Inmiddels al diverse mailtjes naar de leverancier van dit kabeltje gestuurd samen met diverse screendumps maar ook hij heeft nog niet de oplossing.

Heeft misschien iemand voor mij het orginele kabeltje te leen????

Back