Help, wat moet ik kopen??

• Topicstarter Topicstarter Buuh
  • Startdatum Startdatum
Je spreekt over een coaxiale helikopter die buiten kan vliegen; dan zijn er drie opties.

1) Je kiest een willekeurige coaxiale heli van E-Sky, en vervangt de inner shaft door een X-Treme Extended Alu Inner Shaft. Dit is een verlengde binnenas, waardoor de reactie van de heli veel directer wordt en de heli buiten schijnt te kunnen vliegen; door de fellere reactie van het apparaat ben je meer opgewassen tegen windstoten. Hier bekijken en kopen: Extended Alu. Inner Shaft - BCX020

2) De E-Sky Big Lama. Dit is een coaxiaaltje van een groter formaat dan standaard, zodat deze ook buiten kan vliegen. Voor zover ik heb gehoord, kun je dan tot en met windkracht 2 buitenvliegen. Voor een heel redelijke prijs kun je 'm krijgen. Volgens mij €109,95 in de 35Mhz versie, en €119,95 in 2.4 Ghz. Hier bekijken: E-Sky Big Outdoor Lama RTF 2.4Ghz - Mode 2 Hier kopen: Big-Lama RTF

3) Je neemt gewoon de coaxiale die je wilt, en je gaat ermee buitenvliegen als je er redelijk mee overweg kan. Een coaxiaaltje kan, zeg ik uit eigen ervaring, toch nog buiten met windkracht 1. Dit vereist echter wel ervaring, aangezien je bijv. met de neus in de wind moet blijven, waar de wind ook vandaan komt.

Oké dus t kost niet heel veel meer als coaxiaal... Maar vliegt het wel beter buiten dan coax?
Heb ook gegekeken naar een Esky Dauphin filmpje op youtube waar ie perfect vliegt buiten met alleen een beetje nose in door wat gewicht vooraan, maar is dat niet een aangepaste? Iemand misschien ervaring mee?

Een Dauphin is een prima heli; ik heb er zelf ook een tijdje mee gevlogen. Echter, het landen op een gladde ondergrond is wel irritant, omdat het ding op wielen staat en dus nog doorrijdt. Je kunt dat voorkomen door op het moment dat je de grond raakt, tegen te sturen.
Als je verder nog vragen hebt, stel ze gerust!^^

Laatst bewerkt:
Je spreekt over een coaxiale helikopter die buiten kan vliegen; dan zijn er drie opties.

1) Je kiest een willekeurige coaxiale heli van E-Sky, en vervangt de inner shaft door een X-Treme Extended Alu Inner Shaft. Dit is een verlengde binnenas, waardoor de reactie van de heli veel directer wordt en de heli buiten schijnt te kunnen vliegen; door de fellere reactie van het apparaat ben je meer opgewassen tegen windstoten. Hier bekijken en kopen: Extended Alu. Inner Shaft - BCX020

2) De E-Sky Big Lama. Dit is een coaxiaaltje van een groter formaat dan standaard, zodat deze ook buiten kan vliegen. Voor zover ik heb gehoord, kun je dan tot en met windkracht 2 buitenvliegen. Voor een heel redelijke prijs kun je 'm krijgen. Volgens mij €109,95 in de 35Mhz versie, en €119,95 in 2.4 Ghz. Hier bekijken: E-Sky Big Outdoor Lama RTF 2.4Ghz - Mode 2 Hier kopen: Big-Lama RTF

3) Je neemt gewoon de coaxiale die je wilt, en je gaat ermee buitenvliegen als je er redelijk mee overweg kan. Een coaxiaaltje kan, zeg ik uit eigen ervaring, toch nog buiten met windkracht 1. Dit vereist echter wel ervaring, aangezien je bijv. met de neus in de wind moet blijven, waar de wind ook vandaan komt.

Een Dauphin is een prima heli; ik heb er zelf ook een tijdje mee gevlogen. Echter, het landen op een gladde ondergrond is wel irritant, omdat het ding op wielen staat en dus nog doorrijdt. Je kunt dat voorkomen door op het moment dat je de grond raakt, tegen te sturen.
Als je verder nog vragen hebt, stel ze gerust!^^

Thanx :) oké ik ben er denk ik uit.. Ik koop gewoon een mooie art tech coax of een dauphin of big lama of whatever en die upgraden met Extreme parts.. Zo'n fp is leuk maar misschien toch nog te moeilijk en wil niet gelijk alles naar de klote helpen en me scheel betalen aan onderdelen e.d. 't moet leuk blijven hè ;)

Oké ik heb alvast voor dr bij een 3ch helitje besteld via Ebay, zo'n apache. Om alvast even de smaak te pakken te krijgen. Als ik die binnen heb vervolgens ff een 4 ch coax of fp aanschaffen! Big Lama met extended inner shaft en xtreme blades lijkt me strak plan toch? :)

Oké ik heb alvast voor dr bij een 3ch helitje besteld via Ebay, zo'n apache. Om alvast even de smaak te pakken te krijgen. Als ik die binnen heb vervolgens ff een 4 ch coax of fp aanschaffen! Big Lama met extended inner shaft en xtreme blades lijkt me strak plan toch? :)

Ik weet niet of er een extended innershaft voor de Big Lama is, aangezien de Big Lama een slag groter is dan de andere coaxialen waarvoor die innershaft van mijn link bedoeld was. Dat moet je dan uitzoeken. :mrgreen:

Ben inmiddels in het bezit van een Picooz tandem z-1, echt een leuk dingetje. Doet het prima binnen. Maar als ik naar buiten ga, heb ik geen bereik meer. Ik moet de zender dan binnen een meter van de heli houden anders stopt ie. :( Wat doe ik hieraan? Silverlit mailen? Of terug naar de winkel?

Ok, dat zal ik dan eens proberen, al klinkt het me vreemd in de oren. :hammer:

Mijn mening voor binnenshuis vliegen en om te starten is:

Eerst een 3 kanaals heli om de bewegingen en de effecten van wind(oa. ground effect)te leren. 2 kanaals is grappig, maar je leert er niets van.
Daarna een micro coaxiaal heli zoals bv. de Walkera Lama 2. Dit is een 4 kanaals heli, alleen voor binnenshuis, maar snel genoeg om je niet gauw te vervelen.
Als je een grotere coaxiaal heli als de Esky Lama V4 of de big lama neemt, heb je al gauw het probleem dat je huiskamer te klein is, en je niet veel kan leren zonder alles kapot te vliegen.

Mijn mening is, dat als je buitenshuis plezier wilt hebben, je gelijk voor een CP helicopter moet gaan! Maar alleen als je genoeg geld, tijd en geduld ervoor hebt, want het kan een lange en dure weg worden.

Hier komen mijn ervaringen met de gigantische overstap van binnen naar buiten vliegen: (Dit is slechts mijn mening dus veroordeel mij niet)

Voor buiten vliegen is een coaxiaal helicopter helemaal niets. Ongeacht de grootte heb je het probleem dat deze heli's niet de kracht hebben om maar tegen een zuchtje wind in te vliegen.

In Nederland heb je zelden windkracht 1 of minder waardoor je bijna nooit kan vliegen wanneer je wilt of wanneer je tijd hebt, omdat:
A: De wind de heli afvoert en jij hem naderhand kan gaan zoeken --> Als je wat hoger vliegt hoef je bijna geen gas meer te geven om te blijven vliegen. Dan gaat het als vanzelf. Zie dan maar eens te landen/crashen op een plek waar jij wilt!
B: De heli een gat in de grond slaat na een blade strike --> De bovenste en onderste wiek raken elkaar waardoor de heli als een baksteen naar beneden valt. Hier heb je meer last van als het waait.
C: Zelfs met wind een coaxiaal heli goed kan opstijgen, maar dalen gaat niet zonder te crashen --> dalen betekent minder gas geven, stabiliteit verliezen, en dus crashen.

Oke, dus geen coaxiaal voor buiten, maar hoe zit het dan met de FP?

Een FP helicopter is beter geschikt om tegen de wind in te vliegen, is goedkoop qua onderdelen, simpel qua techniek en heeft ook de vliegeigenschappen van het echte werk, de CP heli.

Echter:
A: Deze is stukken moeilijker te vliegen dan een coaxiaal, zelfs niet binnenshuis. Althans, niet voor een beginner;)
B: Deze is doorgaans lichter dan de meeste CP heli's, dus de wind heeft er meer vat op.
C: Deze heeft hetzelfde probleem als de coaxiaal als je moet landen met wind --> Landen betekent gas minderen, stabiliteit verliezen, crashen!
D: Als je fatsoenlijk wilt vliegen mag je niet meer dan windkracht 3 hebben. Wanneer is het nou windkracht 3 of minder in Nederland?

De CP heli (formaatje 450 of groter) is stabieler, kan met meer wind gevlogen worden, en heeft met dalen niet het probleem dat hij onbestuurbaar wordt door een lagere draaisnelheid van de wieken.
Echter, hij vliegt net als de FP stukken moeilijker, is veel duurder,complexer en vergt meer van je tijd.

Kort samengevat:

Wil je af en toe rondvliegen voor de lol, gewoon wanneer je zin hebt.
Koop een micro coaxiaal helicopter voor binnenshuis. Kleiner betekent meer ruimte om te vliegen en minder schade als je iets/iemand raakt.

Wil je echt een hobby ervan maken, en ben je bereid daar ook de nodige tijd, geld en inspanning in te steken. Ga na de coaxiaal helicopter voor die CP Heli zodat je ook nog eens buiten kan vliegen!

Ben inmiddels in het bezit van een Picooz tandem z-1, echt een leuk dingetje. Doet het prima binnen. Maar als ik naar buiten ga, heb ik geen bereik meer. Ik moet de zender dan binnen een meter van de heli houden anders stopt ie. :( Wat doe ik hieraan? Silverlit mailen? Of terug naar de winkel?
Buiten heb je last van het infraroodlicht dat deel uitmaakt van het zonlicht.
Daarom kun je met een infaroodbesturing zoals van silverlit niet buitenvkiegen

Met een micro heli buitenvliegen is sowieso not done! Heb het echt vaak geprobeerd, maar zogauw je op een paar meter hoogte zit, stijgt hij al op zonder gas te geven. Als je geluk hebt crasht hij ergens in de buurt, die dingen zijn gewoon te licht!!!

Kan me daar wel in vinden, echter ik zou altijd voor een 4 kanaals gaan omdat je dat overeenkomende stickbewegingen leert. Zelf ben ik begonnen met een FP en dat was voor mij een goede leerweg naar de CP
Groeten
Martin

Back