help! staart blijft waggelen na inbouw romp

Hoi, ik heb een perfect afgestelde trex 450 sport ingebouwd in een ec 135 romp. Probleem dat zich nu voordoet is dat de staart horizontaal blijft schudden ongeacht het percentage gain dat ik instel op mijn zender voor de align gp 780 gyro. Bij ophogen zie ik wel verschil (schudden wordt feller) en bij laag percentage waggelt hij langzamer maar ik krijg de staart dus niet strak terwijl de staart voordat ik de heli inbouwde superstrak was. Ik heb de rotorspeed al wat opgehoogd en ook dat heeft geen duidelijk merkbaar effect. Heeft iemand een idee hoe ik de staart weer strak krijg?
Alvast bedankt! Ik weet het echt niet :-(
grt

Hoi Flyinglawyer,

om je uit de droom te helpen: strak krijg je 'm nooit.
enkel een kapotte tailservo!!
ik heb dezelfde heli, ook in een romp, en heb de gyro (om precies dezelfde reden) in rate modus staan.

uit je verhaal maak ik op, dat je probeert 'm in headinghold (kortweg HH) strak te krijgen.
dat ie zo waggelt, komt door de wind.
en omdat het door het gewicht van de romp (en het feit dat de romp letterlijk een windvanger is) even duurt voor de propwash van de staartrotor dit bij beent, is de gyro het boeltje eigenlijk aan het ''overcorrigeren''

als je hiermee door blijft vliegen, is de kans maar al te groot dat de tail servo zal bezwijken onder de druk die HH op zo'n servo legt.
de servo word namelijk tot de rand van z'n kunnen gedreven, en als de staart dan nog niet gecorrigeerd is, duwt de gyro de servo als het ware stuk.

advies: als je echt met de schaalromp wil gaan vliegen, probeer dan eerst eens de staart te besturen in Rate mode.
hiermee druk je de servo niet dood, maar heb je ook geen ''voor jou recht gehouden'' staart.

probeer Rate Mode niet met deze heli, als je nog niet met die modus heb gevlogen.
't is een totaal andere manier van heli vliegen.
pak een andere heli, waarbij eventuele crashes tijdens het oefenen niet erg zijn.

suc6,
Hoogvlieger

zucht, weer een topic waarin de align gyro's niet doen wat ze moeten...
ik heb het gehad met die dingen.

op 2 helis's had in tientallen vluchten besteed aan afstellen, maar ik kreeg ze maar niet strak
ik ben overgestapt naar quark spartans en binnen 30 seconden was alles compleet strak, alle problemen waren verdwenen.

natuurlijk zou ik alle andere zaken nakijken waar het aan zou kunnen liggen voor je investeert in iets anders (soepele beweging van de tail rod. dat soort dingen, daar is genoeg over geschreven), misschien is het probleem minder erg.

wat je beschrijft, had ik ook. bij te lage gain hobbelt hij van links naar rechts; bij te hoge gain kwispelt hij. Maar strak ertussenin lukte niet.

Raid modus is inderdaad een optie. daarin kreeg ik hem ook nog wel strak.
hopelijk krijg jij hem wel goed afgesteld

Succes

@Mr Mark: -1

heb uitstekend positieve ervaring met deze gyro.
feit is: welke gyro je er ook in plugt: ze zijn ontworpen voor de ''standaard'' heli's die align verkoopt,
endus niet berekend voor een schaal-heli, waar het hier dus om gaat.

normale heli = geen enkel punt.
zet je er een romp op, dan zit je bij elke HH gyro met een probleem.
feit is dat genoemde gyro word beschreven als een ''kieskeurige dame'' waar het instellingen betreft.
maar óók als een nauwkeurige dame die echt prima werkt met o.a. de HH.
ben benieuwd wat je allemaal heb geprobeerd om 'm strak te krijgen, want hier was het echt een fluitje van een cent... :-|

groet,
Hoogvlieger

De 780 is een goede gyro,alleen men weet niet meer / wil geen tijd investeren om hem goed af te stellen

In dit geval, een overshoot, is de servo te snel. Maar de romp is traag, en de gyro is al bij de volgende correctie terwijl de romp nog aan het bekomen is van 2 correcties terug
Daarvoor heeft men delay uitgevonden

De 780 is een goede gyro,alleen men weet niet meer / wil geen tijd investeren om hem goed af te stellen

In dit geval, een overshoot, is de servo te snel. Maar de romp is traag, en de gyro is al bij de volgende correctie terwijl de romp nog aan het bekomen is van 2 correcties terug
Daarvoor heeft men delay uitgevonden

OK delay zou misschien kunnen maar dan moet ik de heli uit de romp halen en dan de delay instellen. Dan moet hij de romp weer in en dan pas kan ik zien of de delay goed staat.....of is er een richtpercentage voor de delay dat in mijn geval zou moeten werken? Verder werkte de gyro perfect zonder romp dus het is niet zo dat ik geen tijd heb genomen om hem goed in te stellen alleen met de romp treedt dit effect op...

Dus, conclusie is dat er door de romp iets is veranderd in het staart krachtenspel.

Klopt ook wel, door de romp vangt de staart opeens 100% of meer wind
De heli wordt trager, zal dus van nature al moeilijker rond te sturen zijn
Ook voor de staart

Oftewel, je had een goede instelling zonder romp. Dat evenwicht heb je gevonden.
Je hebt nu het evenwicht verstoord met de romp, dus moet je weer opnieuw de staart afstellen.

Gyro eruit slopen is niet nodig, maar je moet minimaal even zicht op hem hebben om het knopje in te drukken, en om te zien welk lampje er brand tijdens het doorlopen van het menu
Delay waarde is een kwestie van trial and error
Proberen, gain aanpassen en kijken of het werkt
Zo niet, delay verder aanpassen

Als nu blijkt dat de staart gewoon niet houdt, dus wegdraait door wind zonder dat je er iets aan kan doen (ook een eigenschap van schaalheli's, ook de reden waarom je eigenlijk niet met hh mag vliegen), zou je grotere staartbladen moeten pakken
Of de bladen van een mini titan

Back