Help !! Welke van die 2 modellen beter?

• Topicstarter Topicstarter kokaco
  • Startdatum Startdatum
K

kokaco

Guest
Alle eerst ik ben een beginner en ik wil zowel binnen als buiten (:p)vliegen....
ik zit te zoeken een mooie , makkelijk bestuurbare en ook beginners maar updatebare model RC heli. Uiteindelijk heb ik Walkera HM Lama 2-1 gekozen maar gisteren ik zie een micro Rc op marktplaats Venom Night Ranger II . met een redelijke prijs

Nu mijn vraag is :

1-Zijn ze vergelijkbare modellen?
2-Welke van die twee modellen beter? Walkera HM Lama 2-1 ----Venom Night Ranger II
3- Als die marktplaats vergaal niet door gaat waar kan ze kopen van een mooie prijs/ kwaliteit verkoper getest enz...

Walkera HM Lama 2-1 Micro Helicopter (2.4G Metal Edition) Gift Package [ HM LAMA 2-1 ] - Helipal.com, RC Helicopter, Mini helicopter, Micro helicopter, HM LAMA 2-1 Walkera HM Lama 2-1 Micro Helicopter (2.4G Metal Edition) Gift Package, Walkera helico

Venom Night Ranger II

Hoi, de lama 2-1 is zowieso totaal ongeschikt om buiten te vliegen.
Heb er zelf een, leuk voor binnen maar buiten vliegt het gewoon direct met de wind mee.
Ook al is het windstil..

Die andere zal wel wat beter gaan omdat het een fixed pitch is.

Wat wel leuk vliegt en ook niet zo erg moeilijk te vliegen is voor dat formaat heli, en met windstil weer ook buiten vliegt is de E-Flite Blade MSR.
Hier vlieg ik regelmatig buiten mee, dat gaat zeer goed.
Dit omdat het een Fixed Pitch heli is, heeft hij minder last van de wind als een Coax.

Regel is eigenlijk, coaxen zijn gewoon ongeschikt om buiten te vliegen.

ok coax niet goed dus

Ok! dus coax niet goed voor buiten laten vallen dan
(eigenlijk ik weet niet wat de verschil zijn tussen FP/coax ??)

Nog een andere model??:cool:
Waar kan ze allemaal van NL kopen enige idee:sleeping:

4 CH 2.4GHz Walkera 4#3B
http://www.bananahobby.com/1663.html

FP staat voor Fixed Pitch oftewel een heli met vast ingestelde hofdrotorbladen zonder "collective" (CP) pitch-verstelling, die op toerental gestuurd word. Zo'n heli heeft ook een staartrotor.

Een coax is een heli met 2 rotoren boven elkaar die tegengesteld draaien, met ook weer beide fixed pitch. Deze heeft geen (echt werkende) staartrotor.

Controleer eens van welke heli je makkelijk reserve onderdelen kan kopen. Ik vermoed de Walkera. Vind dat ook een prima beginners. Krijg je de smaak te pakken dan kan je altijd nog naar een FP overstappen.

Ok! dus coax niet goed voor buiten laten vallen dan

Nog een andere model??:cool:
Waar kan ze allemaal van NL kopen enige idee:sleeping:

4 CH 2.4GHz Walkera 4#3B

Ik wel

Inleiding
Er zijn verschillende soorten radiografisch bestuurbare elektrische helikopters verkrijgbaar. Deze soorten zijn:
· Speelgoed;
· Coaxiale helikopters;
· Fixed pitch (FP) helikopters;
· Collective pitch (CP) helikopters, ook wel 3D helikopters genoemd.
In de volgende paragrafen diepen we de verschillende soorten uit, en geef ik een samenvatting.

Speelgoed
Deze helikopter ziet eruit als kleine versies van grotere radiografisch bestuurbare helikopter, maar ze zijn echter speciaal ontworpen om veilig te vliegen in de handen van totaal onervaren bestuurders. Deze toestellen kunnen dan ook zonder veel gevaar bestuurd worden door kinderen vanaf een jaar of zes.

Coaxiale helikopter
Deze helikopter is uitermate geschikt voor iemand die nog nooit een zender heeft vast gehouden, hoewel ze niet meer behoort tot de categorie "Speelgoed". Het grote voordeel van deze toestellen ligt in de stabiliteit vanwege de contra roterende (twee boven elkaar) hefrotorbladen, een stabiliteit die de volgende categorieën niet meer hebben. Deze "ingebouwde" stabiliteit is echter zowel het voordeel als wel het nadeel van deze helikopter. Ze kunnen weliswaar vooruit, achteruit, links en rechts en natuurlijk omhoog en omlaag, maar hebben onvoldoende voorwaartse kracht om tegen een beetje wind in te vliegen. Daardoor zijn ze eigenlijk alleen geschikt om binnenshuis mee te vliegen. De minste zucht wind kan de coaxiaal uit zijn evenwicht brengen en een crash veroorzaken. Wel zijn deze helikopters uitermate crashbestendig. De enige schade die je na verloop van een aantal crashes waarschijnlijk zult hebben zijn scheuren in de rotorbladen, die uiteindelijk breken.

Fixed Pitch helikopter (FP)
Deze helikopter heeft één (hef)hoofdrotor en één staartrotor. Door deze constructie zijn ze stukken minder stabiel dan de voorgaande categorie. De hoek van de rotorbladen is bij een FP niet verstelbaar. De helikopter stijgt respectievelijk daalt door het toenemen c.q. afnemen van het toerental, van de hefrotor. Dit maakt de constructie redelijk eenvoudig. Je kiest voor een FP, in plaats van een coaxiale helikopter, omdat de besturing dichter aanleunt bij die van de volgende categorie, de Collective Pitch (CP) helikopter. Het grote voordeel van de FP ten opzichte van de CP is dat hij vanwege zijn eenvoudige constructie goedkoop is in aanschaf, en dat de eventuele reparatiekosten (onderdelen) laag zijn.

Een FP kan behoorlijk wat incasseren voordat je geld zult moeten neertellen voor de aanschaf van reserveonderdelen. Een FP is licht en heeft een relatief lage headspeed (de snelheid waarmee de rotorkop ronddraait). Deze twee zaken zorgen ervoor dat de FP niet bij een stevige wind (groter dan windkracht 3) is te gebruiken. Gezien zijn instabiliteit is hij daarnaast minder geschikt om in een kleine woonkamer te vliegen. Uiterst geschikt dus om te gebruiken in een gymzaal of iets degelijks.

Collective Pitch helikopter (CP)
Ook deze helikopter heeft één (hef)rotor en één staartrotor. De hoek van de rotorbladen van een collective pitch helikopter is verstelbaar. De rotor van deze helikopter heeft een constant toerental. De helikopter stijgt respectievelijk daalt door het wijzigen van de hoek van de bladen van de (hef)rotor. Een echte helikopter dus. Onderscheid tussen een micro helikopter en alle grotere modellen wordt eigenlijk alleen gemaakt door de motor en het gewicht. Met name in de rotorkop zitten meer onderdelen, die stuk kunnen gaan bij een crash. Daar tegenover staat dat een CP een iets hogere rotorspeed heeft, waardoor zelfs een lichtgewicht micro al meer geschikt is om buiten mee te gaan vliegen. Omdat een CP ook een negatieve pitch heeft (wanneer je de throttle stick naar beneden trekt, gaan de rotorbladen in een negatieve stand staan) kan de helikopter ook ondersteboven vliegen.

Samenvatting
Zoals gezegd is de hoek van de rotorbladen van een FP helikopter niet verstelbaar. De helikopter stijgt respectievelijk daalt door het toenemen c.q. afnemen van het toerental van de rotor. De hoek van de (hef)rotorbladen van een CP helikopter is wel verstelbaar. De rotor van deze helikopter heeft een constant toerental. Aangezien de hoek van de bladen verstelbaar is kan deze zowel een positieve als wel een negatieve hoek aannemen. Hierdoor is bijvoorbeeld vliegen op zijn kop mogelijk. De FP helikopter is crashbestendiger dan de CP helikopter. Gaat het mis dan gooi je gewoon het gas dicht, waardoor er weinig of niets kapot kan gaan. Daarnaast zijn de onderdelen vaak goedkoper dan die van de CP helikopter. Van alle genoemde soorten helikopters zijn de coaxiale de meest stabiele en de minst kwetsbare. Over speelgoed praten we maar niet.

Wil je later aan de gang met een 3D helikopter (CP) dan is de FP helikopter een goede start, maar pas op: vliegen met een dergelijk helikopter is vele male moeilijker dan met een coaxiale helikopter.

Groeten
Martin

Eindelijk ik ben ook een RC er...

Jongens hartelijk dank voor voorstellingen en voorlichtingen:thumbsup:. :hammer:Ik heb hem Zondag gekocht van een andere aardige RC Helikopter hobbyist uit Amstelveen. Venom Night Ranger II dit word hem uiteindelijk. Ik hoop dat een goede keuze en goed functioneert was:rolling:. Want ik kan zelf namelijk nog niet vliegen dus kan niet volledig testen.
Nu andere/verdere vragen van mij
Hoe kan ik leren vliegen?:teacher:
ik heb ook van die zelfde vent een PC simulator meekrijgen van merk/model FMS met transmitter.
Die software FMS vind ik niet helemaal leuk Hebben jullie een andere software advies bijv. ClearView Welke is de beste?
en Verdere adviezen altijd welkom
Alvast bedankt jullie allemaal
Atilla..
OO ja een foto van mijn Night Ranger

Laatst bewerkt door een moderator:
hi

ik ben er weer
het gaat goed met mijn heli behalve dan batterij dit zijn echter te oud zijn dacht ik. Want ik heb gisteren eerste keer geprobeerde vliegen maar het gaat echt niet hoofd rotor motor en tail rotor alles doet zijn werk maar batterij niet het gaat over 1 min. over en met laatste punt hij zit nog steeds op de grond.
dus tijd voor nieuwe accu.
ik heb nu die oude aan de hand hier staat er op 800 NiMH 8.4V
mijn vraag is ik wil liever een lipo accu kopen volgens specs dat kan maar ik snap helemaal niet welke moet ik hebben. Ik heb hem beetje gezocht maar 8.4 V Li-po bestaat niet dus hoe kan ik goede accu vinden plaats van oude???

Laatst bewerkt door een moderator:
Lipo's gaan in stappen van 3,7 volt dus een een cel lipo = 3,7 volt en een twee cel 7,4 volt en drie cel 11,1 volt enz.

Ook vereist een lipo een aparte lader speciaal voor lipo's

Dus 8,4 volt lipo bestaat niet.

Of je heli ook werkt op 7,4 volt durf ik niet te zeggen.

Frits

Lipo's zijn ook veel lichter, dus je hebt minder vermogen nodig. Ik zou een 2s proberen van rond de 1000mAh, als het dan niet loskomt een 3s800 ofzo.

??

Ik heb een Venom night Ranger II . in de boek van Heli staat dat ik kan upgraden naar Lipo. Ik heb op internet gevonden dat moet VENF-7688 Standaard nummer van lipo accu....
Maar nu snap ik het dat ik meer moet uitgeven. Als ik overstappen wilde.
Lipo battery+Charger en balancer (wat is balancer eigenlijk)???
Weten jullie mischien een mooie plek te kopen van weinig?
Anders zal ik beter 8.4V 800MAh of 1000-1200mAh NiMH kopen .deze zijn veel goed koper...

Back