Help!: Verhitten van polystyreen voor vacuumtafel

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door Empatojayos, 19 feb 2011.

  1. Empatojayos

    Empatojayos Guest

    Hallo beste mensen,

    Ik ben zelf niet zo thuis in het modelbouwen zelf, aangezien ik op den duur meer bezig ben met rubber gieten.

    Sinds kort ben ik begonnen met vacuumformen. tafeltje compleet, zuigt genoeg vacuum door middel van 2 stofzuigers en plastic wordt normaal gesproken verhit met een combi-oven op 150 graden.

    De modellen worden nu steeds groter en er is geen plaats voor in mijn oven. ik wil het liefst grote stukken van 80 centimeter breed gaan formen, maar met een fohn lukt het niet, omdat ik er dan een stuk of tien zou moeten hebben.
    Niet praktisch dus.
    Het tweede waar ik aan zat te denken is door middel van een gasfornuis. Dat is het enige idee wat ik tot nu toe heb, maar ik weet niet hoe ik de hitte zo moet verspreiden dat het plastic overal even heet wordt, heet genoeg en om ervoor te zorgen dat er geen warmte ontsnapt.

    Weten jullie of mijn oplossing van het gasfornuis de goede richting op gaat of ben ik dan totaal verkeerd bezig? Wat zijn nog meer manieren om een groot oppervlakte polystyreen te verhitten?

    Ik hoop dat iemand hier mij snel mee kan helpen!

    Bedankt voor het lezen,

    Empatojayos
     
  2. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Er is ergens een site waar Duitsers het doen met een gasfornuis heb het gezien maar weet de site niet meer
    mvg
    Frederik:D :D :D
     
  3. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Maar over welke (grootte)opervlakte gaat het hier?

    gr Richard
     
  4. Empatojayos

    Empatojayos Guest

    De oppervlakte is 60x80 cm.
     
  5. key

    key

    Lid geworden:
    4 sep 2004
    Berichten:
    237
    Locatie:
    belgie bonheiden
    4 halogeen bouwlampen van 500W
    of een paar electrische straalkacheltjes of grillen of wafelijzers .
     
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Verwarmen is natuurlijk het probleem niet, wel de controle van de temperatuur.
    Je moet ruim boven de glasovergangtemperatuur zitten (95°C voor PS), anders is heb je onvoldoende tijd voor het uit de oven halen en het vormproces. De vervormbaarheid houdt abrupt op als de temperatuur onder de glasovergang komt en als je dan bij een dieptrekproces toch doorzet breekt het, of bij een vacuumproces bereik je de eindvorm niet. Aan de andere kant moet je niet te dicht in de buurt van de smelttemperatuur komen (240°C voor PS), anders heb je alleen maar een plasje waar je niets meer mee kunt. Normaal gesproken blijf je binnen een marge van 160 tot 200 °C (hoewel bij grotere platen op een te hoge temperatuur het wel eens een probleem kan worden dat deze bij hogere temperatuur al door zijn eigen gewicht te veel doorzakt). Volgens mij moet een redelijke temperatuurcontrole ook met een gasoven kunnen, mits deze een goede luchtcirculatie heeft en een goede thermostaat regeling.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  7. key

    key

    Lid geworden:
    4 sep 2004
    Berichten:
    237
    Locatie:
    belgie bonheiden
    ik verwarm direkt op het dieptrekapparaat.
    ik gebruik platen van 50x25cm

    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us
    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us
    waneer de plaat genoeg doorzakt is ze warm genoeg
    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us
     
  8. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ziet er goed uit, zo zie je maar weer dat er vele wegen zijn die naar Rome leiden.
    Ik denk wel dat het op deze manier wel moeilijker wordt voor platen van 60x80 cm om een voldoende gelijkmatige verwarming te krijgen (vermijden van "hot spots" en "cold spots"). Maar, dat is als zoveel dingen met deze hobby: proberen, verbeteren, proberen..................
    Mijn lijfspreuk: Learning all the time!!!

    Groet,

    Ad Bakker
     
  9. FernandDupont

    FernandDupont

    Lid geworden:
    14 mrt 2011
    Berichten:
    1
    ik gebruik verwarmingselementen uit keukenovens uit de afbraak of voor nog grotere oppervlakten een warmluchtkanon grt
     
  10. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Zo is het ;) we leren altijd .....
     
  11. Foka4

    Foka4

    Lid geworden:
    8 mrt 2011
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Zutendaal
    Met vier verwarmings elementen in een bak zetten de plastie er onder houden en de mal zo dicht mogelijk onder de plastiek plaatsen als hij door zakt over de mal trekken
    tot een meter op zestig cm al getrokken.
     
  12. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Key schreef :

    ik verwarm direkt op het dieptrekapparaat.
    ik gebruik platen van 50x25cm




    Hoeveel watt zijn uw lampen ?
     
  13. key

    key

    Lid geworden:
    4 sep 2004
    Berichten:
    237
    Locatie:
    belgie bonheiden
    2x 500w
    Ik heb deze metode voor het eerst gezien enkele tientallen jaren terug in een engels modelbouwtijdschrift, waar ze er platen van meer dan 2m lang en 3mm dik mee gebruikten .
     

Deel Deze Pagina