Help

• Topicstarter Topicstarter JF
  • Startdatum Startdatum
Beste Helivliegers

Het volgende is er aan de hand op onze club.
Helivliegen is nog niet erg populair bij ons maar er komen steeds meer helivliegers bij. Je hebt altijd anti en pro personen. Nu is het mijn taak om voor de helivliegers op het moment en in de toekomst goede afspraken te maken waar we allemaal in harmonie kunnen samen vliegen. De oude regels zijn van een ver ver verleden. Dit moet anders worden: nieuwe tijden nieuwe regels.
Maar nu ben ik benieuwd hoe het in andere club´s is geregeld, ik heb geen vergelijkingsmateriaal om een zinnig reglement op te stellen. Mijn vraag is nu, zijn er helipiloten die de regels op hun club willen samenvatten zodat ik stof heb om dit toe te passen op onze locatie.

Alvast bedankt voor jullie aandacht.

M.v.g. heli enthousiast J.Ficker

Hoi JF,

Bij mijn club (snoopey Dongen) hebben ze maar een aantal duidelijke regels die eigenlijk voor alle piloten gelden, heli of vliegtuig.
Zoals een vaste piloten plaats, normaal veld protocol etc.
We hebben wel de luxe dat helipiloten buiten de flightline hoveroefeningen kunnen doen op een gedeelte van het veld.
Als een piloot goed beheerst kan vliegen, voorzien van brevet, dan vliegen we zelfs vrolijk door elkaar heen.
Verder gelden de normale fatsoenregels.
Als iemand ruimte nodig heeft voor een landing of voor het opstijgen, man op het veld etc., dan wordt dat even geroepen, en ga ik wat hoger of even uit de weg.
Ik vind het anti en Pro verhaal eigenlijk wat jammer, volgens mij kan het prima samen, om de beurt is ook nog een optie.
Zoals met alles gaat het volgens mij om communicatie, als die goed is dan is er geen probleem.
Krijg je groepjesvorming, dan houd die communicatie op, en ontstaat er vanzelf een probleem.

Grt,
Eric

Zoals Eric zegt, communicatie is belangrijk.
Bij Jupiter Venlo is de grootste club de zwevers, dan heli's, dan vliegtuigen.
Bij ons wordt veel 3D heli gevlogen dus de regels zijn ook hierop toegespitst.

We hebben een paar basis regels:
- Mix geen modellen, tenzij uitdrukkelijk afgesproken
- Vlieg NOOIT over anderen heen
Dus als zwever dudes op het veld staan vanwege vliegrichting MAG NIEMAND anders vliegen
- één club mag niet langer dan 30 min. het veld "domineren", tenzij anders afgesproken.
- Vliegt iemand te lang? Spreek mensen persoonlijk aan hierop. (niet mokken)
- Respect voor elkaars tak van de sport.

Alles valt of staat met communicatie.

Laatst bewerkt:
Wij hebben ook veel helivliegers, en hebben een hooverveldje naast het hoofdveld. Erg handig voor het afstellen van helikopters en voor leerlingen.

Zolang helivliegers op een club een minderheid blijven blijf je dat soort problemen houden. Er zijn clubs die hebben ook een max % van heli's onder het totaal van leden.

Zoals iedereen zegt, zonder communicatie kom je nergens!

Die regels van Robijns lijken mij wel aardig.

Bij ons: donderdagavond, zater-zondagochtend helitijden. De rest van de week, mits er geen vleugelpiloten zijn, kun je gewoon vliegen. Als er dan toch een aantal vleugelpiloten zijn mag je blij zijn als je 1 keer in een middag de lucht in kunt.

Geen heli en vliegtuigen tegelijk. Verder de gangbare veiligheidsregels en normen zoals elke club die heeft.

In het algemeen, bij welke vereniging dan ook, blijkt het opstellen van regels niet zo'n probleem, de handhaving is een andere zaak. Blijkt eigenlijk al uit de opmerking van Walter tussen haakjes (niet mokken).:cool:
Tof gevlogen trouwens Walter, heb genoten van je afgelopen weekeinde.

Laatst bewerkt:
Ik zou niet zien waarom helipiloten en vliegtuigpiloten niet samen kunnen vliegen, het hangt meer van de vliegstijl af.

Hoe groot is het veld, dus hoeveel mensen kunnen er tegelijkertijd vliegen?

Dat hangt inderdaad van de piloten af.
Maar een 3D heli en een speedkist die de hele tijd laag over wil vliegen gaan niet samen.
Daarom zeg ik ook "Tenzij anders afgesproken".

Veel vliegtuig piloten WILLEN ook niet vliegen als ik ga klapperen.
Ze horen hun eigen motor niet meer en worden zenuwachtig van mij als ik sta te vliegen.

Bij ons op de club worden de motorvliegers al nerveus als ze ook maar 1 heli zien (of ruiken)............
Sommige maken bij voorbaat als opmerkingen als moordmachines enzo. Bij ons is het een nagenoeg onoplosbaar probleem wat al zo'n 30 jaar duurt.

Ik ben het er helemaal over eens dat alleen praten , afspreken , overleggen en begrip voor de ander de enige oplossing zijn. Regels helpen alleen als iedereen zich daar in kan vinden.

Steven

Bij ons op de club hebben we nog nooit echt problemen gehad, gewoon 2 apparte
velden, een voor de vliegtuigen en een voor heli's. Het is dan natuurlijk wel zo
dat de vliegtuigvliegers niet over het heliveld mogen vliegen.

Gr. Bas

Bij ons op de club hebben we nog nooit echt problemen gehad, gewoon 2 apparte
velden, een voor de vliegtuigen en een voor heli's. Het is dan natuurlijk wel zo
dat de vliegtuigvliegers niet over het heliveld mogen vliegen.

Gr. Bas

Das natuurlijk ideaal! Krijg bestaande vliegtuigvliegers maar eens zover dat ze iets van hun geliefde veld zouden opgeven...

Bas, bij jullie kan het ook erg mooi op die manier, maar vergeet niet dat er heel veel velden/clubs zijn zoals de onze waarbij dit niet mogelijk is. Door een rij bomen achter je kun je vaak niet de velden haaks op elkaar leggen zoals jullie het hebben.

In Venlo gaat het ook wel goed allemaal heb ik begrepen. Voornamelijk door de grote groep heli-vliegers en een de gezellig club sfeer die er altijd hangt. Heb begrepen dat alleen de zwevers nog wel eens lastig doen.

Steven, je was me voor en je maakt er naar mij idee veel te weinig woorden aan vuil :rolleyes: Toch sloeg je de spijker midden op de kop met je opmerking over de moordwapens.
Sinds een jaar hebben we een vloedgolf aan nieuwe heli vliegers op het veld gekregen, altijd goed natuurlijk. Resultaat, er zijn nieuwe regels opgesteld... Zo kwam er ooit iemand met de "paal - pion procedure" wat inhoud dat als de heli's willen vliegen wij die pion op een paal moeten zetten. De plankvliegers mogen dan hun tankje leegvliegen en er mogen geen nieuwe vliegtuigen de lucht meer in. Is het veld leeg, dan mogen de heli vliegers.

In de theorie klinkt het misschien aardig, maar de praktijk wijst uit dat die pilon er binnen 10 min weer af ligt omdat die plankjes weer willen vliegen. Logisch op een club waar al 100 jaar de plankjes centraal staan en de heli's maar gevaarlijke dingen zijn. Afgelopen zondag was het weer raak, na de vliegtuigen anderhalf uur vliegtijd gegeven te hebben, deden we de pilon erop. Ik heb 1 tankje gevlogen en nam even een pause om te wachten tot het veld wat leger was. Vliegen met lawaai van andere motoren vind ik altijd wat minder. Afijn, tijdens de korte break ging die pilon weer van de paal af waarbij ik maar even moest inspringen op het feit dat zij anderhalf uur tijd gehad hebben en wij nog geen 10 min bezig waren.. Na de verhoudingen maar even doorgegeven te hebben krijg je eerst een grote bek, vervolgens een flauwe grap en daarna toch gelijk dat het niet helemaal eerlijk was. Een kwartier later gingen de vliegtuigjes weer.

Over die gevaarlijke moordmachienes.. Je krijgt steeds te horen dat die dingen levens gevaarlijk zijn. Vervolgens zie ik iemand vol gas een motor afstellen in de pits met een krakkemikkig vliegtuig wat met ducktape in elkaar zit "Oh en dat is niet gevaarlijk dan? Motor of proppeler schiet los en ik heb hem vast in de rug zitten". En wat krijg je daar van antwoord op (hou je goed vast) "Nee wij weten waar we mee bezig zijn!" Daar moet je het maar mee doen op de zondagmiddag.

Ik moet de dag nog meemaken dat alles in harmonie gaat en er een keer niet gezeurd hoeft te worden. Het is een kwestie van geven en nemen en naar mij idee wordt er van onze (de heli vliegers) kant alleen gegeven. Wat hier in dit topic al voornamelijk wordt aangegeven is wel het het aller belangrijkst. Communicatie. Helaas lopen er bij ons een aantal gasten rond die niet verder kunnen kijken dan hun eigen plankjes en daar moet alles voor wijken. En een hoverende heli op het veld is natuurlijk erg lastig. (helemaal als je niet kan vliegen en 3 keer opnieuw moet komen aanvliegen voor de landing)

Dus mijnheer Ficker, join the club. Hier op de TRMC op vliegbasis twente hebben we de hoop al opgegeven.

Groenten,
Tjerk ;)

Beste helivliegers

Bedankt voor jullie reacties ik ga er mee aan de slag en als slogan Communicatie.
Voor het hoveren hebben we een stuk vliegveld afgebakend dus dat is er al, nu de rest nog.

Many Happy Landings

Groetjes JF

Succes en houd ons een beetje op de hoogte, wie weet misschien vinden jullie wel de juiste manier om samen van de zelfde faciliteit gebruik te maken.

Ik heb de Clubs opgegeven. (wel nog lid)

Toen ik Nitro vloog kon ik als het heel goed mee viel 30min vliegen in een
heel weekend!
Ik ben onlangs op elektro overgestapt en vlieg nu elke dag (op een vrij veld
in de buurt) gemakkelijk 30min per dag.

ik vlieg ook elke dag zoveel ik wil in een veld waar geen levende kat noch huis te bespeuren is :-)
Toen ik vroeger in de club zat was het ook regelmatig wachten.
Daar wordt je dan ok wat triest van.
Je moet eerst al geluk hebben dat het weer een beetje meezit, de rest is dan mooi meegenomen.

Back